RESULTATEN EERSTE KWARTAAL 2006
04/05/2006 : Unilever ligt op schema om de doelstellingen voor 2006 te halen. De omzet nam toe met 8,6%, met een voordelig effect van 6,3% door wisselkoersschommelingen. De winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten steeg met 9%.
Patrick Cescau, Group Chief Executive: "Onze prioriteiten voor 2006 zijn voortzetting van de omzetgroei en verbetering van de marges. Met de resultaten over het eerste kwartaal liggen we op schema om deze doelstellingen te halen en sinds begin vorig jaar is ons marktaandeel over het geheel genomen stabiel."
Unilever ligt op schema om de doelstellingen voor 2006 te halen.
FINANCIEEL OVERZICHT
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Eerste Kwartaal 2006
Actuele Actuele Constante
wissel- wissel- wissel-
koersen koersen koersen
Voortgezette bedrijfsactiviteiten:
Omzet 9 535 9% 2%
Bedrijfswinst 1 410 7% 0%
Winst vóór belastingen 1 310 10% 5%
Nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 1 001 10% 5%
Nettowinst uit totale bedrijfsactiviteiten 1 059 8% 3%
NV () PLC (-cent)
Winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 0,97 14,56 9% 4%
Winst per aandeel uit totale bedrijfsactiviteiten 1,03 15,47 7% 2%
HOOFDPUNTEN IN HET KWARTAAL
· De omzet nam toe met 8,6%, met een voordelig effect van 6,3% door wisselkoersschommelingen.
· De onderliggende verkopen stegen met 2,9%, voornamelijk door volume, met een bijdrage van
prijsverhogingen van 0,5 procentpunt.
· Forse besparingen compenseerden kostenstijgingen.
· De brutowinstmarge was 14,8%, 0,2 procentpunt lager, onder andere door toegenomen investeringen in
reclame en promoties.
· De winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten steeg met 9%.
TOELICHTING GROUP CHIEF EXECUTIVE
Onze prioriteiten voor 2006 zijn voortzetting van de In West-Europa houden we ons marktaandeel vast en
omzetgroei en verbetering van de marges. Met de zien we bemoedigende tekenen van verbetering, terwijl
resultaten over het eerste kwartaal liggen we op schema we blijven werken aan een terugkeer naar duurzame
om deze doelstellingen te halen en sinds begin vorig groei.
jaar is ons marktaandeel over het geheel genomen
stabiel. De overgang naar One Unilever wereldwijd maakt goede
voortgang en draagt steeds meer bij aan snellere
De marktomstandigheden hebben zich grotendeels naar besluitvorming, een betere uitvoering en de realisatie
verwachting ontwikkeld. Wereldwijd is de consumenten- van aanzienlijke kostenverlagingen.
vraag sterk, hoewel West-Europa achterblijft en we
recent sommige grondstoffenprijzen opnieuw hebben Wanneer ik vooruitkijk naar de rest van het jaar, geven
zien stijgen. een sterk innovatieprogramma, de genomen prijsmaat-
regelen en het niveau van kostenbesparingen mij het
We richten onze investeringen op de ondersteuning van vertrouwen dat we de in onze vooruitblik aangegeven
onze prioriteiten. Het effect daarvan is zichtbaar in de doelen zullen halen.
goede vooruitgang die in het eerste kwartaal is geboekt
in opkomende markten, in persoonlijke verzorging en op Patrick Cescau, Group Chief Executive
het terrein van innovaties gericht op vitaliteit.
4 mei 2006
---
De verkorte tussentijdse financiële overzichten zijn opgesteld Het belastingpercentage was met 24% slechts iets
in overeenstemming met International Financial Reporting hoger dan de 23% in hetzelfde kwartaal vorig jaar, toen
Standards (IFRSs) voor gebruik in de Europese Unie. Deze geprofiteerd werd van een aantal eenmalige posten. Het
zijn gelijk aan de toegepaste grondslagen voor het opstellen lage percentage dit kwartaal was inclusief een voor-
van het Jaarverslag en de Jaarrekening voor het jaar geëin- deligere landenmix en andere verbeteringen.
digd op 31 december 2005. De verkorte tussentijdse financiële
overzichten, die zijn opgesteld in overeenstemming met De nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten steeg
IAS 34, worden tegen actuele wisselkoersen gepresenteerd. met 10%, terwijl de totale nettowinst, inclusief
De procentuele wijzigingen ten opzichte van dezelfde periode
vorig jaar worden tegen zowel actuele als constante wissel- beëindigde bedrijfsactiviteiten, steeg met 8%.
koersen weergegeven om vergelijking te vereenvoudigen. De winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten
In de volgende toelichting houdt `Groei van de verkopen' in: de steeg met 9%, waarvan 5% als gevolg van voordelige
onderliggende groei tegen constante wisselkoersen (exclusief wisselkoersschommelingen.
het effect van acquisities en desinvesteringen). `Omzet' houdt
in: inclusief het effect van wisselkoersen en acquisities en VOORUITBLIK
desinvesteringen.
