Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 4 mei 2006

TLN-conjunctuurbericht 1e kwartaal 2006: Vertrouwen in de toekomst gestegen

Uit het conjunctuurbericht van Transport en Logistiek Nederland over het eerste kwartaal van 2006 blijkt dat het vertrouwen in de toekomst is gestegen tot het hoogste punt in zes jaar. Dit ondanks de stijgende dieselprijs en hogere personeelskosten. Belangrijkste reden voor het gestegen vertouwen is het aantrekken van de economie. Er wordt een verhoogde activiteit bij de opdrachtgevers gevoeld dat leidt tot een toename in aantal opdrachten. Ondanks een lichte stijging ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar blijft de winst echter laag.

Ondanks de gewoonlijk lagere bedrijvigheid in het eerste kwartaal zijn de transportondernemers tevreden. Vooral de verwachte stijging in het aantal opdrachten in het tweede kwartaal zorgt hiervoor. Dit positieve gevoel komt door een stijging in bedrijvigheid en omzet. Ook het vrachtprijsniveau ligt hoger dan het laatste kwartaal van 2005. Dit komt vooral door de nieuwe onderhandelingen tussen de verladers en vervoerders over de kosten van het vervoer. Zo steeg de dieselprijs vorig jaar met 15%, terwijl slechts een stijging van 0,7% was voorspeld. Ondanks dat niet de reële kostprijs van vervoer wordt bereikt is deze zeer grote stijging enigszins in de nieuwe vrachtprijs verdisconteerd.

De oorzaak voor de lage winst ligt hoogstwaarschijnlijk in de gestegen kosten. De stemmingsindicator hierover daalde ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Dit maal werd niet de brandstofprijs unaniem als grootste veroorzaker aangewezen, maar de personeelskosten. Vooral bij middelgrote en grote bedrijven wordt de stijging van personeelskosten als belangrijke oorzaak aangegeven. Dit komt waarschijnlijk doordat er vorig jaar geen nieuwe CAO beroepsgoederenvervoer is afgesloten, maar deze per 1 januari 2006 wel in werking is getreden. Positief is echter dat de vacaturegraad in een jaar gestegen is van 2,4% naar 4,1%. De economie trekt duidelijk aan en ondanks de lage rendementen liften de vervoerders hierin mee.

Het TLN-conjunctuurbericht is voor een belangrijk deel gebaseerd op de conjunctuurenquête, die TLN sinds 1995 vier keer per jaar onder zijn leden houdt. De jongste uitkomsten geven een beeld van de stemming in de branche over het eerste kwartaal van 2006. TLN hanteert daarbij de zogenaamde stemmingsindicator. Deze bestaat uit weging van het percentage positief en negatief gestemde ondernemers ten opzichte van het totale aantal.

Bijlage: conjunctuurbericht 1e kwartaal 2006

Bel voor meer informatie naar de afdeling Communicatie, Mark Dijk, 079-3636214 of 06-11006694

Mark Dijk
Public Affairs
Boris Pasternaklaan 22
Postbus 3008
2700 KS Zoetermeer
Tel: +31 79 3636 214
Mob: +31 6 11006694
Fax: +31 79 3636 259
Email: mdijk@tln.nl
Internet: www.tln.nl

12e jaargang, nr 45 4 mei 2006

Nederlands Beroepsgoederenvervoer over de Weg

INHOUDSOPGAVE Conjunctuurbericht, 1e kwartaal 2006

Eerste kwartaal boven Voor de derde keer op rij neemt het vertrouwen van transportondernemers toe. De toena- verwachting me zette aan het einde van het derde kwartaal 2005 in. Eind maart bereikte de vertrou- wensindicator het hoogste punt sinds zes jaar. Het herstel van de Nederlandse economie Omzet en winst hoger heeft duidelijk een positief effect op de bedrijvigheid en omzet bij transport en logistieke bedrijven. Ondanks de gewoonlijk lagere bedrijvigheid in een eerste kwartaal zijn trans- Vrachtprijsniveau zoals portondernemers tevreden. Groeiende consumentenbestedingen leverde onder andere in gebruikelijk hoger het eerste kwartaal voor bijna de helft van deze bedrijven meer bedrijvigheid en omzet op ten opzichte van hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Bijna eenderde van alle bedrijven telt Kostenniveau ook hoger door één of meerdere vacatures. Alle belangrijke stemmingsindicatoren vallen in het eerste stijging personeelskosten kwartaal hoger uit dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. In dit licht kan zonder meer gesteld worden dat 2006 goed is gestart. Voor het tweede kwartaal verwachten een flink Vertrouwen naar hoogtepunt aantal ondernemers een toename van het aantal vervoeropdrachten.

