Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

04 05 2006

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

Ons kenmerk Inlichtingen bij Doorkiesnummer Den Haag CZ/EZ 2680889
Onderwerp Bijlage(n) Uw brief

Praktijkplan geïntegreerde eerstelijnszorg 1

In augustus 2004 heb ik, samen met 12 koepelorganisaties van eerstelijnszorgaanbieders, patiënten/consumenten en verzekeraars, de intentieverklaring voor versterking van de eerstelijnszorg ondertekend. In dit document hebben partijen gezamenlijk de contouren geschetst van een toekomstbestendige eerstelijnszorg. Een sterke eerstelijnszorg wordt gekenmerkt door een plaatselijke, wijk- dan wel buurtgerichte, geïntegreerde eerstelijnsgezondheidszorg die voor de patiënt bereikbaar, toegankelijk en beschikbaar is. Verschillende zorgaanbieders werken multidisciplinair op een structurele wijze met elkaar samen om te komen tot een kwalitatief hoogwaardige en doelmatige zorg, die aansluit bij de zorgbehoeften van burgers in de regio. Het gaat hierbij nadrukkelijk niet om een blauwdruk, maar om een grove architectuur waarbinnen partijen regionaal en/of plaatselijk tot maatwerk kunnen komen. Daarbij hoort een systeem van bekostiging dat deze ontwikkelingen stimuleert, maar het ook mogelijk maakt dat zorgverzekeraars en aanbieders zorg gaan contracteren volgens heldere en schriftelijk vastgelegde afspraken. Het gaat om (prestatie) afspraken over bijvoorbeeld zorgverlening, bedrijfsvoering en service aan patiënten. Om dit te bewerkstelligen heeft het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) samen met het bureau KPMG Business Advisory Services en in nauwe samenwerking met eerstelijns zorgaanbieders en het ministerie van VWS een praktijkplan ontwikkeld. Het afgelopen jaar heeft een pilot praktijkplan plaatsgevonden. In deze brief informeer ik u over de stand van zaken van het praktijkplan.

Doel praktijkplan
Om gewenste ontwikkelingen in de eerste lijn te stimuleren is het van belang dat verzekeraars en aanbieders meer dan nu inzicht krijgen in de productie en kwaliteit van de door de aanbieder gerealiseerde zorg. Zorgaanbieders kunnen zich dan profileren en zorgverzekeraars kunnen keuzes maken in de contractering van zorg op punten als toegankelijkheid, kwaliteit en doelmatigheid van zorg. Het praktijkplan is hiervoor het middel. Het praktijkplan dient als instrument om aan de hand van een omgevingsanalyse lokaal afspraken te maken over een geïntegreerd zorgaanbod, dat op maat gesneden is naar de behoefte van de patiëntpopulatie. In het praktijkplan zijn alle belangrijke elementen die nodig zijn voor de contractering van een breed geïntegreerde eerste lijn opgenomen. Gebruikers kunnen de voor hen relevante items uit het plan gebruiken voor de onderhandeling. Tevens

Postbus 20350 Bezoekadres: Correspondentie uitsluitend Internetadres: 2500 EJ DEN HAAG Parnassusplein 5 richten aan het postadres www.minvws.nl Telefoon (070) 340 79 11 2511 VX DEN HAAG met vermelding van de Fax (070) 340 78 34 datum en het kenmerk van deze brief.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Blad
2
Kenmerk
CZ/EZ 2680889

kan het plan dienen als checklist, om te voorkomen dat bepaalde punten niet aan bod zouden komen. Op basis van af te spreken prestatie-indicatoren wordt verantwoording afgelegd over het effect van het zorgaanbod. Dit levert managementinformatie op voor de eigen praktijk en informatie voor zorginkoop en contractering. Het opzetten van multidisciplinaire praktijken, verdergaande taakherschikking en taakdelegatie, vernieuwing van zorg, verbetering van kwaliteit (protocollering) en dergelijke worden zodoende gestimuleerd. Het praktijkplan kan worden gebruikt door een samenstelling van meerdere zorgaanbieders in de eerste lijn.