Unilever hanteert de begrippen `constante wisselkoersen' en De vooruitblik voor het jaar is opnieuw bevestigd,
`onderliggende' voornamelijk voor interne prestatiemeting en ondanks het feit dat de diepvriesactiviteiten die we
begrotingsdoeleinden. Zij is van mening dat dergelijke indica- voornemens zijn te verkopen, nu als beëindigde
toren aan aandeelhouders aanvullende informatie geven over bedrijfsactiviteiten worden verwerkt. Onze prioriteiten
de onderliggende trends. Deze indicatoren zijn niet gedefi- zijn voortzetting van de omzetgroei en verbetering van
nieerd binnen IFRSs of algemeen aanvaarde grondslagen in onze marges. We houden vast aan de verwachting dat
de Verenigde Staten (US GAAP) en zijn ook niet bedoeld als de brutowinstmarge zal stijgen tot boven de 13,4%.
substituut voor binnen deze grondslagen gedefinieerde Hierbij wordt rekening gehouden met het effect van de
prestatie-indicatoren, zoals omzet, winst en kasstroom. wijziging in beëindigde bedrijfsactiviteiten. Daardoor
De diepvriesactiviteiten in West-Europa die we voornemens daalde de vergelijkbare brutowinstmarge in 2005 naar
zijn te verkopen, zijn verwerkt als beëindigde bedrijfs- 13,2%, maar deze wordt gecompenseerd door het
activiteiten, evenals de resultaten van Unilever Cosmetics voordelige effect van winsten op desinvesteringen in het
International, dat halverwege vorig jaar is verkocht. Herziene eerste kwartaal van dit jaar. We houden tevens vast aan
cijfers voor alle kwartalen van 2005 zijn beschikbaar op onze
website www.unilever.com/ourcompany/investorcentre. de verwachte brutoherstructureringskosten van
ongeveer één procentpunt van de omzet.
FINANCIËLE RESULTATEN EERSTE KWARTAAL Als gevolg van het lage belastingpercentage in het
Tenzij anders aangegeven, is de toelichting op de finan- eerste kwartaal, is de verwachting nu dat het percentage
ciële resultaten op basis van voortgezette bedrijfsacti- voor het jaar rond de 26% zal uitkomen.
viteiten vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. KASSTROOM
De omzet groeide met 8,6%. De onderliggende
verkopen stegen met 2,9%, onder andere door een Gedurende het kwartaal stegen geldmiddelen en kas-
toename van de bijdrage van prijsverhogingen, die dit equivalenten netto met 0,3 miljard. De nettokasstroom
kwartaal 0,5% was. Voordelige wisselkoersschomme- uit operationele activiteiten was 0,2 miljard lager,
lingen droegen 6,3% bij, terwijl desinvesteringen onder andere door een seizoensmatige stijging van het
zorgden voor de rest van de wijziging in de omzet. werkkapitaal ten opzichte van dezelfde periode vorig
jaar. De 0,2 miljard lagere nettokasstroom uit
Reclame- en promotiekosten stegen als percentage van investeringsactiviteiten werd meer dan gecompenseerd
de omzet met 0,3 procentpunt. Prijsacties en een door een 0,5 miljard lagere nettokasstroom gebruikt
aanzienlijk niveau van besparingen als gevolg van onze voor financieringsactiviteiten, met name door een hoger
kostenverlagingsprogramma's compenseerden de bedrag aan inkoop van eigen aandelen vorig jaar.
hogere grondstoffenkosten en de inflatie. BALANS
De brutowinstmarge was 14,8%, 0,2 procentpunt lager
dan een jaar geleden. Dit kwartaal was in de marge een Goodwill en immateriële vaste activa daalden met 0,2
voordelige 0,6 procentpunt begrepen uit winst op miljard sinds het begin van het jaar, voornamelijk door
desinvesteringen minus herstructureringskosten; dit was wisselkoersschommelingen. Voorraden en kortlopende
iets boven het niveau van hetzelfde kwartaal vorig jaar. handelsvorderingen waren 0,6 miljard hoger, als
Vóór het effect van deze posten, en op een vergelijkbare gevolg van voorbereiding op het ijsseizoen en door het
basis, zou de brutowinstmarge 0,3 procentpunt lager zijn lage niveau eind 2005, terwijl kortlopende handelscredi-
geweest dan een jaar geleden. teuren daalden met 0,4 miljard. De nettoschuld
bedroeg 10,3 miljard, een daling van 0,2 miljard in
De nettofinancieringslasten waren lager dan vorig jaar het kwartaal.
door een positief effect op de financieringskosten van
pensioenen als gevolg van een hogere waarde van Het totale eigen vermogen is sinds het begin van het
belegd vermogen, en door een lagere nettoschuld- jaar gestegen met 1,1 miljard, in lijn met de nettowinst
positie. in het kwartaal.
