Groen!

Groen! start juridische procedure tegen project Sint-Pietersstation

De partij Groen! neemt het gerenommeerde milieuadvocatenbureau LDR Milieuadvocaten onder de arm voor de allereerste milieustakingsvordering omwille van teveel fijn stof. Gent flirt nu al met de toegelaten Europese maximumnorm voor fijn stof. Van zodra die norm 35 dagen overschrijdingen op jaarbasis - wordt overschreden, start Groen! een juridische procedure tegen het geplande project Sint-Pietersstation.

De Vlaamse regering legde in februari 2006 het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voor de stationsomgeving voorlopig vast. De omgeving van het Sint-Pietersstation zou de komende jaren een complete metamorfose ondergaan. Volgens de plannen zou het station volledig vernieuwd worden. Langs de Fabiolalaan komt er een grootschalige projectontwikkeling (kantoren, woningen,) met hoge torens.

Omwonenden vrezen voor de leefbaarheid van de buurt wanneer straks te veel mensen met de auto naar het station komen. Een nieuwe autoparking langs de Fabiolalaan zal 2.810 plaatsen tellen, zowat de capaciteit van alle centrumparkings in Gent samen! Daarvan zijn er 1.500 gereserveerd voor pendelaars en 800 voor de projectontwikkeling. Het autoverkeer zal nog extra worden aangezogen doordat de parking én de projectontwikkeling een nieuwe verbindingsweg met de R4 krijgt.

Groen! vraagt uitdrukkelijk de aandacht voor het aspect luchtvervuiling. Door een totaal verkeerde keuze, maakt men van een toplocatie voor openbaar vervoer ook een autogerichte locatie, met natuurlijk meer uitlaatgassen tot gevolg. De realisatie van de plannen zal in ieder geval leiden tot veel meer vervuiling door fijn stof in de omgeving van het Sint-Pietersstation, stelt Groen!-gemeenteraadslid Tine Heyse. En dat terwijl bewezen is dat fijn stof bijzonder schadelijk is voor de gezondheid. In Gent tellen we dit jaar al 34 dagen waarop de Europese maximumnorm werd overschreden. Dringend tijd dus voor concrete maatregelen tegen fijn stof. We willen niet meer dan dat de Europese wet wordt toegepast.

Dat fijn stof schadelijk is voor de gezondheid is een feit. In België veroorzaakt dit fijn stof 13.000 vroegtijdige sterftes en omgerekend naar Gent betekent dit dat 300 Gentenaars vroegtijdig overlijden tengevolge van deze vorm van luchtvervuiling. Dringend tijd dus om maatregelen te nemen om de gezondheid van de mensen veilig te stellen.

In Nederland werden al verschillende rechtszaken aangespannen tegen projecten die de uitstoot van fijn stof zouden doen toenemen. De Nederlandse milieubeweging gebruikt de luchtkwaliteitsnormen in haar strijd tegen de aanleg van nieuwe autowegen of industrieterreinen op plaatsen waar de normen voor luchtkwaliteit overschreden worden. En met succes. De Nederlandse Raad van State floot de aanleg terug van 20 km spitsstroken op de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch omwille van de slechte luchtkwaliteit in het gebied. De goedkeuring door de provincie Zuid-Holland van een bestemmingsplan voor een bedrijvenpark in Hendrik-Ido-Ambacht werd door de Raad van State geschorst onder meer omdat de grenswaarden voor fijn stof worden overschreden.

Gezien in Nederland dezelfde Europese regelgeving van kracht is als in ons land, is het onbegrijpelijk dat er bij ons zo laks gereageerd wordt op de nieuwe normen voor de kwaliteit van de lucht, stelt Vera Dua. Groen! wil het er niet bij laten. Het gaat om de gezondheid van kwetsbare groepen in onze samenleving. Daarom grijpen we nu naar het instrument van de milieustakingsvordering.

Groen! zal via de rechtsprocedure een grondige herziening van het project Sint-Pietersstation vragen en minstens de schrapping van de verbindingsweg naar de R4, de hoge torens (van 60 -90 meter hoog) en de veel te ruime parking.

De vordering zal ingesteld worden door een aantal buurtbewoners die persoonlijke en rechtstreekse schade kunnen aantonen tengevolge van deze plannen.

Tegelijkertijd zal Groen! een nieuw plan vorderen waarbij de opwaardering van het station volledig kadert in een integrale visie op uitbouw van openbaar vervoer (ook via tram en bus) en via vlotte fietsvoorzieningen. En waarbij de bewoners actief betrokken worden bij de beslissingen rond de ruimere stationsomgeving. De wet geeft ons net dit instrument om het basisrecht van mensen op een goede gezondheid te verdedigen. We moeten daar gebruik van maken, concludeert Vera Dua.