Aantal vacatures stijgt Ontwikkeling stemmingsindicator bedrijvigheid

Ook investeringsgraad hoger 8,0
dan normaal

Schone motoren 7,0

Eerste kwartaal positief met 6,0
een kanttekening 5,2 5,0 4,7

4,4

4,0 3,7

3,0

2,0

1,0

0,0
I II III IV I II III IV I II III IV I

2003 2004 2005 2006

(kwartaal/jaar)

Eerste kwartaal boven verwachting Net als de twee voorgaande kwartalen scoort het eerste kwartaal 2006 bovengemiddeld. Overigens onverwachts, aangezien de voorspellingen van transportondernemers negatiever waren. Het `normale' beeld is, dat een eerste kwartaal gemiddeld een lage bedrijvigheid kent. Helemaal vergeleken met een voorgaand `druk' vierde kwartaal, waarin omzet en bedrijvigheid gemiddeld genomen het hoogste niveau van het jaar bereiken. De bedrijvig- heid daalde dan ook vergeleken met het voorgaande kwartaal. Maar ondanks deze daling is er toch sprake van een bovengemiddeld hoge bedrijvigheid. Van alle transportbedrijven

Conjunctuurbericht

---

Begripsomschrijving: maakt 45 procent melding van een hogere bedrijvigheid ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2005. Voor alle categorieën geldt een daling van bedrijvigheid in het eerste kwartaal ten

Kleine bedrijven (50 vrachtauto's)
het eerste kwartaal van vorig jaar stond op 4,7, dus op jaarbasis betekent dat een hoger Binnenlandse bedrijven (>75% omzet niveau van bedrijvigheid. uit binnenlandse activiteiten)
Internationale bedrijven (> 75%
omzet uit internationale activiteiten) Bij kleine bedrijven steeg de indicator op jaarbasis van 4,4 naar 5,5, bij middelgrote

Logistieke bedrijven (> 40% omzet uit bedrijven van 4,8 naar 4,9 en bij grote bedrijven van 5,5 naar 6,2. Bij bedrijven met logistieke diensten, naast transport) overwegend binnenlandse activiteiten bleef de indicator met 4,7 gelijk, maar bij bedrijven met overwegend internationale activiteiten steeg de indicator van 4,8 naar 5,3. De Stemmingsindicator zoals in dit
bericht bedoeld, stelt TLN samen uit Ook bij logistieke bedrijven waar het accent van de bedrijfsactiviteiten niet persé op goede- het percentage positief en negatief renvervoer ligt, steeg de stemmingsindicator voor de bedrijvigheid van 4,4 in het eerste gestemden ten opzichte van het totaal
aantal respondenten, waarbij de kwartaal van 2005 naar 4,6. Voor het tweede kwartaal wordt door een groot aantal onder- uitkomst wordt gewogen nemers een flinke toename van bedrijvigheid verwacht; 56 procent verwacht meer bedrij- vigheid, 39 procent verwacht dat het niveau van bedrijvigheid hetzelfde zal zijn als in het Vacaturegraad = aantal vacatures ten
opzichte van het aantal ingevulde eerste kwartaal en 5 procent verwacht minder bedrijvigheid. Één en ander houdt mogelijk arbeidsplaatsen, als percentage verband met seizoengebonden vervoer. weergegeven

Investeringsgraad = aantal geplande Stemmingsindicator bedrijvigheid aanschaffen voertuigen (koop/lease)
ten opzichte van het in gebruik zijnde klein middel groot bin. int. log. totaal aantal voertuigen, als percentage kw.1-2005 4,4 4,8 5,5 4,7 4,8 4,4 4,7 weergegeven
kw.4-2005 6,8 7,5 9,5 7,2 7,7 8,1 7,4 kw.1-2006* 4,5 3,8 4,4 3,8 4,9 4,5 4,1 kw.1-2006 5,5 4,9 6,2 4,7 5,3 4,6 5,2 kw.2-2006* 7,6 8,7 9,6 8,3 7,8 8,9 8,3
* raming

Omzet en winst hoger Afgezet tegen het eerste kwartaal van vorig jaar steeg naast de bedrijvigheid ook het om- zet- en winstniveau. In tegenstelling tot het laatste kwartaal van vorig jaar was er zeker geen sprake van `booming business', maar vergeleken met eerste kwartalen in de afgelopen vijf jaar werd er redelijk goed geplust. De stemmingsindicator voor het winstniveau daalde van 5,8 in het vierde kwartaal naar 4,7 in het eerste kwartaal, maar steeg op jaarbasis vanaf 3,9. De indicator van het omzetni- veau geeft eenzelfde beeld. Deze daalde vanaf het voorgaande kwartaal (7,1) en steeg vergeleken met hetzelfde kwartaal 2005 (5,2) en komt uiteindelijk uit op 5,7.