---
EERSTE KWARTAAL PER REGIO (voortgezette bedrijfsactiviteiten)
EUROPA NOORD- EN ZUID-AMERIKA
De onderliggende verkopen daalden met 0,5%. De De onderliggende verkopen stegen met 2,9%, waarvan
volumes stegen licht, maar de prijzen waren 0,6% lager. 1,3% als gevolg van prijsverhogingen die we hebben
doorgevoerd.
De consumptie in West-Europa blijft zwak, terwijl onze
marktaandelen over het geheel genomen ongeveer In de Verenigde Staten blijft de consumentenvraag in
gelijk zijn aan die van een jaar geleden. In Centraal- en huishoudelijke en persoonlijke verzorging sterk, terwijl
Oost-Europa houden we de goede groei vast in de markt voor voedingsmiddelen een bescheiden groei
groeiende markten. laat zien. De onderliggende verkopen in de Verenigde
Staten stegen met 1,1%, geremd door een ongebruike-
De prestaties in het kwartaal lieten een gemengd beeld lijk forse verlaging van de detailhandelsvoorraden in de
zien. Innovatie gericht op vitaliteit zorgde voor verdere categorieën huishoudelijke en persoonlijke verzorging.
groei in culinaire producten en in spreads `gezond voor
hart en bloedvaten'. IJs had een trage start, waarbij de Elders laat de regio nog steeds een solide groei zien,
combinatie van een late Pasen en koeler weer niet hielp. ondanks tragere markten in Mexico en Brazilië en
Persoonlijke verzorging en huishoudelijke reiniging agressieve prijsconcurrentie in voedingsmiddelen.
groeiden, maar de verkopen in wasmiddelen waren
lager. Goede prestaties in de regio bestonden onder andere uit
een sterke bijdrage van Country Crock-bijgerechten en
In de meeste belangrijke landen was verbetering Bertolli-diepvriesproducten in de Verenigde Staten,
merkbaar. In Nederland stegen de verkopen, gesteund terwijl de verkopen van spreads te lijden hadden van
door de overgang naar One Unilever en de introductie lage boterprijzen. In ijs wonnen we opnieuw
van een verbeterprogramma voor klantenmanagement. marktaandeel in de Verenigde Staten, en in Brazilië
De verkopen in het Verenigd Koninkrijk waren ongeveer profiteerden we van de introductie van nieuwe producten
gelijk aan die van vorig jaar. Frankrijk daarentegen bleef en van goed zomerweer. Ons herstelplan voor Slim·Fast
achter als gevolg van het verkleinen van de detail- liet veelbelovende resultaten zien in het kwartaal met
handelsvoorraden, voornamelijk door het tijdstip van groei van de verkopen na de introductie van nieuwe
prijsaanpassingen. Rusland blijft sterk groeien met producten die een hongergevoel verminderen.
dubbele cijfers.
Deodorant groeide opnieuw sterk in zowel Noord- als
De herintroductie van Knorr bouillonblokjes is in de hele Zuid-Amerika. Onze marktaandelen in wasmiddelen in
regio van start gegaan. In de nieuwe communicatieopzet het zuidelijk deel van Latijns-Amerika blijven sterk, maar
wordt de natuurlijke herkomst van de ingrediënten de verkopen in huidverzorging liepen terug als gevolg
benadrukt. Tegelijkertijd zijn de Knorr Vie groente-en- van prijsdalingen in reactie op lager geprijsde
fruitshots, die vorig jaar werden geïntroduceerd, in nog concurrenten. In Mexico stegen de verkopen ondanks
twee landen op de markt gebracht. In Nederland heeft zwakke markten, gestimuleerd door voorverkopen
`verse' soep-in-zak ervoor gezorgd dat een krimpende vooruitlopend op onze overgang naar regionale
markt veranderde in een groeiende markt, doordat dit harmonisatie van systemen.
