BedrijfsautoRAI

Mercedes-Benz Vario: nieuwe motoren voldoen aan de laatste stand van milieutechniek

(5/4/2006)
De veelzijdige Mercedes-Benz Vario bestelwagen met een totaalgewicht van 6,0 tot 7,5 ton heeft de beschikking gekregen over nieuwe motoren die voldoen aan de Euro4 emissienorm. Deze techniek is gebaseerd op BlueTec, een naam van DaimlerChrysler voor zijn nieuwe milieutechniek. Naast deze nieuwe voertuigtechniek heeft de nieuwe Mercedes-Benz Vario ook een vernieuwd interieur gekregen.
BlueTec voor Euro4: schonere uitlaatgassen en een lager brandstofverbruik De zuinige BlueTec motoren met SCR-technologie (SCR = Selective Catalytic Reduction) voldoen aan de Euro4 norm: zij karakteriseren de nieuwe generatie van de Mercedes-Benz motoren. Twee jaar geleden presenteerde Mercedes-Benz dit type aandrijvingen met milieutechniek voor het eerst op de IAA, voor het vrachtwagen programma. Deze aandrijvingen werd in eerste instantie toegepast in de Mercedes-Benz Actros, de truck voor het internationale transport. Daarna volgde met succes de invoering van dit systeem in alle middelzware en zware distributietrucks.

Minder roetdeeltjes bij de verbranding, lager verbruik De BlueTec technologie heeft vanwege de schone uitstoot een prominente rol gespeeld bij het verder ontwikkelen van de dieselmotoren van Mercedes-Benz. Voorop stond de filosofie om de uitstoot verder te verminderen. Daarbij was de focus gericht op een verbrandingsprocédé met zo min mogelijk roetdeeltjes bij een minimaal gelijk blijvend en liefst natuurlijk lager brandstofverbruik. Betrouwbaarheid, kosten per kilometer en duurzaamheid stonden daarbij centraal.

Innovatieve en zuinige techniek De nieuwe dieseltechnologie BlueTec van Mercedes-Benz is in wezen gebaseerd op de verder ontwikkelde motoren en een nabehandeling van de uitlaatgassen. De uiterst efficiënte verbranding zorgt voor een lage uitstoot die qua percentage roetdeeltjes en fijn stof al het niveau van gefilterde uitlaatgassen bereikt. Dit zelfs zonder de toepassing van een extra partikelfilter. De stikstofoxides worden door de geïntegreerde nabehandeling van de uitlaatgassen volgens het SCR-principe, met toevoeging van AdBlue, een Eureium-oplossing op waterbasis , door een katalysator in onschadelijke stikstof en waterstof omgezet.

De motorelektronica zorgt ervoor dat AdBlue uit een aparte tank gedoseerd in het hete uitlaatgas wordt gespoten. Hierdoor ontstaat ammoniak dat de gewenste chemische reactie op gang brengt. Deze methode biedt ook voor de toekomst goede perspectieven. Er wordt namelijk niet alleen mee voldaan aan de Euro 4 norm, ook de vanaf 2008/2009 geldende grenswaarden Euro 5 worden hiermee haalbaar.