LOREP geeft startsein stimuleringsprogramma voor cliëntenparticipatie

Regionale platforms ondersteunen komende jaren belangenbehartigers in gemeenten

DEN HAAG, 20060425 -- Vandaag geeft LOREP, de Landelijke Organisatie van Regionale Patiënten Consumenten Platforms, in Utrecht het startsein voor het stimuleringsprogramma 'Lokale cliëntenparticipatie in het kader van de Wmo', dat de komende drie jaar wordt uitgevoerd.


Tijdens een conferentie presenteert het Verwey-Jonker Instituut de resultaten van een onderzoek naar de huidige status van cliëntenparticipatie in gemeenten, wat duidelijk maakt dat er genoeg ruimte is voor verbetering. Het stimuleringsprogramma vloeit voort uit de komst van de Wet maatschappelijke ondersteuning en wordt gefinancierd door het Ministerie van VWS. Het doel is de rol en inbreng van zwakkere groepen te versterken bij de totstandkoming en de uitvoering van het gemeentelijke beleid. LOREP geeft het stimuleringsprogramma vorm. Dit doet zij samen met haar leden en in samenhang met andere activiteiten van organisaties van patiënten, gehandicapten en ouderen.

Aangenomen dat de Eerste Kamer instemt met het wetsvoorstel, maakt de Wet maatschappelijke ondersteuning de gemeenten vanaf 1 januari 2007 verantwoordelijk voor deelname van haar inwoners aan de samenleving. Dat meedoen is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Ouderdom, handicap, sociaal-economische klasse of 'moeilijkheden thuis' kunnen hindernissen opwerpen om volop in de maatschappij te participeren.

Elke gemeente mag zelf bepalen hoe ze de maatschappelijke ondersteuning organiseert. De gemeente is verplicht om haar inwoners en georganiseerde groepen te betrekken bij het opstellen van het nieuwe beleid en hen de kans te bieden mee te denken en te adviseren. Het stimuleringsprogramma richt zich erop belangenbehartigers zo te faciliteren dat zij op doeltreffende manier de participatie van zwakkeren in de samenleving kunnen bevorderen en ook de samenhang tussen deze verschillende groepen kunnen verbeteren. Naast dit integrale programma zijn er ook programma's die zich richten op de positie van speciale doelgroepen, zoals gehandicapten en GGZ-cliënten.

Rol van LOREP en RPCP's
De feitelijke uitvoering van het programma vindt grotendeels plaats door de Regionale Patiënten Cliënten Platforms (RPCP's). RPCP's zijn zeer breed georiënteerd en niet specifiek gericht op één doelgroep binnen de patiëntenbeweging. Dit maakt hen zeer geschikt de sectoroverstijgende en integrale opdracht van het stimuleringsprogramma uit te voeren, aangezien de Wmo thema's betreft die zeer diverse groepen aangaan. De RPCP's hebben een landelijke dekking en hebben veel expertise als het gaat om belangenbehartiging.

'LOREP is als brancheorganisatie zeer enthousiast over het stimuleringsprogramma. Dit programma sluit goed aan bij de huidige projecten en activiteiten van de RPCP's waardoor het stimuleringsprogramma niet op zichzelf staat, maar mee kan liften met andere activiteiten en programma's. Deze integratie zal het effect van het programma vergroten. De RPCP's hebben een groot netwerk en direct toegang tot burgers en georganiseerde groepen en kunnen dus optimaal informeren en helpen bij hun meningsvorming rondom de Wmo. Denk hierbij aan activiteiten als scholing, voorlichting, onderzoek en kennisdeling'. Aldus mr. Peter van der Loo, directeur van LOREP.

Nulmeting moet effect stimuleringsprogramma's inzichtelijk maken
De RPCP's en het ministerie van VWS willen het resultaat van het stimuleringsprogramma cliëntenparticipatie inzichtelijk maken. LOREP heeft daarom het Verwey-Jonker Instituut gevraagd een nulmeting te doen. Het onderzoek geeft een beeld van de huidige status van de lokale participatie en belangenbehartiging.

* In ongeveer 25% van de gemeenten is al sprake van cliëntenparticipatie. Daarbij is meestal een beperkt aantal "traditionele" doelgroepen betrokken. Doelgroepen zoals mensen met een psychische handicap en mantelzorgers zijn ondervertegenwoordigd, terwijl dak- en thuislozen nauwelijks zijn vertegenwoordigd.
* Cliëntenvertegenwoordigers zijn in het algemeen vrij positief over hun inbreng, terwijl daarentegen gemeenteambtenaren in het algemeen vrij negatief zijn over de resultaten daarvan. De huidige ondersteuning van belangenbehartigers richt zich daarbij veelal op informatievoorziening en niet zozeer op het verkrijgen van vaardigheden.
* De advisering vindt vooral plaats op basis van ervaringsdeskundigheid en concrete casuïstiek. Meer integrale beleidsadvisering wordt nauwelijks aangetroffen.


Over LOREP
LOREP is de brancheorganisatie van de Regionale Patiënten Consumenten Platforms (RPCP's). In Nederland zijn 24 RPCP's die elk actief zijn in hun eigen regio, waar zij vanuit cliëntenperspectief werken aan optimale zorg- en welzijnsvoorzieningen. Ze laten de stem van burgers in de regio horen. Als brancheorganisatie ondersteunt LOREP de RPCP's, door belangenbehartiging op landelijk niveau richting (vertegenwoordigers van) overheden, zorgaanbieders en verzekeraars. Daarnaast zorgt LOREP ervoor dat de RPCP's goed op de hoogte blijven van relevante beleidsinformatie. LOREP deelt haar activiteiten in aan de hand van vier inhoudelijke terreinen: beleidsbeïnvloeding, informatie geven, klachtenopvang en kwaliteitsbewaking. www.lorep.nl




Ingezonden persbericht