product nieuwe gebruikers aanspreekt; ook in Polen en
Rusland zijn `verse' soepen geïntroduceerd. Bouillon- In het afgelopen kwartaal hebben we onder meer vijf
blokjes in laaggeprijsde portieverpakkingen, die in nieuwe maaltijden in het Bertolli-assortiment in de
Latijns-Amerika al succesvol waren, zijn nu ook in Verenigde Staten geïntroduceerd en soortgelijke
Centraal- en Oost-Europa geïntroduceerd. producten onder het merk Knorr in Canada. Een
uitgebreid innovatieprogramma op het gebied van ijs in
De nieuwe Axe/Lynx-geur `Click' is nu in heel Europa de Verenigde Staten bestond onder andere uit meer
geïntroduceerd, terwijl de groei van Dove een extra romige varianten van Breyers `double churn', de
impuls kreeg door de introductie van het `summer glow'- introductie van `cyclone', met stukjes snoep in een ijsje
assortiment in een aantal landen. In huishoudelijke met een fraaie krul, en Ben & Jerry's sorbets en
reiniging is het merk Cif voor het eerst in Rusland op de hoorntjes.
markt gebracht en elders zijn Cif `trigger' en `super
cream' geïntroduceerd. Verder hebben we onlangs In de ontwikkeling van Knorr is een volgende stap gezet
Comfort Crème wasverzachters geïntroduceerd met door de introductie van meer bouillons op basis van
nieuwe technologie en een positionering in het luxe lokale recepten, zoals gegrilde kip in een aantal landen,
segment. In Frankrijk doen de nieuwe gelwastabletten en door soepen in Canada.
het goed.
Axe laat opnieuw een sterke prestatie zien met de
De brutowinstmarge was 16,8%, 0,6 procentpunt hoger, introductie van exotische bodywash-producten in de
voornamelijk door lagere overheadkosten. Verenigde Staten en de verdere introductie van de
wereldwijde geur `Click' in de gehele regio.
---
De aanpassing van onze haarverzorgingsportfolio in de De verbeterde prestaties in de ontwikkelde markten van
Verenigde Staten boekt vooruitgang met de introductie Australië en Japan zetten door, met bescheiden groei in
van Dove vochtinbrengende en verzorgende producten, beide landen.
producten speciaal voor gekleurd haar en een vernieu-
wing van het Suave-assortiment. Onlangs werd de ver- Door de hele regio heen lieten alle categorieën in het
koop van de kleinere merken Finesse en Aqua Net kwartaal een stijging zien met opmerkelijke bijdragen
bekendgemaakt. van huidverzorging en wasmiddelen, de twee grootste
categorieën.
De brutowinstmarge was 14,6%, 0,3 procentpunt lager,
door hogere herstructureringskosten en lagere winsten Recente innovaties in India bestaan onder andere uit
op desinvesteringen. verdere stappen om het merk Lux een nieuwe impuls te
geven, zoals de introductie van Lux Aqua Sparkle, en
AZIË AFRIKA een nieuwe variant van Clinic.
De onderliggende verkopen stegen met 8%, waarmee De verbeterde Lux Super Rich in Japan is goed ontvan-
de positieve tendens van vorig jaar werd doorgezet. De gen, terwijl in Indonesië het assortiment huidverzorging
groei komt opnieuw grotendeels uit volume, maar met van Pond's is uitgebreid met producten voor een lichtere
een positief prijseffect van 1%, voornamelijk door prijs- teint speciaal voor de vette huid, en met vochtinbrengen-
verhogingen die we hebben doorgevoerd in huishoude- de ontgiftende producten.
lijke en persoonlijke verzorging om het effect van
gestegen inkoopkosten te compenseren. In Australië is de nieuwste wereldwijde Axe/Lynx-geur
`Click' geïntroduceerd.
De consumentenvraag blijft sterk en we profiteren van
onze goede marktposities. In voedingsmiddelen zijn laaggeprijsde portieverpakkin-
gen van Knorr bouillonblokjes in de regio gelanceerd en
De groei had een brede basis in de gehele regio. Vooral op het gebied van groene thee zijn op grote schaal
China leverde een uitstekende prestatie door een innovaties in de markt gezet. In Zuid-Afrika is Rama
gezonde combinatie van marktgroei en stijging van opnieuw geïntroduceerd, waarbij de communicatie zich
marktaandelen door een verbeterde distributie en het richt op de gezonde oliën in dit product.
aanhoudende succes van vorig jaar geïntroduceerde
innovaties onder merken als Pond's en Zonghua. India De brutowinstmarge was 12,4%, één procentpunt lager
en Indonesië lieten beide dubbelcijferige groei zien met dan een jaar geleden, veroorzaakt door toegenomen
een brede basis. Andere landen die het erg goed deden, investeringen in reclame en promoties.
waren Vietnam, Egypte, het Arabisch schiereiland,
Turkije en Zuid-Afrika.
