AutoRai

RAI en BOVAG blij met besluit EU roetfilters

(5/4/2006)
RAI Vereniging en BOVAG zijn blij dat de Europese Commissie het plan van staatssecretaris Van Geel heeft afgewezen om roetfilters op nieuwe dieselautoâs verplicht te stellen per 1 januari 2007. Op Europees niveau worden roetfilters pas op een later tijdstip verplicht. Met dit besluit wordt voorkomen dat er voor de Nederlandse markt een uitzondering komt, aldus Peter Janssen, directeur RAI Vereniging. De auto-industrie is absoluut voorstander van structurele maatregelen om de fijn stof problematiek aan te pakken. Het besluit van de Commissie hoeft geen roet in het eten te gooien. Sinds de invoering van de subsidieregeling voor roetfilters op nieuwe autoâs in juni 2005 is een sterke stijging te zien in het aantal nieuw verkochte dieselautoâs dat met een roetfilter wordt geleverd. In het eerste kwartaal van 2006 is 40 procent van nieuwe dieselautoâs al geleverd met een roetfilter. Vanaf 1 juli aanstaande start een subsidieregeling voor achteraf ingebouwde roetfilters. RAI Vereniging en BOVAG verwachten dat er door deze maatregel ook veel milieuwinst te behalen is. Daarnaast zijn RAI Vereniging en BOVAG in gesprek met de staatssecretaris over een sloopregeling voor oude diesels omdat vooral deze groep een relatief grote hoeveelheid fijn stof produceert. Kortom, ook zonder verplichtstelling uit Brussel wordt er veel voor het milieu en de fijn stof problematiek gedaan.

Ook de APK kan meer voor het milieu betekenen. Bijvoorbeeld om roetfilters te controleren op hun goede werking. Vandaar dat RAI Vereniging en BOVAG de kabinetsplannen om de frequentie van de APK juist te verlagen niet begrijpen. Het milieu is vooral gebaat bij het aanscherpen van de APK-eisen en een jaarlijkse check op de roetfilters. Met het behoud van de huidige APK-frequentie (3-1-1) bewijzen we ook het milieu een dienst.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster