Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
4 mei 2006
Nederlander wereldwijd meest kritisch over automotive branche
Volvo en Volkswagen worden door de Nederlandse consument beschouwd als
de beste automotive bedrijven als het gaat om Corporate Social
Responsibility (CSR). Toch zijn de Nederlanders in vergelijking met
andere landen het meest kritisch over CSR. Dit blijkt uit onderzoek
van TNS NIPO Automotive, onderdeel van 's werelds grootste
marktonderzoekbureau in de automotive branche TNS. Het onderzoek is
wereldwijd uitgevoerd in zestien landen.
Naast Volvo en de Volkswagen Groep, scoren PSA Peugeot Citroën en de
Nederlandse bandenfabrikant Vredestein bij de Nederlandse consument
goed op het gebied van Corporate Social Responsibility. Op globaal
niveau gooit Honda hoge ogen in de VS, het Verenigd Koninkrijk en
Indonesië. BMW doet het goed in Spanje en Italië en Shell zorgt voor
veel tevredenheid bij de Chinese consument.
In Azië meer publieke goodwill
Het eerste Global Corporate Social Responsibility onderzoek, dat
gedurende de maanden maart en april van dit jaar in zestien landen is
uitgevoerd, richt zich op de mening van de consument over CSR in de
automotive branche; wat vindt de consument van de corporate, sociale,
milieugerelateerde en filantropische activiteiten van automotive
bedrijven? In opkomende markten als Thailand, India en China blijken
bedrijven in dit opzicht meer publieke goodwill te kweken dan in
volwassen westerse markten het geval is. In de genoemde Aziatische
landen denkt de bevolking over het algemeen positief over de bedrijven
uit de automotive sector, omdat ze werkgelegenheid creëren en zo de
kwaliteit van het leven in het land verbeteren. Consumenten in de meer
volwassen markten zijn in het algemeen minder positief over de
automotive sector. De Nederlandse consument is hierop geen
uitzondering. Sterker nog, de Nederlandse consument toont zelfs nog
minder goodwill dan de consument in andere westerse landen als
Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Kritische Nederlanders
Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders over het algemeen
zeer kritisch staan ten opzichte van de sociale verantwoordelijkheid
van bedrijven. In internationaal perspectief gezet, koopt men in
Nederland het minst vaak een product omdat het op een moreel
verantwoorde wijze is geproduceerd (50%). Daarnaast zegt driekwart
(76%) van de Nederlanders dat men eerder een product afneemt van een
bedrijf dat op verantwoorde wijze opereert, dan van een bedrijf dat
dat niet doet. Dit percentage is in vergelijking met andere landen
eveneens zeer laag.
Vijf sectoren
In het onderzoek is onderscheid gemaakt tussen vijf subsectoren binnen
de automotive- industrie: personenwagens, bedrijfswagens/trucks,
bandenproducenten, oliemaatschappijen en motoren. De publieke houding
ten opzichte van producenten van bedrijfswagens en trucks is
bovengemiddeld gunstig in Nederland. Daarentegen ligt de goodwill ten
aanzien van oliemaatschappijen en motormerken beneden het gemiddelde
in Nederland. Binnen deze subgroepen spelen verschillende onderwerpen
een rol. Zo maken consumenten zich ten aanzien van personenauto's
vooral zorgen over de milieuvriendelijkheid ervan. Bij bedrijfswagens
en trucks is veiligheid een belangrijk issue en is de Nederlandse
consument is negatief over de mate waarin oliemaatschappijen zorgen
voor acceptabele prijzen en eerlijke concurrentie. In de bandensector
zien we vooral dat de consument kritiek heeft op de
milieuvriendelijkheid van de producten. Wel erkennen consumenten dat
de bandenfabrikanten druk bezig zijn met innovatie en technologie ten
behoeve van het milieu.
Vincent Groen, Onderzoeksdirecteur TNS NIPO Automotive:
'Corporate Social Reputation: het zijn vooral automotive bedrijven die
hiermee regelmatig het nieuws halen. Dat is niet zo gek, gezien de rol
die ze in ons leven spelen, direct of indirect. Het zijn organisaties
met een grote impact op ons bestaan. Dat hebben we onlangs nog
gemerkt. De dreigende sluiting van Nedcar in Born veroorzaakte hevige
commotie, dat kan niemand zijn ontgaan. Positief zal een en ander niet
zijn voor de reputatie van de betreffende bewindvoerders. En een deuk
in het merkimago kan snel grote schade veroorzaken. Schade die meestal
niet met dezelfde snelheid is te herstellen. Andersom werkt het ook.
Het bedrijf dat op de juiste wijze communiceert over zijn bijdrage aan
de maatschappij, dwingt respect af bij de consument. Die consument
spreekt steeds vaker hardop over de verwachtingen die ze hebben van
grote organisaties. Steeds meer automotive ondernemingen zien in dat
ethiek en zakelijk succes hand in hand gaan. Geen wonder dat deze
organisaties zich in toenemende mate bezighouden met de sociale en
maatschappelijke aspecten van hun bedrijfsvoering. Het is een kwestie
van overleven in een branche waarin steeds meer marktpartijen met
minder genoegen moeten nemen. We mogen verwachten dat de trend van de
laatste jaren zich zal voorzetten, met een toenemende intensiteit.
Automotive organisaties kunnen zich geen ruzie met de maatschappij
veroorloven. Er is hen veel aan gelegen een gefundeerd en
geloofwaardig maatschappelijk verantwoord beleid uit te zetten. De
felle concurrentie strijd in de autobranche heeft er een nieuwe
dimensie bij.'
E3913 | Methode: TNS NIPObase (CASI) | Het veldwerk heeft
plaatsgevonden in de maart en april 2006. Hierbij zijn 16.000 personen
uit zestien landen ondervraagd (n=16.000)
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met:
Vincent Groen (tel: 020 522 54 60)
Bram van Schaik (tel: 020 522 54 99)
Patrick Pieket Weeserik (tel: 020 522 54 58)
TNS NIPO