WAARSCHUWING: Dit document kan toekomstgerichte uitspraken zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande za-
bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de ken af te handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-,
`Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde Staten. fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving,
Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het voornemen' alsmede politieke, economische en sociale omstandigheden in de
of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of
uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten en hun gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur. Nadere
negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte bijzonderheden omtrent mogelijke risico's en onzekerheden die van
uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de
gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext
ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de
Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en
toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken
risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van
uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep
resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige
toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van
vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot
goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de
leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of
te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden
risico's; milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.
---
VERKORTE TUSSENTIJDSE FINANCIËLE OVERZICHTEN
WINST-EN-VERLIESREKENING
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Eerste Kwartaal
Stijging/
2006 2005 (Daling)
Actuele Constante
wissel- wissel-
koersen koersen
Voortgezette bedrijfsactiviteiten:
Omzet 9 535 8 783 9% 2%
Bedrijfswinst 1 410 1 320 7% 0%
Na verwerking van:
Herstructurering (61) (21)
Desinvesteringen en duurzame waardevermindering 119 71
Nettofinancieringslasten (121) (151)
Financieringsbaten 87 97
Financieringslasten (216) (233)
Pensioenen en soortgelijke regelingen 8 (15)
Aandeel in de nettowinst van joint ventures 18 10
Aandeel in de nettowinst van geassocieerde maatschappijen
Overige inkomsten uit financiële vaste activa 3 8
Winst vóór belastingen 1 310 1 187 10% 5%
Belastingen (309) (274)
Nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 1 001 913 10% 5%
Nettowinst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten 58 68
Nettowinst voor de periode 1 059 981 8% 3%
Waarvan toekomend aan:
Minderheidsaandeelhouders 69 47
Houders van gewoon aandelenkapitaal 990 934 6% 1%
Samengevoegde winst per aandeel
Totale bedrijfsactiviteiten
Per gewoon NV-aandeel van 0,51 (euro) 1,03 0,96 7% 2%
Per gewoon PLC-aandeel van 1,4p (eurocent) 15,47 14,44 7% 2%
Per gewoon NV-aandeel van 0,51 verwaterd (euro) 0,99 0,93 7% 2%
Per gewoon PLC-aandeel van 1,4p verwaterd (eurocent) 14,87 13,94 7% 2%
Voortgezette bedrijfsactiviteiten
Per gewoon NV-aandeel van 0,51 (euro) 0,97 0,89 9% 4%
Per gewoon PLC-aandeel van 1,4p (eurocent) 14,56 13,39 9% 4%
Per gewoon NV-aandeel van 0,51 verwaterd (euro) 0,93 0,86 8% 3%
Per gewoon PLC-aandeel van 1,4p verwaterd (eurocent) 14,00 12,93 8% 3%
---
OVERZICHT VAN ALLE VERWERKTE RESULTATEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Eerste Kwartaal
2006 2005
Winsten/(verliezen) op reële waardeveranderingen van financiële instrumenten na belastingen (191) 16
Actuariële winsten/(verliezen) op pensioenen na belastingen 10 (5)
Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen 183 88
Direct in het eigen vermogen verwerkte resultaten 2 99
Nettowinst voor de periode 1 059 981
Totaal verwerkte resultaten voor de periode 1 061 1 080
Waarvan toekomend aan:
Minderheidsaandeelhouders 69 67
Houders van gewoon aandelenkapitaal 992 1 013
MUTATIES IN HET EIGEN VERMOGEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Eerste Kwartaal
2006 2005
Eigen vermogen per 1 januari 8 765 6 515
Totaal verwerkte resultaten voor de periode 1 061 1 080
Conversie van preferente aandelen 930
(Aan-)/verkoop van ingekochte eigen aandelen (21) (162)
Tegenboeking aandelenopties 28 41
Dividenden betaald aan minderheidsaandeelhouders (11) (22)
Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen (4) 8
Overige mutaties in het eigen vermogen 7
Eigen vermogen aan het eind van de periode 9 825 8 390
---
BALANS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Per Per Per
1 april 31 december 2 april
miljoen 2006 2005 2005
Vaste activa
Goodwill en immateriële vaste activa 17 892 18 055 17 334
Materiële vaste activa 6 428 6 492 6 231
Pensioenactiva voor fondsen met een overschot 1 026 1 036 696