Opbouw praktijkplan
Het praktijkplan is opgebouwd uit verschillende modules over zorgvraag, zorgaanbod en resultaten van eerstelijns samenwerkingsverbanden. Het biedt ruimte voor verantwoording over de geleverde zorg en plannen voor verbetering van zorg. De modules die te onderscheiden zijn, vindt u in bijlage 1.
Aan de hand van deze modules kan de match tussen zorgvraag en aanbod in beeld gebracht worden en met de in de modules gebundelde informatie kan het aanbod aan verzekeraars worden bepaald. De output van het praktijkplan is dan een gestructureerd contractaanbod aan verzekeraars aan de hand waarvan een passende beloning/kostenvergoeding wordt afgesproken.

Experiment praktijkplan
In 2005 heeft een pilot praktijkplan plaatsgevonden met als belangrijkste doel het praktijkplan te toetsen op bruikbaarheid en relevantie voor onderhandelingen over zorginkoop. Aan de pilot hebben 40 zorgaanbieders (gezondheidscentra, huisartsenpraktijken, verloskundigenpraktijken, oefentherapeuten, ergotherapeuten en diëtisten) en vijf zorgverzekeraars deelgenomen. Conclusies uit het experiment aan de kant van de zorgverzekeraars zijn dat het praktijkplan een zeer relevant hulpmiddel voor contractering is en dat in eerste instantie het gebruiksdoel gericht moet worden op groepspraktijken en multidisciplinaire praktijken. De zorgaanbieders waren ook positief en hebben met name een hoge verwachting van de benchmarkinformatie. Partijen benadrukten wel dat het nog een erg uitvoerig en tijdrovend plan is. Aan de hand van de pilot is het praktijkplan verder uitgewerkt.

Praktijkplan vanaf 2007: gefaseerde invoering
Het praktijkplan is in de vorm zoals het er nu ligt, een geschikt instrument om afspraken te maken over de financiering van de prestaties van vergaand geïntegreerde samenwerkingsverbanden, zoals de huidige gezondheidscentra. De afgelopen periode heb ik daarom met de relevante partijen verkend op welke wijze dit moet worden gefaciliteerd. Op basis van de huidige subsidieregeling gezondheidscentra is het niet mogelijk te contracteren op basis van een praktijkplan. In lijn met de wens de bekostiging van de gezondheidscentra om te vormen tot Wet Tarieven Gezondheidszorg (WTG) (en in de toekomst Wet Marktordening Gezondheidszorg)-gefinancierde zorg informeer ik u op korte termijn over mijn visie voor een nieuwe bekostiging van gezondheidscentra. In deze visie kan ik u alvast meedelen dat ik partijen zal adviseren het huidige praktijkplan als basis te gebruiken bij de onderhandelingen voor geïntegreerde eerstelijnszorg. Dit maakt het mogelijk om een geïntegreerde aanpak van eerstelijnszorg ook daadwerkelijk geïntegreerd te contracteren. Het is dan wel noodzakelijk om in eerste instantie te zorgen voor een eenvoudige en efficiënte manier van gegevens invoeren via een digitale toepassing. Voor gezondheidscentra, dan wel andere vormen van geïntegreerde eerstelijnszorg, kan het

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Blad
3
Kenmerk
CZ/EZ 2680889

praktijkplan dus de drager van de financiering worden. De uitwerking van het praktijkplan moet uiteindelijk bruikbaar zijn voor een veelheid aan vormen van samenwerkingsverbanden. Ik ga er vanuit dat deze uitwerking zich in de loop der jaren uitkristalliseert en dat beroepsgroepen samen met de ontwikkeling van de applicatie voor het praktijkplan, aan de hand van het huidige praktijkplan, laagdrempelige modellen ontwikkelen die zorgaanbieders in staat stellen managementinformatie te genereren uit hun praktijkgegevens. Vanaf 1 juni 2006 is het praktijkplan op te vragen via een link op de site van het CVZ (www.cvz.nl).