Stemmingsindicator winst klein middel groot bin. int. log. totaal kw.1-2005 3,4 4,1 4,1 3,8 4,0 3,3 3,9 kw.4-2005 5,2 6,0 7,2 5,8 5,0 6,0 5,8 kw.1-2006 4,8 4,7 5,5 4,3 4,9 3,4 4,7

De winstindicator bij kleine bedrijven steeg op jaarbasis van 3,9 naar 4,7 in het eerste kwartaal van dit jaar. Vergeleken met het voorgaande kwartaal (5,8) daalde de winstindica- tor. Bij middelgrote bedrijven steeg de indicator op jaarbasis van 4,1 naar 4,7, maar op kwartaalbasis daalde deze vanaf 6,0. Bij de grote bedrijven steeg de indicator van 4,1 naar 5,5 op jaarbasis en op kwartaalbasis daalde deze vanaf 7,2. Bij bedrijven met overwegend binnenlands vervoer steeg de winstindicator van 3,8 in het eerste kwartaal 2005 naar 4,3 in het eerste kwartaal 2006, terwijl deze op kwartaalbasis daalde vanaf 5,8. Bij internationaal georiënteerde bedrijven steeg de indicator van 4,0 in het eerste kwartaal 2005 naar 4,9 in het eerste kwartaal van dit jaar. Ten opzichte van het voorgaande kwartaal daalde de indicator vanaf 5,0. De winstindicator bij logistieke bedrij- ven bereikte van alle categorieën in het afgelopen eerste kwartaal met 3,4 nog het laagste niveau. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal, een jaar geleden bleef de indicator (3,3) vrij- wel op een gelijk niveau.

Stemmingsindicator omzet klein middel groot bin. int. log. totaal kw.1-2005 4,6 5,3 6,7 4,6 5,6 3,6 5,2 kw.4-2005 6,5 7,3 9,2 6,9 7,3 7,7 7,1 kw.1-2006 5,9 5,5 6,9 5,0 6,0 4,6 5,7

Conjunctuurbericht

---

Ontwikkeling stemmingsindicator winst

8,0

7,0
6,0
5,0
4,0

3,0

2,0

1,0
0,0
I II III IV I II III IV I II III IV I

2003 2004 2005 2006

(kwartaal/jaar)

De stemmingsindicator voor het omzetniveau steeg op jaarbasis bij kleine bedrijven van 4,6 naar 5,9. Op kwartaalbasis daalde hij vanaf 6,5. Bij middelgrote bedrijven steeg de indica- tor op jaarbasis van 5,3 naar 5,5 en op kwartaalbasis daalde hij vanaf 7,3. Grote bedrijven ook een stijging van de omzet. De indicator steeg van 6,7 naar 6,9 op jaarbasis. Op kwar- taalbasis daalde de indicator vanaf 9,2. Bij binnenlandse bedrijven steeg de indicator voor de omzet van 4,6 in het eerste kwartaal 2005 naar 5,0 in hetzelfde kwartaal 2006, maar daalde vanaf 6,9 in het vierde kwartaal 2005. Internationale bedrijven kennen een stijging van de omzetindicator op jaarbasis van 5,6 naar 6,0. Op kwartaalbasis daalde de indicator vanaf 7,3. Logistieke bedrijven behaal- den in het afgelopen kwartaal van alle categorieën gemiddeld het laagste omzetniveau, namelijk 4,6. Deze indicator stond in het vierde kwartaal, vergeleken met andere categorie- en met 7,7 nog op het hoogste niveau. Het eerste kwartaal van vorig jaar stond met 3,6 overigens, naast de indicatoren van de andere categorieën, ook op het laagste niveau.