Latente belastingvorderingen 1 602 1 703 1 498
Overige vaste activa 1 061 1 072 1 582
Totaal vaste activa 28 009 28 358 27 341
Activa aangehouden voor verkoop 403 217 156
Vlottende activa
Voorraden 4 217 4 107 4 112
Handels- en overige kortlopende vorderingen 5 318 4 830 4 616
Overige financiële activa 384 335 334
Geldmiddelen en kasequivalenten 1 969 1 529 1 721
Totaal vlottende activa 11 888 10 801 10 783
Kortlopende verplichtingen
Leningen (ten hoogste één jaar) (6 501) (5 942) (5 462)
Handelscrediteuren en overige kortlopende verplichtingen (8 249) (8 658) (8 234)
Herstructurerings- en overige voorzieningen (562) (644) (1 045)
Totaal kortlopende verplichtingen (15 312) (15 244) (14 741)
Netto vlottende activa/(kortlopende verplichtingen) (3 424) (4 443) (3 958)
Totaal activa na aftrek van kortlopende verplichtingen 24 988 24 132 23 539
Langlopende verplichtingen
Leningen (meer dan één jaar) 6 250 6 457 7 062
Pensioenverplichting voor fondsen met een tekort 2 342 2 415 2 411
Pensioenverplichting voor regelingen niet ondergebracht bij fondsen 4 096 4 202 3 858
Herstructurerings- en overige voorzieningen 787 732 280
Latente belastingverplichtingen 931 933 816
Overige langlopende verplichtingen 574 602 713
Totaal langlopende verplichtingen 14 980 15 341 15 140
Verplichtingen aangehouden voor verkoop 183 26 9
Eigen vermogen
Houders van gewoon aandelenkapitaal 9 365 8 361 7 976
Minderheidsaandeelhouders 460 404 414
Totaal eigen vermogen 9 825 8 765 8 390
Totaal geïnvesteerd vermogen 24 988 24 132 23 539
---
KASSTROOMOVERZICHT
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Eerste Kwartaal
2006 2005
Bedrijfsactiviteiten
Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 540 779
Betaalde vennootschapsbelasting (237) (308)
Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 303 471
Investeringsactiviteiten
Ontvangen rente 76 42
Netto-investeringen (190) (182)
Acquisities en desinvesteringen 143 101
Overige investeringsactiviteiten (36) 210
Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) investeringsactiviteiten (7) 171
Financieringsactiviteiten
Dividend betaald op gewoon aandelenkapitaal (70) (2)
Betaalde rente en preferente dividenden (152) (115)
Mutaties in leningen en financiële leases 275 (214)
Inkoop van eigen aandelen (19) (158)
Overige financieringsactiviteiten (9) (21)
Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) financieringsactiviteiten 25 (510)
Nettostijging van geldmiddelen en kasequivalenten 321 132
Geldmiddelen en kasequivalenten aan het begin van het jaar 1 265 1 406
Effect van wisselkoersverschillen (16) (23)
Geldmiddelen en kasequivalenten aan het eind van de periode 1 570 1 515
ANALYSE VAN DE NETTOSCHULD
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Per Per
1 april 31 december
miljoen 2006 2005
Totale leningen (12 751) (12 399)
Leningen (ten hoogste één jaar) (6 501) (5 942)
Leningen (meer dan één jaar) (6 250) (6 457)
Geldmiddelen en kasequivalenten volgens de balans 1 969 1 529
Geldmiddelen en kasequivalenten volgens het kasstroomoverzicht 1 570 1 265
Plus: Bankschulden gecorrigeerd in dit bedrag 399 265
Min: Geldmiddelen en kasequivalenten in voor verkoop beschikbare activa/verplichtingen (1)
Overige financiële activa 384 335
Derivaten en financiële leases opgenomen in overige vorderingen en verplichtingen 145 33
Nettoschuld (10 253) (10 502)
---
GEOGRAFISCHE ANALYSE
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Voortgezette bedrijfsactiviteiten Eerste Kwartaal
Noord- en
miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal
Omzet
2005 3 506 2 948 2 329 8 783
2006 3 471 3 418 2 646 9 535
Verandering (1,0)% 16,0% 13,6% 8,6%
Effect van:
Wisselkoersen 0,5% 13,0% 6,5% 6,3%
Acquisities 0,0% 0,1% 0,0% 0,0%
Desinvesteringen (1,1)% (0,4)% (1,1)% (0,8)%
Groei van de onderliggende verkopen (0,5)% 2,9% 7,8% 2,9%
Prijs (0,6)% 1,3% 1,0% 0,5%
Volume 0,1% 1,5% 6,7% 2,4%
Bedrijfswinst
2005 570 439 311 1 320
2006 582 500 328 1 410
Verandering tegen actuele wisselkoersen 2,2% 13,9% 5,3% 6,8%
Verandering tegen constante wisselkoersen 1,6% (0,4)% (1,2)% 0,3%
Brutowinstmarge
2005 16,2% 14,9% 13,4% 15,0%
2006 16,8% 14,6% 12,4% 14,8%
Inclusief herstructurering, desinvesteringen en
duurzame waardevermindering
2005 0,8% (0,1)% 0,9% 0,5%
2006 1,0% (0,5)% 1,5% 0,6%
Bedrijfswinst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten Eerste Kwartaal
Noord- en
miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal
2005 80 16 96
2006 81 81
10
ANALYSE NAAR PRODUCTGROEP
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
We hebben de gesegmenteerde analyse van onze voedingsmiddelenactiviteiten herzien in het kader van de voor-
genomen verkoop van diepvriesactiviteiten in Europa, die nu worden verwerkt als beëindigde bedrijfsactiviteiten.
