Aedes

Meer bouwen voor jongeren is nodig

4 mei 2006

Jongeren hebben het moeilijk op de Nederlandse woningmarkt. Van de bijna twee miljoen jongeren tussen 19 en 28 jaar woont 40 procent zelfstandig en 12 procent in een studentenflat, op een kamer of in onderhuur. Van de jongeren die nog thuis wonen, wil 40 procent binnen twee jaar op zichzelf wonen. Dat stelt Paul Schnabel, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau in een essay 'Jong wonen: de gewoonste zaak van de wereld'.

Schnabel heeft dit essay over de woonwensen van jongeren, waarin verschillende jongeren hun woonsituatie schetsen, geschreven in opdracht van het Aedes-Forum voor Inspiratie en Zingeving. Op woensdag 10 mei 2006 staat het essay centraal op de manifestatie 'Jong Wonen' in het Muziekgebouw aan 't IJ in Amsterdam.
Gert Jan Hagens, managing partner van consumentenadviesbureau The Smart Agency, zal op Schnabel's verhaal reageren, evenals jongeren van het Internet-Magazine Spunk. De manifestatie start om 10.00 uur en duurt tot 14.30 uur.

De helft van de jongeren valt in de laagste inkomenscategorie. Van de zelfstandig wonenden heeft ongeveer de helft een sociale huurwoning, de overigen moeten vooral een beroep doen op de gemiddeld duurdere particuliere huursector en de kamerverhuur. De wachttijden voor een huurwoning in de sociale sector zijn lang. Nauwelijks 20 procent van de jongeren ontvangt huurtoeslag, tegen meer dan 30 procent van de huurders boven 28 jaar. Huurtoeslag wordt ook pas vanaf 23 jaar verstrekt.

De manifestatie 'Jong Wonen' wordt georganiseerd door het Forum voor Inspiratie en Zingeving, een initiatief van Aedes vereniging van woningcorporaties. De manifestatie richt zich op het in kaart brengen van de problemen bij jongerenhuisvesting en hoe deze te verbeteren. De bijeenkomst is bedoeld voor medewerkers van woningcorporaties.

Hoewel er de laatste jaren veel bijgebouwd is, komen jongeren nog steeds met moeite aan woonruimte. Containerwoningen, woonruimte boven winkels, en verbouwde kantoren zijn voorbeelden van woningen die de corporaties de laatste jaren speciaal voor jongeren hebben ontwikkeld. Maar het is nog niet genoeg.