Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

4 mei 2006

Meer contact leidt tot polarisatie

Leerlingen van witte en zwarte scholen mengen? Socioloog Andreas Flache van de Rijksuniversiteit Groningen vindt het een slecht idee. Volgens Flache's computermodellen groeien samen gedwongen leerlingen juist uiteen in plaats van naar elkaar toe, meldt de populair-wetenschappelijke website www.kennislink.nl. "Soms zou het beter werken als je scholieren die heel erg verschillen niet meteen met elkaar mengt," aldus Flache. "Als je ze meteen in een grote pot stopt, krijg je polarisatie".

Flache simuleerde het contact tussen groepen mensen in uitgebreide computermodellen. Daarbij hield hij er rekening mee dat mensen alleen naar elkaar toe groeien als ze veel gemeenschappelijk hebben; hoe groter de verschillen, hoe groter de kans dat die benadrukt in plaats van verkleind worden. "Als kinderen toch op een gemengde school zitten, is het beter ze in aparte groepen van gelijkgestemden onder te brengen", stelt Flache: "Dan heb je veel meer kans dat extreme kinderen gematigd worden omdat ze zich aanpassen aan de rest van de groep."

Veel sociologen zeggen dat hoe meer mensen contact met elkaar hebben, hoe kleiner de verschillen tussen hen worden en hoe meer die mensen het met elkaar eens zullen worden. Dat klinkt mooi, maar volgens Flache vergeten die onderzoekers te kijken naar de negatieve kant van beïnvloeding. "Als je in contact komt met iemand die je heel onaardig of onaantrekkelijk vindt, dan zul je juist zorgen dat je niet op die persoon gaat lijken." De socioloog presenteert zijn resultaten deze zomer op een congres in Montreal. Dit najaar begint hij experimenten met scholieren en studenten om zijn model te toetsen.

===