Groen!
Groen! start juridische procedure tegen project Sint-Pietersstation
De partij Groen! neemt het gerenommeerde milieuadvocatenbureau LDR
Milieuadvocaten onder de arm voor de allereerste
milieustakingsvordering omwille van teveel fijn stof. Gent flirt nu al
met de toegelaten Europese maximumnorm voor fijn stof. Van zodra die
norm 35 dagen overschrijdingen op jaarbasis - wordt overschreden,
start Groen! een juridische procedure tegen het geplande project
Sint-Pietersstation.
De Vlaamse regering legde in februari 2006 het gewestelijk ruimtelijk
uitvoeringsplan voor de stationsomgeving voorlopig vast. De omgeving
van het Sint-Pietersstation zou de komende jaren een complete
metamorfose ondergaan. Volgens de plannen zou het station volledig
vernieuwd worden. Langs de Fabiolalaan komt er een grootschalige
projectontwikkeling (kantoren, woningen,) met hoge torens.
Omwonenden vrezen voor de leefbaarheid van de buurt wanneer straks te
veel mensen met de auto naar het station komen. Een nieuwe autoparking
langs de Fabiolalaan zal 2.810 plaatsen tellen, zowat de capaciteit
van alle centrumparkings in Gent samen! Daarvan zijn er 1.500
gereserveerd voor pendelaars en 800 voor de projectontwikkeling. Het
autoverkeer zal nog extra worden aangezogen doordat de parking én de
projectontwikkeling een nieuwe verbindingsweg met de R4 krijgt.
Groen! vraagt uitdrukkelijk de aandacht voor het aspect
luchtvervuiling. Door een totaal verkeerde keuze, maakt men van een
toplocatie voor openbaar vervoer ook een autogerichte locatie, met
natuurlijk meer uitlaatgassen tot gevolg. De realisatie van de plannen
zal in ieder geval leiden tot veel meer vervuiling door fijn stof in
de omgeving van het Sint-Pietersstation, stelt Groen!-gemeenteraadslid
Tine Heyse. En dat terwijl bewezen is dat fijn stof bijzonder
schadelijk is voor de gezondheid. In Gent tellen we dit jaar al 34
dagen waarop de Europese maximumnorm werd overschreden. Dringend tijd
dus voor concrete maatregelen tegen fijn stof. We willen niet meer dan
dat de Europese wet wordt toegepast.
Dat fijn stof schadelijk is voor de gezondheid is een feit. In België
veroorzaakt dit fijn stof 13.000 vroegtijdige sterftes en omgerekend
naar Gent betekent dit dat 300 Gentenaars vroegtijdig overlijden
tengevolge van deze vorm van luchtvervuiling. Dringend tijd dus om
maatregelen te nemen om de gezondheid van de mensen veilig te stellen.
In Nederland werden al verschillende rechtszaken aangespannen tegen
projecten die de uitstoot van fijn stof zouden doen toenemen. De
Nederlandse milieubeweging gebruikt de luchtkwaliteitsnormen in haar
strijd tegen de aanleg van nieuwe autowegen of industrieterreinen op
plaatsen waar de normen voor luchtkwaliteit overschreden worden. En
met succes. De Nederlandse Raad van State floot de aanleg terug van 20
km spitsstroken op de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch omwille van de
slechte luchtkwaliteit in het gebied. De goedkeuring door de provincie
Zuid-Holland van een bestemmingsplan voor een bedrijvenpark in
Hendrik-Ido-Ambacht werd door de Raad van State geschorst onder meer
omdat de grenswaarden voor fijn stof worden overschreden.
Gezien in Nederland dezelfde Europese regelgeving van kracht is als in
ons land, is het onbegrijpelijk dat er bij ons zo laks gereageerd
wordt op de nieuwe normen voor de kwaliteit van de lucht, stelt Vera
Dua. Groen! wil het er niet bij laten. Het gaat om de gezondheid van
kwetsbare groepen in onze samenleving. Daarom grijpen we nu naar het
instrument van de milieustakingsvordering.
Groen! zal via de rechtsprocedure een grondige herziening van het
project Sint-Pietersstation vragen en minstens de schrapping van de
verbindingsweg naar de R4, de hoge torens (van 60 -90 meter hoog) en
de veel te ruime parking.
De vordering zal ingesteld worden door een aantal buurtbewoners die
persoonlijke en rechtstreekse schade kunnen aantonen tengevolge van
deze plannen.
Tegelijkertijd zal Groen! een nieuw plan vorderen waarbij de
opwaardering van het station volledig kadert in een integrale visie op
uitbouw van openbaar vervoer (ook via tram en bus) en via vlotte
fietsvoorzieningen. En waarbij de bewoners actief betrokken worden bij
de beslissingen rond de ruimere stationsomgeving. De wet geeft ons net
dit instrument om het basisrecht van mensen op een goede gezondheid te
verdedigen. We moeten daar gebruik van maken, concludeert Vera Dua.