Ingezonden persbericht



---


Luchthaven Schiphol, 25.04.2006

INNOVATIE-OFFENSIEF AUSTRIAN AIRLINES
Transparante all-in tarieven - Nieuw internetboekingsplatform - Geoptimaliseerd verkeersstroom-management

Austrian Airlines lanceert een omvangrijk en dynamisch innovatie-offensief op drie terreinen. Om aan de wensen van haar klanten te kunnen voldoen heeft Austrian Airlines ten eerste de tarievenstructuur voor korte- en middellangeafstandsvluchten ingrijpend gewijzigd. Daarnaast introduceert Austrian Airlines een nieuw online boekingsplatform dat de huidige website transparanter en nog gebruiksvriendelijker maakt. Door een nieuw IT-systeem in gebruik te nemen, zijn de verkeersstromen verder geoptimaliseerd.

Nieuwe, flexibele tarieven voor korte- en middellangeafstandvluchten Het boeken van een vlucht is vereenvoudigd. Het nieuwe prijsconcept maakt het voor passagiers mogelijk verschillende tarieven en boekingsklassen te combineren. Passagiers kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een heenvlucht in Economy Class en een terugvlucht in Business Class.

In de Business Class wordt een nieuw tarieftype geïntroduceerd: het 'Business Holiday'-concept. Dit is speciaal bedoeld voor reizigers die in de Business Class naar hun vakantieadres willen vliegen. De nieuwe tarieven zijn beschikbaar op vluchten naar toeristische bestemmingen (Italië, Spanje, Griekenland, Cyprus, Turkije, Frankrijk, Benelux, Groot-Brittannië, Scandinavië, Hamburg, Berlijn, Dubrovnik, Split, Amman, Kaïro en Tel Aviv).

In de Economy Class worden de tarieven die eerst van toepassing waren op speciale klantsegmenten (weekendtrips, jeugd, ouderen, et cetera), opgenomen in het nieuwe prijsconcept.

Transparante all-in tarieven
Daarnaast zijn de concurrerende redticket-tarieven op de website nu transparant. De all-in tarieven zijn inclusief alle belastingen en toeslagen. De consument heeft op deze manier direct zicht op de totale ticketprijs en wordt zo niet achteraf geconfronteerd met onduidelijke toeslagen.

Nieuw internetboekingsplatform
Dankzij de verbeteringen van de service via de website www.austrian.com in 2005, met betrekking tot de gebruiksvriendelijkheid, de verschillende talenversies en betalingsmogelijkheden, zijn de internetopbrengsten sterk toegenomen ten opzichte van het jaar 2004. Austrian Airlines verwacht dat deze opbrengsten in 2006 verder zullen toenemen. De site is volledig herontwikkeld voor het nieuwe ticketprijsconcept. Passagiers kunnen nu via de knop bestprice.click in één oogopslag de beschikbare plaatsen met bijbehorende ticketprijzen zien. Daarnaast kunnen passagiers zelf vluchtcombinaties samenstellen voor lijn- en transfer-vluchten.

Verkeersstroom-management geoptimaliseerd
De Austrian Airlines-vluchten worden geoptimaliseerd door een nieuw IT-systeem. Dit voorspelt toekomstige verkeersstromen op basis van gegevens van het afgelopen jaar. Zo kunnen alle verkeersstromen, ook locale- en speciale segmenten, optimaal gemanaged worden.

De Austrian Airlines Group bestaat uit Austrian Airlines, Austrian arrows, Lauda Air en Slovak Airlines en maakt deel uit van de Star Alliance.