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Blad
4
Kenmerk
CZ/EZ 2680889

Bijlage 1:

Het praktijkplan is opgebouwd uit de volgende modules:

Module 1. Patiëntenpopulatie
De beschrijving van de patiëntenpopulatie levert informatie over de (potentiële) zorgvraag en eventuele bijzonderheden daarin ten opzichte van het landelijk gemiddelde.

Module 2. Zorgaanbod van de geïntegreerde eerstelijnsvoorziening Een eerste kenmerk van het zorgaanbod is de aard van de geleverde diensten. Een tweede kenmerk zijn eventuele specialisaties per zorgaanbieders. Ook kan een zorginstelling zich onderscheiden met het bieden van gestructureerde zorg voor specifieke categorieën patiënten.

Module 3. Productie van de geïntegreerde eerstelijnsvoorziening Aard en omvang van de productie zijn belangrijke resultaten van een geïntegreerde eerstelijnsvoorziening. De productie wordt per verstrekking gespecificeerd naar eenheden waarvoor een CTG-tarief is vastgesteld.

Module 4. Organisatie van de geïntegreerde eerstelijnsvoorziening Belangrijke kenmerken van de organisatie zijn personeelscapaciteit, praktijkondersteuning en werkafspraken. Deze module kan een indicatie geven van de inzet van praktijkondersteuning, de taakverdeling en werkwijze binnen het samenwerkingsverband. In een samenwerkingsverband met veel allochtone patiënten kan bijvoorbeeld een voorlichter eigen taal en cultuur werkzaam zijn.

Module 5. Kwaliteit en uitkomsten zorgverlening Deze module geeft een indicatie van het kwaliteitsbeleid van de geïntegreerde eerstelijnsvoorziening. Het hebben van een kwaliteitskeurmerk wordt gezien als een indicatie van een actief kwaliteitsbeleid. Daarnaast kan deze module indicatoren voor het resultaat van de zorgverlening, zoals verwijsgedrag, voorschrijfgedrag en bereik van het zorgaanbod bevatten.

Module 6. Toegankelijkheid
Belangrijke kenmerken van toegankelijkheid zijn telefonische bereikbaarheid, fysieke bereikbaarheid en wachttijden.

Module 7. Efficiëntie
Meerdere modules bevatten indicatoren voor het registreren van de doelmatigheid van een geïntegreerde eerstelijnsvoorziening. In deze module ligt de nadruk op de informatiefunctie. Welke gegevens worden waar geregistreerd en welke informatie is bijvoorbeeld digitaal toegankelijk.

Module 8. Patiëntgerichtheid
Kenmerken van patiëntgerichtheid zijn ondermeer `informatie en voorlichting' en `cliëntenraadpleging'. Informatie over deze items geeft een indruk van de transparantie van het zorgaanbod voor de patiënt en de invloed die de patiënt heeft op het zorgproces.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Blad
5
Kenmerk
CZ/EZ 2680889

Module 9. Plannen voor vernieuwing of verbetering van de zorg De plannen voor modernisering en innovatie vormen een belangrijk aspect van contractonderhandelingen met zorgverzekeraars. De basis hiervoor is een analyse van de praktijk in relatie tot de patiëntpopulatie.

Module 10. (Meer)kosten van plannen
Deze module biedt plaats voor de kosten van plannen. Zo kunnen normoverschrijdende praktijkkosten die niet worden gedekt door verwachte opbrengsten hier zichtbaar gemaakt worden. Dit maakt het mogelijk om specifieke vergoeding toe te kennen door de contracterende zorgverzekeraar.


---- --