Ingezonden persbericht


Persbericht: Eigen website stoot direct mail van de troon

E-mail marketing meest effectieve kanaal om klanten te bereiken

Amsterdam, 27 april 2006 - De bestedingen van het direct marketing budget zijn dit kwartaal verrassend anders uitgevallen. De eigen website staat met 22% aan kop en heeft hiermee direct mail als belangrijkste DM-kanaal achter zich gelaten. In sectoren als Cosmetica, FMCG en ICT/Telecom wordt inmiddels meer budget aan e-mail marketing besteed dan aan DM per post. Bovendien zeggen de respondenten dat e-mail marketing het meest effectieve kanaal is om klanten te bereiken. Dit blijkt uit de resultaten van de derde editie van de DM Barometer van vaktitel Adforesult en fullservice permission-marketingbureau Mailmedia.

Het onderzoek, waaraan 564 marketeers hebben meegewerkt, laat opnieuw zien dat de bestedingen aan direct marketing als onderdeel van het totale marketingbudget in het tweede kwartaal van 2006 met 8% stijgen ten opzichte van een jaar geleden. De groei blijkt met name te komen uit nieuwe kanalen. Met name weblogs (22%) en viral marketing (21%) zijn de belangrijkste groeiers. RSS is met 17% iets gedaald ten opzichte van de vorige editie.

Johan van mil, directeur Mailmedia: "Op brancheniveau blijkt dat er in de sectoren Zakelijke dienstverlening, Telecom/ICT, FMCG en Cosmetica aan e-mail marketing inmiddels meer budget wordt besteed dan aan DM per post. Bovendien blijkt e-mail marketing het meest effectieve kanaal om klanten te bereiken".

Full service permission marketing bureau Mailmedia verzorgt voor uitgevers zoals De Telegraaf Tijdschriftengroep, ID&T, Kluwer, PCM, Quote Media en Reed Business op exclusieve basis de exploitatie van e-mail en SMS bestanden. Mailmedia biedt hiermee adverteerders een gericht bereik door deze bestanden te verhuren voor Direct E-mail en SMS acties. Mailmedia werkt uitsluitend op basis van ontvangers die graag aanbiedingen per e-mail of SMS willen ontvangen (opt-in) en bereikt daarmee de individuele ontvanger die daadwerkelijk geĂŻnteresseerd is in aanbiedingen. Mailmedia bestaat sinds 2002 en is vanaf de start winstgevend. Bij Mailmedia werken 9 personen.

Adforesult is 'concreet over direct marketing & sales promotion'. De vaktitel verschijnt maandelijks in print, en is op internet te bereiken via www.adforesult.nl. Adforesult is een titel van Adformatie Groep. Adformatie Groep geeft ook Adformatie, Tijdschrift voor Marketing, Creatie en Communicatie uit.

Het volledige onderzoek kunt u vinden op http://www.mailmedia.nl/DMBarometer_2006_2.pdf