Vrachtprijsniveau zoals gebruikelijk hoger Het vrachtprijsniveau ligt hoger dan in het vierde kwartaal 2005. Een aan het eerste kwar- taal gekoppeld vast patroon. Aan het einde van elk jaar wordt de balans goed opgemaakt en starten meestal nieuwe onderhandelingen tussen verladers en vervoerders. Verhogingen van kostprijzen worden gezamenlijk onder de loep genomen en zoveel mogelijk opgenomen in een nieuwe vrachtprijs. Zo steeg vorig jaar de gemiddelde brandstofprijs (diesel) met 15 procent, terwijl voor 2005 een stijging van 0,7 procent was geprognosticeerd. Aangezien brandstof in de totale kostprijs een aandeel heeft van gemiddeld 21 procent en daarmee een belangrijke kostencomponent vormt, is het logisch dat er nauwgezet wordt gekeken naar een reële doorberekening. Nu het vrachtprijsniveau in het eerste kwartaal is gestegen, kan niet gesteld worden dat individuele (afzonderlijke) vrachtprijzen reëel in verhouding staan tot de individuele kosten. De stemmingsindicator voor het kostenniveau is weliswaar vergeleken met een jaar geleden gedaald, maar staat nog steeds hoger dan gemiddeld.

Stemmingsindicator vrachtprijs klein middel groot bin. int. log. totaal kw.1-2005 6,8 7,5 9,6 7,5 7,4 7,7 7,4 kw.4-2005 6,3 6,2 6,1 6,4 6,1 6,6 6,2 kw.1-2006 6,4 7,8 8,3 7,1 6,5 6,7 7,2

De stemmingsindicator voor het vrachtprijsniveau steeg ten opzichte van het voorgaande kwartaal, maar ten opzichte van hetzelfde kwartaal van verleden jaar is er sprake van een daling. Bij kleine bedrijven daalde de indicator op jaarbasis van 6,8 naar 6,4. Vergeleken met het voorgaande kwartaal bleef de indicator vrijwel op hetzelfde niveau (6,3). Bij mid- delgrote bedrijven steeg de indicator op jaarbasis van 7,5 naar 7,8 en op kwartaal basis steeg hij vanaf 6,2. Bij grote bedrijven zien we een daling van 9,6 in het eerste kwartaal 2005 naar 8,3 in het afgelopen eerste kwartaal. Vergeleken met het vierde kwartaal 2005 zien we een stijging vanaf 6,1. Conjunctuurbericht

---

Bij bedrijven met overwegend binnenlands vervoer daalde de indicator op jaarbasis van 7,5 naar 7,1 en steeg op kwartaalbasis vanaf 6,4. Bij internationale bedrijven daalde hij op jaarbasis van 7,4 naar 6,5 en steeg op kwartaalbasis vanaf 6,1. Bij logistieke bedrijven bleef de indicator in het eerste kwartaal van dit jaar met 6,7 vrijwel op hetzelfde niveau als in het voorgaande kwartaal (6,6), maar een vergelijk op jaarbasis laat vanaf 7,7 een flinke daling zien.

Kostenniveau ook hoger door stijging personeelskosten Volgens 65 procent van alle transportondernemers is de kostprijs in het eerste kwartaal weer opgelopen. Vorig jaar na het eerste kwartaal gaf 82 procent een stijging van de kosten op. Dit betekent dat de kosten in het afgelopen eerste kwartaal op een lager niveau liggen dan een jaar geleden. Overigens zegt het niveau niets over de daadwerkelijke kosten. De stemmingsindicator daalde op jaarbasis van 9,9 naar 9,0. Op kwartaalbasis steeg de indica- tor vanaf 7,5. Dit maal is het niet de stijging van de brandstofprijs die unaniem wordt aan- gewezen als grootste oorzaak voor de stijging van het kostenniveau. Bij middelgrote en grote bedrijven wordt de stijging van personeelskosten als grootste oorzaak aangewezen. Deze stijging wordt waarschijnlijk voor een belangrijk deel bepaald door de nieuwe voor- waarden in de CAO Beroepsgoederenvervoer, die per 1 januari van dit jaar van kracht werd. De stijging van personeelskosten werd vorig jaar niet als één van de belangrijke kostenstij- ging aangewezen, aangezien het vorig jaar niet lukte een CAO af te sluiten. Min of meer is dit een reactie met terugwerkende kracht. De laatste keer dat de stijging van personeels- kosten zo massaal werd aangewezen als de grootste veroorzaker van de stijgende ver- voerskosten was aan het einde van het tweede kwartaal 2003. Overigens kan in sommige gevallen de stijging van personeelskosten worden veroorzaakt door uitbreiding van het personeelsbestand.

