Mercedes-Benz Vario: nieuwe motoren voldoen aan de laatste stand van
milieutechniek
(5/4/2006)
De veelzijdige Mercedes-Benz Vario bestelwagen met een totaalgewicht
van 6,0 tot 7,5 ton heeft de beschikking gekregen over nieuwe motoren
die voldoen aan de Euro4 emissienorm. Deze techniek is gebaseerd op
BlueTec, een naam van DaimlerChrysler voor zijn nieuwe milieutechniek.
Naast deze nieuwe voertuigtechniek heeft de nieuwe Mercedes-Benz Vario
ook een vernieuwd interieur gekregen.
BlueTec voor Euro4: schonere uitlaatgassen en een lager
brandstofverbruik De zuinige BlueTec motoren met SCR-technologie (SCR
= Selective Catalytic Reduction) voldoen aan de Euro4 norm: zij
karakteriseren de nieuwe generatie van de Mercedes-Benz motoren. Twee
jaar geleden presenteerde Mercedes-Benz dit type aandrijvingen met
milieutechniek voor het eerst op de IAA, voor het vrachtwagen
programma. Deze aandrijvingen werd in eerste instantie toegepast in de
Mercedes-Benz Actros, de truck voor het internationale transport.
Daarna volgde met succes de invoering van dit systeem in alle
middelzware en zware distributietrucks.
Minder roetdeeltjes bij de verbranding, lager verbruik De BlueTec
technologie heeft vanwege de schone uitstoot een prominente rol
gespeeld bij het verder ontwikkelen van de dieselmotoren van
Mercedes-Benz. Voorop stond de filosofie om de uitstoot verder te
verminderen. Daarbij was de focus gericht op een verbrandingsprocédé
met zo min mogelijk roetdeeltjes bij een minimaal gelijk blijvend en
liefst natuurlijk lager brandstofverbruik. Betrouwbaarheid, kosten per
kilometer en duurzaamheid stonden daarbij centraal.
Innovatieve en zuinige techniek De nieuwe dieseltechnologie BlueTec
van Mercedes-Benz is in wezen gebaseerd op de verder ontwikkelde
motoren en een nabehandeling van de uitlaatgassen. De uiterst
efficiënte verbranding zorgt voor een lage uitstoot die qua
percentage roetdeeltjes en fijn stof al het niveau van gefilterde
uitlaatgassen bereikt. Dit zelfs zonder de toepassing van een extra
partikelfilter. De stikstofoxides worden door de geïntegreerde
nabehandeling van de uitlaatgassen volgens het SCR-principe, met
toevoeging van AdBlue, een Eureium-oplossing op waterbasis , door een
katalysator in onschadelijke stikstof en waterstof omgezet.
De motorelektronica zorgt ervoor dat AdBlue uit een aparte tank
gedoseerd in het hete uitlaatgas wordt gespoten. Hierdoor ontstaat
ammoniak dat de gewenste chemische reactie op gang brengt. Deze
methode biedt ook voor de toekomst goede perspectieven. Er wordt
namelijk niet alleen mee voldaan aan de Euro 4 norm, ook de vanaf
2008/2009 geldende grenswaarden Euro 5 worden hiermee haalbaar.
BedrijfsautoRAI