Gemeente Utrecht

Dienstverlening gemeente utrecht scoort ruime voldoende

Vergelijkend onderzoek wijst uit dat de gemeente Utrecht behoort tot de kopgroep van gemeenten die hun dienstverlening aan burgers en bedrijven op orde heeft. Het onderzoek is op verzoek van het blad Binnenlands Bestuur uitgevoerd onder een representatieve groep gemeenten. Onderzocht is vooral de juridische kwaliteit van de dienstverlening. Gekeken is naar de kwaliteit van regelgeving, besluitvorming, handhaving, rechtsbescherming en juridische kwaliteitszorg. Van de onderzochte grotere steden scoort Utrecht het best. In de totaal ranglijst staat Utrecht na Urk en Alphen aan den Rijn op de derde plaats.

Het onderzoek -uitgevoerd door onderzoeksbureau Pro Facto en Rijksuniversiteit Groningen- toetste onder meer de actualiteit van bestemmingsplannen, het op orde zijn van verordeningen, de gemeentelijke regelgeving rond aanbestedingen, en het aangaan van contracten. Verder is gelet op de loketfuncties, de verkrijgbaarheid van aanvraagformulieren en voortgangsinformatie over vergunningaanvragen. Bij handhaving is gekeken naar inspecties op bouwlocaties en de herbeoordeling van bijstandsaanvragen. De rechtsbescherming is getoetst op klachtafhandeling en bezwaarschriftenprocedures. Op alle onderzochte onderdelen zijn punten toegekend. Utrecht behaalde 45 punten van de maximaal 61 te behalen punten.

Tymon de Weger, als aantredend wethouder verantwoordelijk voor de gemeentelijke dienstverlening in Utrecht, spreekt van een opsteker voor gemeentelijke medewerkers. "In de afgelopen collegeperiode is flink geïnvesteerd in de gemeentelijke dienstverlening aan burgers. Maar we zijn er nog niet. Burgers en bedrijven mogen meer van ons verwachten. Zo hebben we in het nieuwe collegeprogramma afgesproken dat gemeentelijke klanten vanaf 2008 gecompenseerd gaan worden als de gemeente zich niet aan de eigen servicenormen houdt."

Noot voor de media:

Het volledige rapport "Gemeenten langs de juridische meetlat: een onderzoek naar de kwalitieit van de juridische dienstverlening" is te vinden op www.pro-facto.nl mocht u naar aanleiding van dit persbericht nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met bestuurscommunicatie, Gerard Derksen, 030 286 11 68 of 06 270 307 14.