De nieuwe segmenten zijn als volgt:
· Culinaire producten, dressings en spreads: bestaat uit de segmenten die voorheen werden gerapporteerd als
`culinaire producten en dressings' en `spreads en bak- & braadproducten', samen met de resterende
diepvriesactiviteiten.
· IJs en dranken: samenvoeging van de segmenten die voorheen werden gerapporteerd als `ijs' en `dranken'.
Voortgezette bedrijfsactiviteiten Eerste Kwartaal
Huis- Huis-
Culinaire houdelijke houdelijke
producten, Per- verzorging en Per-
dressings IJs en Voedings- soonlijke en overige soonlijke
miljoen en spreads dranken middelen verzorging activiteiten Verzorging Totaal
Omzet
2005 3 236 1 495 4 731 2 378 1 674 4 052 8 783
2006 3 399 1 630 5 029 2 702 1 804 4 506 9 535
Verandering 5,0% 9,0% 6,3% 13,6% 7,8% 11,2% 8,6%
Effect van:
Wisselkoersen 4,6% 6,5% 5,2% 8,0% 7,0% 7,6% 6,3%
Acquisities 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 0,1% 0,0% 0,0%
Desinvesteringen (1,4)% (0,2)% (1,0)% (0,4)% (0,8)% (0,6)% (0,8)%
Groei van de onderliggende verkopen 1,8% 2,6% 2,0% 5,6% 1,4% 3,9% 2,9%
Bedrijfswinst
2005 568 123 691 435 194 629 1 320
2006 574 161 735 498 177 675 1 410
Verandering tegen actuele wisselkoersen 1,0% 30,8% 6,3% 14,7% (8,9)% 7,4% 6,8%
Verandering tegen constante wisselkoersen (2,6)% 19,8% 1,5% 5,2% (15,2)% (1,0)% 0,3%
Brutowinstmarge
2005 17,6% 8,2% 14,6% 18,3% 11,6% 15,5% 15,0%
2006 16,9% 9,9% 14,6% 18,4% 9,8% 15,0% 14,8%
---
TOELICHTING
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Beëindigde bedrijfsactiviteiten Uitgave en terugbetaling van schulden
In overeenstemming met IFRS 5 worden de diepvries- Op 15 januari 2006 hebben we een obligatielening
activiteiten in West-Europa die we voornemens zijn te afgelost van US$ 300 miljoen met een vaste rente van
verkopen, verwerkt als beëindigde bedrijfsactiviteiten. 6,15%.
Datzelfde geldt voor de resultaten van Unilever
Cosmetics International, dat halverwege vorig jaar is Wisselkoersen
verkocht. De winst-en-verliesrekening op pagina 5, het overzicht
van alle verwerkte resultaten op pagina 6, de mutaties in
De basiswinst per gewoon aandeel NV van 0,51 met het eigen vermogen op pagina 6 en het kasstroomover-
betrekking tot de beëindigde bedrijfsactiviteiten bedraagt zicht op pagina 8 zijn weergegeven tegen de gemiddel-
0,06 voor het kwartaal (2005: 0,07). De verwaterde de actuele wisselkoersen geldend in iedere periode.
winst per gewoon aandeel NV van 0,51 met betrekking
tot de beëindigde bedrijfsactiviteiten bedraagt 0,06 De balans op pagina 7 en de analyse van de netto-
voor het kwartaal (2005: 0,07). schuld op pagina 8 zijn weergegeven tegen wissel-
koersen geldend aan het eind van de periode.
De basiswinst per gewoon aandeel PLC van 1,4p met
betrekking tot de beëindigde bedrijfsactiviteiten bedraagt Aanvullende informatie in US dollars en ponden sterling
0,91 eurocent voor het kwartaal (2005: 1,05 eurocent). is beschikbaar (in het Engels) op onze website
De verwaterde winst per gewoon aandeel PLC van 1,4p www.unilever.com/ourcompany/investorcentre.
met betrekking tot de beëindigde bedrijfsactiviteiten
bedraagt 0,87 eurocent voor het kwartaal (2005: 1,01
eurocent).
De nettokasstromen van de beëindigde bedrijfsactivi-
teiten uit bedrijfs-, investerings- en financierings-
activiteiten bedroegen in het eerste kwartaal respectie-
velijk (8) miljoen, 5 miljoen en (1) miljoen (2005:
(28) miljoen, 6 miljoen en (1) miljoen).
