Emancipatie van meisjes gaat door de schoolpoort

Oxfamnovib

Emancipatie van meisjes gaat door de schoolpoort
Minister van Ardenne op scholingsdag onderwijsprofessionals

Den Haag, 27 april 2006 - Het afschaffen van schoolgeld in ontwikkelingslanden is een grote stap vooruit. De klassen lopen echter te vol. Er moeten meer leraren, met name vrouwen, opgeleid worden. Dit is een van de aanbevelingen van Nederlandse onderwijsprofessionals, die minister Van Ardenne voor Ontwikkelingssamenwerking vandaag in ontvangst nam. Deze bijeenkomst werd georganiseerd in het kader van de jaarlijkse internationale onderwijsactieweek van de Global Campaign for Education (GCE). Dit jaar heeft de actieweek het thema 'Ieder kind heeft recht op een goede leraar'.

De noodzaak werd vandaag ook nog eens onderstreept door het rapport dat werd uitgebracht door Unesco, de VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur. Daarin staat dat tot 2015 wereldwijd 18 miljoen leraren extra nodig zijn om te bewerkstelligen dat in 2015 alle kinderen basisonderwijs genieten, een van de Millenniumdoelen.

De minister was het met de aanbeveling van de Nederlandse onderwijsprofessionals geheel eens, zo bleek ook tijdens haar speech. Daarin benadrukte ze de rol van vrouwen in het onderwijs van ontwikkelingslanden vanwege hun voorbeeldfunctie voor meisjes. Hiv/aids is een groot probleem. 'In Zambia worden jaarlijks evenveel leraren opgeleid als sterven aan hiv/aids', aldus de minister.

De Indiase lerares van het jaar Juliet Sashikala, was één van de internationale gasten die op deze dag aanwezig was. Zij weet hoe het is om aan grote groepen kinderen les te geven zonder voldoende materialen. Ook weet ze uit ervaring dat het lesgeven aan kinderen uit sloppenwijken veel van een leraar vergt; de leerlingen hebben naast een leerachterstand ook een slechte gezondheid en sociale achterstand. Leraren als Sashikala zijn en blijven nodig; ruim 100 miljoen kinderen, waarvan 60% meisjes, kunnen immers nog steeds niet naar school. Kwalitatief slecht onderwijs, overvolle klaslokalen, onvoldoende en onderbetaalde leraren of te duur onderwijs zijn belemmerende factoren om kwalitatief goed basisonderwijs te realiseren voor alle kinderen in de wereld.

De 150 Nederlandse onderwijsprofessionals die op de GCE actiedag aanwezig waren kwamen tevens tot de conclusie dat het vak 'ontwikkelingssamenwerking' opgenomen moet worden in het curriculum. De minister zegde toe deze aanbeveling door te spelen aan haar collega van Onderwijs.

Goede leraar
De Global Campaign for Education (GCE), een wereldwijde alliantie van ruim 400 ontwikkelingsorganisaties en lerarenbonden in 180 landen, voert al jaren campagne voor onderwijs voor iedereen, met name voor meisjes. Tijdens de internationale onderwijsactieweek, die plaatsvindt van 24 tot 30 april wordt wereldwijd met allerlei acties aandacht gevraagd voor onderwijs. Dit jaar ligt de focus daarbij op de leraar. Onder het motto: 'Ieder kind heeft recht op een goede leraar', organiseerden de Nederlandse GCE-partners AOb, Edukans, Oxfam Novib, Onderwijsbond CNV, Plan Nederland en Save the Children vandaag een scholingsdag voor onderwijsprofessionals. Uitwisseling, betrokkenheid bij collega's in ontwikkelingslanden en draagvlak voor de doelstellingen van de GCE waren de peilers van de dag.

---