Partij van de Arbeid


Den Haag, 4 mei 2006

Vragen van het lid Smits (PvdA) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


over thuiszorginstellingen, die niet leveren waar cliënten recht op hebben


1. Hebt u kennisgenomen van brieven * die thuiszorginstelling Zuid-Zorg in Veldhoven uitstuurt aan clienten over het terugbrengen van het aantal uren thuiszorg, omdat er minder zorg beschikbaar is en het beschikbare aantal uren moet worden verdeeld?


2. Acht u het juist dat een thuiszorginstelling minder zorg verleend dan het aantal geindiceerde en toegekende uren thuiszorg met het gebruikte argument dat er niet meer productie kon worden afgesproken?


3. Welke rechten hebben thuiszorgclienten in zulke gevallen? Moeten zij accepteren dat de thuiszorginstelling niet levert waar ze volgens indicatie en toewijzing recht op hebben of kunnen zij actie ondernemen om te voorkomen dat ze zo'n eenzijdige maatregel krijgen opgelegd en, zo ja, welke actie dan precies?


4. Is het juist te veronderstellen dat deze situatie bij de zorgaanbieder een gevolg is van de nieuwe marktwerking in de AWBZ waarbij zorgaanbieders van jaar tot jaar wisselende contracten krijgen aangeboden en ook clienten de kans lopen van jaar tot jaar te moeten wisselen van zorgaanbieders?


5. Welke verantwoordelijkheid heeft volgens u het zorgkantoor om te zorgen dat clienten een zeker mate van continuiteit en zekerheid krijgen bij verleende zorg door zorgaanbieders?


6. Wie is volgens u verantwoordelijk voor de controle bij thuiszorgaanbieders en wie grijpt in bij een vermoeden van slecht management en ondoelmatig gebruik van gelden gedurende looptijden van contracten met zorgkantoren?


* brief thuiszorginstelling


---


Met vriendelijke groet,


Chantal Linnemann

Secretaresse Voorlichting


Tweede Kamer-fractie Partij van de Arbeid

Plein 2

K 109

Postbus 20018

2500 EA Den Haag

Tel: 070 318 2694

Fax: 070 318 2800

c.linnemann@tweedekamer.nl