Ontwikkeling gemiddelde dieselprijs (adviesprijs pomp) per kwartaal 90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
I II III IV I II III IV I II III IV I

2003 2004 2005 2006

Bron: BP

Stemmingsindicator kosten
klein middel groot bin. int. log. Totaal kw.1-2005 9,6 10,0 10,0 9,7 10,1 10,2 9,9 kw.4-2005 7,8 7,4 6,1 7,5 7,7 8,1 7,5 kw.1-2006 8,0 9,6 11,0 8,9 8,6 9,5 9,0

Bij kleine bedrijven daalde de stemmingsindicator voor het kostenniveau van 9,6 in het eerste kwartaal 2005 naar 8,0 in het eerste kwartaal 2006. Ten opzichte van het vierde kwartaal 2005 steeg deze vanaf 7,8. Bij middelgrote bedrijven daalde de indicator op jaar- basis van 10,0 naar 9,6. Op kwartaalbasis steeg hij vanaf 7,4. Grote bedrijven kennen naar verhouding de grootste kostenstijging. Zelfs op jaarbasis steeg het kostenniveau. De indica- tor steeg bij deze categorie op jaarbasis van 10,0 naar 11,0. Vergeleken met het voorgaan- de vierde kwartaal steeg deze vanaf 6,1. Zowel binnenlandse als internationale bedrijven kennen ten opzichte van een jaar geleden een daling van het kostenniveau. De stemmings- indicator bij binnenlandse bedrijven daalde op jaarbasis van 9,7 naar 8,9 en bij internatio- nale bedrijven van 10,1 naar 8,6. Vergeleken met het voorgaande kwartaal steeg de indica- Conjunctuurbericht

---

tor bij binnenlandse bedrijven vanaf 7,5 en bij internationale bedrijven vanaf 7,7. Bij logis- tieke bedrijven daalde de indicator van 10,2 in het eerste kwartaal van vorig jaar naar 9,5 in het afgelopen eerste kwartaal. Op kwartaal basis steeg deze vanaf 8,1.

Oorzaak kostenstijging verdeeld naar kostenpost Personeel Brandstof Verzekering Reparatie/ Afschrijving Rente Anders onderhoud klein 16,2% 45,1% 13,6% 17,5% 3,2% 2,6% 1,6% middel 41,5% 34,9% 6,2% 12,5% 2,3% 2,3% 0,3% groot 41,7% 37,5% 2,1% 10,4% 4,2% 4,2% 0,0% bin 34,6% 37,6% 7,1% 15,6% 2,6% 2,0% 0,6% int 26,9% 40,8% 9,5% 13,9% 4,0% 3,5% 1,5% log 34,7% 34,7% 8,0% 20,0% 2,7% 0,0% 0,0% totaal 34,0% 38,1% 8,2% 13,9% 2,7% 2,5% 0,7%

Ondanks de gestegen personeelskosten blijft de stijging van de brandstofprijs volgens een meerderheid de grootste oorzaak van de totale kostenstijging. Toch is de advies dieselprijs aan de pomp in het eerste kwartaal ten opzichte van het vierde kwartaal 2005 gedaald, zij het marginaal met 0,4 procent. In ieder geval is de dieselprijs in deze periode niet geste- gen.

Vertrouwen naar hoogtepunt Het vertrouwen dat transportondernemers in de toekomst stellen heeft sinds zes jaar een ongeëvenaarde hoogte bereikt. De stemmingsindicator voor het vertrouwen steeg vanaf het eerste kwartaal van vorig jaar (6,1) en vanaf het voorgaande vierde kwartaal (6,6) naar 7,2 in het afgelopen eerste kwartaal. Bij kleine bedrijven steeg deze zowel vanaf hetzelfde kwartaal in 2005 (6,1) als vanaf het voorgaande vierde kwartaal 2005 (6,5) naar 7,2. Dit patroon geldt voor alle categorieën. Bij middelgrote bedrijven steeg de indicator vanaf het eerste kwartaal (6,1) en vierde kwartaal (6,6) 2005 naar 7,1 en bij grote vanaf het eerste (6,5) en vierde kwartaal (6,8) naar 8,9. Bij binnenlandse bedrijven steeg de indicator vanaf het eerste (6,5) en vierde kwartaal (6,9) 2005 naar 7,2 en bij internationale bedrijven vanaf het eerste (5,4) en vierde kwar- taal (6,2) 2005 naar 6,4 in het eerste kwartaal 2006. Ook ondernemers bij bedrijven waar andere logistieke activiteiten naast transport een belangrijk aandeel vormen in de omzet, zijn zeer positief gestemd. De stemmingsindicator steeg vanaf hetzelfde kwartaal van vorig jaar (5,4) en vanaf het voorgaande vierde kwartaal (6,8) naar 7,6 in het afgelopen eerste kwartaal.