Acquisities en desinvesteringen
Op 20 maart 2006 hebben we bekendgemaakt dat we
definitieve overeenstemming hebben bereikt met Ad van
Geloven over de verkoop van Mora in Nederland en
België. In september 2005 hebben we ons voornemen
aangekondigd tot verkoop van deze activiteiten, met een De hierin opgenomen financiële overzichten omvatten niet de
omzet van ongeveer 100 miljoen. volledige jaarrekening zoals gedefinieerd door S240 van de
Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk. De volledige
Op 2 mei 2006 hebben we de verkoop aan Lornamead jaarrekening van Unilever over het jaar geëindigd op 31
Brands Inc. bekendgemaakt van de haarverzorgings- december 2005 is gedeponeerd bij het Ondernemingsregister
merken Finesse in de Verenigde Staten en Canada, en in het Verenigd Koninkrijk. De accountants hebben daarbij een
Aqua Net in de Verenigde Staten. Deze merken hadden goedkeurende verklaring afgegeven en deze bevatte geen
uitspraken zoals bedoeld in S237(2) of S237(3) van de
een gezamenlijke jaaromzet in 2005 van US$ 85 Companies Act 1985.
miljoen.
12
WINST PER AANDEEL
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Samengevoegde winst per aandeel
De berekening van de samengevoegde winst per aan- Voor de berekening van de winst per aandeel op verwa-
deel is gebaseerd op het gemiddelde aantal eenheden terde basis wordt een aantal correcties gemaakt op het
van aandelen dat het samengevoegde gewone aande- gebruikte aantal aandelen, met name de volgende:
lenkapitaal vertegenwoordigt van NV en PLC, in omloop (i) uitoefening in 2038 van het recht op conversie in
gedurende de periode, na aftrek van het gemiddelde gewone aandelen PLC, toekomend aan de houders
aantal aandelen dat intern wordt gehouden. van aandelen in een groepsmaatschappij in het kader
van de regeling tot wijziging van de Leverhulme Trust,
Het aantal samengevoegde eenheden van aandelen is (ii) de conversie van de 0,05 preferente aandelen van
berekend op basis van de onderliggende NV- en PLC- NV (tot het moment van conversie) en (iii) de uitoefening
aandelen tegen de koers van £ 1 = 5,445, in van aandelenopties door werknemers.
overeenstemming met de egalisatie-overeenkomst.
Winst per aandeel uit totale bedrijfsactiviteiten in het eerste kwartaal
2006 2005
Samengevoegde winst per aandeel Eenheden in duizenden
Gemiddeld aantal eenheden van aandelen van 0,51 960 261 970 260
Gemiddeld aantal eenheden van aandelen van 1,4p 6 401 741 6 468 403
miljoen
Nettowinst toekomend aan houders van gewoon aandelenkapitaal 990 934
Samengevoegde winst per aandeel van 0,51 (euro) 1,03 0,96
Samengevoegde winst per aandeel van 1,4p (eurocent) 15,47 14,44
Samengevoegde winst per aandeel verwaterd Eenheden in duizenden
Aangepast gemiddeld aantal eenheden van aandelen van 0,51 998 757 1 007 820
Aangepast gemiddeld aantal eenheden van aandelen van 1,4p 6 658 379 6 718 801
miljoen
Aangepaste nettowinst toekomend aan houders van gewoon aandelenkapitaal 990 937
Samengevoegde winst per aandeel van 0,51 verwaterd (euro) 0,99 0,93
Samengevoegde winst per aandeel van 1,4p verwaterd (eurocent) 14,87 13,94
Samengevoegde winst per aandeel Amerikaanse aandelen
Samengevoegde winst per NV New York aandeel van 0,51 $ 1,24 $ 1,26
Samengevoegde winst per PLC American Depositary Receipt van 5,6p $ 0,75 $ 0,76
Samengevoegde winst per NV New York aandeel van 0,51 verwaterd $ 1,19 $ 1,22
Samengevoegde winst per PLC American Depositary Receipt van 5,6p verwaterd $ 0,72 $ 0,73
BEKENDMAKING RESULTATEN
De resultaten over het tweede kwartaal en eerste Unilever N.V.
halfjaar van 2006 zullen op donderdag 3 augustus 2006 Weena 455
worden bekendgemaakt. Postbus 760
3000 DK Rotterdam
4 mei 2006 Internet: www.unilever.com
Persdienst
Weena 455
3013 AL Rotterdam
T: +31 (0) 10 217 4844
Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000
F: +31 (0) 10 217 4843
---- --
Unilever NV