Stemmingsindicator vertrouwen klein middel groot bin. int. log. Totaal kw.1-2005 6,1 6,1 6,5 6,5 5,4 6,1 6,1 kw.4-2005 6,5 6,6 6,8 6,9 6,2 6,8 6,6 kw.1-2006 7,2 7,1 8,9 7,2 6,4 7,6 7,2

Deze stijging van het vertrouwen kent een zeer diverse oorzaak. Uit opmerkingen van transportondernemers komt één ding duidelijk naar voren. `Meer opdrachten' is kort sa- mengevat de tendens. Enkele opmerkingen (oorzaken) van positieve transportonderne- mers:


· Omzet vertoont stijgende lijn
· Goede opdrachtgever, fijne relatie, goede sfeer
· Het weer wordt beter, dus dan wordt meer werk aanbesteed
· Het ziet er naar uit dat er veel transport activiteiten zijn
· Veel werk tegen een goed tarief
· Aantrekken economie, verhoogde activiteit bij onze klanten
· Transport van onze grootste klant is dit jaar al met 15% toegenomen vergeleken met 1e kwartaal 2005
· Doordat werkzaamheden toenemen, kan ik rendabeler werken
· Omstandigheden worden beter, meer werk in wegenbouw en de bouw
· Er zit veel werk aan te komen. We hebben veel offertes uitgebracht voor werk waar we een goede kans op maken
· Veel vertrouwen, i.v.m. nog betere planning en betere belading terugvracht
· Nieuwe relaties, meer werk, juist personeel
· Omzetniveau en rentabiliteit ontwikkelen zich goed, bestaande trouwe klanten groeien

· Goed gevulde orderportefeuille
· Uitbreiding van activiteiten, nieuwe klanten, veel aanvragen Conjunctuurbericht

---


· Gezien de positieve ontwikkeling in vooral het containervervoer, zien wij het twee- de kwartaal met vertrouwen tegemoet

Maar ook al bereikte de stemmingsindicator voor het ondernemersvertrouwen een hoogte- punt, nog altijd ziet 7 procent de toekomst somber in. De commentaren van ondernemers zijn in dit geval meer op één lijn. Opmerkingen waarbij concurrentie van `lage-lonen- lidstaten' en `een stijgende dieselprijs' aan de orde komen, lopen als een rode draad door de conjunctuurenquête. Enkele opmerkingen (oorzaken) van negatieve transportonderne- mers:


· Oost-Europese vervoerders. Nederlandse politiek loopt met een bord voor de kop. Brussel knoeit maar wat aan. Europa is niet één. Ieder land bepaalt gewoon zelf nog zijn regels

· Werk valt weg en begint weer in augustus
· Doordat de brandstof steeds maar stijgt, dit gaat maar door en is niet of nauwelijks door te rekenen

· Totale belastingdruk op bedrijf wordt almaar groter. Sociale regelingen naar perso- neel wordt almaar groter
· Polen, ingezet door grote Nederlandse vervoerders, rijden ons voor de voeten. Daardoor staan tarieven onder druk
· Vrije komst Polen, stijging lonen en stijging dieselprijs
· Iedereen is aan het zoeken naar alternatieven. Geeft veel onrust op de markt. Prij- zenkopers zijn op dit moment spekkopers
· Hoge kosten, gelijk gebleven vrachtprijzen
· Veel concurrentie van bedrijven die werken met chauffeurs uit het voormalige Oostblok.

· Te veel regeltjes en wetjes en er zijn nog veel vervoerders die het uitrekenen op de achterkant van een sigarendoosje
· Stijging dieselprijs
· De omzet stijgt overwegend door lading aanbod. Echter het eindresultaat staat on- der druk

· Alle klanten spreken alleen over de transporttarieven en niet over de kwaliteit

Ontwikkeling vertrouwensindicator van ondernemers (industrie en transport) CBS index TLN stemmingsindicator 8,0 8,0


6,0 7,0

4,0
6,0


2,0
5,0

0,0
I II III IV I II III IV I II III IV I


-2,0 4,0

2003 2004 2005 2006

-4,0 3,0

-6,0
2,0

-8,0

1,0

-10,0
-12,0 0,0

ondernemers in de industrie (oordeel in laatste maand van kwartaal) transportondernemers

Aantal vacatures stijgt
Vorig jaar in het eerste kwartaal gaf 29 procent van alle bedrijven op één of meerdere va- catures te hebben. De vacaturegraad bedroeg toen 2,4 procent en 46 procent van alle vaca- tures had betrekking op uitbreiding van het personeelsbestand. In het afgelopen eerste kwartaal meldt 31 procent van alle bedrijven één of meerdere vaca- tures te hebben. De vacaturegraad bedraagt 4,1 procent en 52 procent van deze vacatures heeft betrekking op uitbreiding. De laatste keer dat de vacaturegraad deze hoogte bereikte, was in het derde kwartaal 2003 met 4,0 procent. Het percentage vacatures dat betrekking had op uitbreiding bedroeg toen 40 procent.

Conjunctuurbericht

---

Percentage bedrijven met één of meer vacatures, 1e kwartaal 2006

voor: klein middel groot bin. int. log. totaal chauffeur 9,6% 41,4% 75,0% 27,3% 15,5% 27,8% 29,1% niet rijdend 1,7% 11,2% 37,5% 8,6% 0,0% 11,1% 8,0% tot. personeel 10,4% 44,1% 75,0% 30,9% 15,5% 33,3% 30,9%

Vacaturegraad, 1e kwartaal 2006 klein middel groot bin. int. log. totaal chauffeur 7,4% 4,7% 4,0% 4,5% 2,6% 3,0% 4,7% niet rijdend 3,8% 2,8% 1,5% 2,3% 0,0% 1,5% 2,5% tot. personeel 6,7% 4,2% 3,2% 3,9% 2,0% 2,4% 4,1%

Ontwikkeling vacaturegraad 6,0%
5,0%
4,1%

4,0%

4,0%

3,4% 3,5%

3,3%

3,0% 2,8%

2,4% 2,4%

2,0% 2,1% 2,0%

2,0% 1,7%

1,4%

1,0%
0,0%
I II III IV I II III IV I II III IV I

2003 2004 2005 2006

(kwartaal/jaar)

Investeringsgraad naar soort materieel, 1e kwartaal 2006 klein middel groot bin. int. log. totaal trekker 6,2% 7,8% 6,6% 6,4% 7,4% 11,4% 7,4% oplegger 7,7% 4,3% 7,3% 5,2% 2,7% 11,2% 5,2% motorwagen 14,0% 6,2% 7,0% 6,0% 9,8% 9,3% 6,7% aanhangwagen 4,0% 3,4% 5,7% 4,2% 1,6% 3,6% 3,6% bestelauto 0,0% 6,8% 11,5% 5,7% 0,0% 5,3% 6,4% totaal materieel 6,9% 5,8% 7,1% 5,7% 5,0% 9,9% 6,1%

Ook investeringsgraad hoger dan normaal Net als de vacaturegraad blijkt ook de investeringsgraad (vervoermaterieel) hoger uit te vallen dan normaal het geval is. Volgens vast patroon is de investeringsgraad in een vierde kwartaal het hoogste. In het vierde kwartaal 2005 bereikte de investeringsgraad met 8,8 procent een hoogte dat sinds het vierde kwartaal 2000 met 8,9 procent niet gehaald was. In het afgelopen eerste kwartaal viel de investeringsgraad weliswaar terug naar 6,1 pro- cent, maar in geen enkel eerder eerste kwartaal werd een dergelijk hoog investeringsgraad bereikt. Van alle plannen tot aanschaf van materieel heeft 41 procent betrekking op uitbrei- ding van het voertuigenpark.

Schone motoren
In verband met strengere milieuwetgeving en ­eisen aan motoren is in de laatste conjunc- tuurenquête speciaal gevraagd of er plannen bestaan om dit jaar te investeren in schonere vrachtauto's met Euro 3, 4 of 5 motoren. Van alle bedrijven geeft 35 procent te kennen dit van plan te zijn. Bij grote bedrijven is dit 75 procent, bij middelgrote bedrijven 49 procent en bij kleine bedrijven is 13 procent van plan te investeren in schoonste categorieën vrachtauto's. Daarbij gaat de voorkeur uit naar Euro-3 motoren (40%). Voor Euro-4 (29%) Conjunctuurbericht

---

en Euro-5 motoren (31%) is er vooralsnog minder animo. De belangstelling voor Euro-5 is met 50 procent vooral te vinden bij grote bedrijven.

Bent u dit jaar nog van plan te investeren in `schonere' motorvoertuigen? klein middel groot bin. int. totaal niet van plan 87,0% 51,3% 25,0% 69,8% 74,1% 65,5% wel van plan 13,0% 48,7% 75,0% 30,2% 25,9% 34,5% in welke motoren:
euro 3 46,7% 40,5% 16,7% 40,5% 47,1% 40,0% euro 4 26,7% 29,1% 33,3% 38,1% 11,8% 29,0% euro 5 26,7% 30,4% 50,0% 21,4% 41,2% 31,0%

Stemmingsindicatoren per grootteklasse bedrijven, 1e kwartaal 2006

Bedrijvigheid Winst 10,0 10,0

9,0 9,0

8,0 8,0

7,0 7,0

6,2

6,0 5,5 6,0 5,5


4,9 4,8


5,0 5,0 4,7

4,0 4,0

3,0 3,0


2,0 2,0


1,0 1,0

0,0 0,0

klein middel groot klein middel groot

Vrachtprijs Toekomstvertrouwen 10,0 10,0

8,9

9,0 8,3 9,0

7,8

8,0 8,0 7,2 7,1

7,0 6,4 7,0


6,0 6,0

5,0 5,0

4,0 4,0


3,0 3,0

2,0 2,0


1,0 1,0

0,0 0,0

klein middel groot klein middel groot

Eerste kwartaal positief met een kanttekening De Nederlandse economie groeit. Het conjuncturele beeld is eind april verder verbeterd Het consumenten- en producentenvertrouwen neemt toe en de binnenlandse consumptiegroei zet door. Ditzelfde beeld zien we ook in andere Europese lidstaten wat gunstig is voor de internationale handel. In februari was in de goederenhandel met andere landen qua volume in de uitvoer en de invoer van goederen 8 procent groter dan in februari 2005. Al met al leveren alle conjunctuurindicatoren een gunstig beeld op voor het wegvervoer. Alle ingredi- enten voor een gunstige ontwikkeling in het wegvervoer zijn aanwezig. Het eerste kwartaal 2006 scoort in bijna alle opzichten bovengemiddeld. Behalve het niveau van `winst' en `vrachtprijs. Deze indicatoren komen uit op het gemiddelde niveau van alle eerste kwartalen. Eén van de belangrijkste indicatoren voor de toekomst is die van het vertrouwen. En deze bereikte het hoogste punt in zes jaar. Ondanks het gemiddelde posi- tieve beeld is het niet allemaal `rozengeur en maneschijn', gezien het feit dat nog altijd 7 procent van alle transportondernemers negatief gestemd is. Volgens deze ondernemers werken heersende factoren zoals `concurrentie' van lage lonen lidstaten en niet verrekenba- re kostprijsstijgingen met als gevolg minimale tot geen winstmarges belemmerend voor goede resultaten nu en in de toekomst. Bij elkaar genomen kunnen we spreken van een positief eerste kwartaal met een kanttekening.

Conjunctuurbericht

---


1e kwartaal 2006 t.o.v. 1e kwartaal 2005 en gemiddelde resultaten (1e kwartalen)

Winst 8,0


7,0

6,0

5,0

Int. bedrijvigheid 4,0 Bedrijvigheid 3,0


2,0


1,0

0,0

Vertrouwen Vrachtprijs Colofon
Het Conjunctuurbericht Nederlands
Beroepsgoederenvervoer over de weg kwartaal I 2006 is een uitgave van Transport en Logis-
tiek Nederland. De gegevens in dit
Conjunctuurbericht zijn gebaseerd op gemiddelde indicator 1e kwartalen resultaten uit een enquête die elk Omzet kwartaal wordt afgenomen onder leden kwartaal I 2005 van Transport en Logistiek Nederland.
De gegevens in deze uitgave hebben
betrekking op de periode januari t/m
maart 2006.

Hoewel bij het samenstellen van dit
Conjunctuurbericht de uiterste zorgvul-
digheid is betracht, wordt aansprake-
lijkheid voor eventuele onjuistheden
door Transport en Logistiek Nederland
niet aanvaard, noch aansprakelijkheid
voor schade, van welke aard dan ook,
die het directe of indirecte gevolg is
van handelingen en/of beslissingen die
(mede) gebaseerd zijn op de informatie
in dit bericht.

Uitgave
Transport en Logistiek Nederland
afdeling Research
Boris Pasternaklaan 22
Postbus 3008, 2700 KS
Zoetermeer

Telefoon 079 3636111
fax 079 3636200

Samenstelling en redactie
E.R. Doppert

Nadere inlichtingen
Afdeling Research
telefoon 079 3636126
fax 079 3636233
E-mail: edoppert@tln.nl

© Bronvermelding is verplicht.
Verveelvoudiging voor eigen gebruik
of intern gebruik is toegestaan
Conjunctuurbericht

---


---- --