Ingezonden persbericht


Agenda MuziekPodium Zeeland mei 2006

MEI

MuziekNegendaagse Zeeland (5 t/m 14 mei)
Met de pensionering van Ad van 't Veer, die ruim 35 jaar programmatisch gangmaker is geweest achter Nieuwe Muziek Zeeland, maakt MuziekPodium Zeeland in mei 2006 de balans op middels een negendaags festival dat kwaliteit aan diversiteit paart en het tegendraadse niet schuwt. Dat betekent dat de beproefde recepten van Nieuwe Muziek Zeeland, waar het nationaal en internationaal naam en faam mee heeft opgebouwd, bepaald niet vergeten zullen worden en in het werk van Iannix Xenakis en de persoon van Willem Breuker gerepresenteerd. Tegelijkertijd zal op dit fundament van een indrukwekkend verleden een nieuw muzikaal bouwwerk verrijzen, solide, in het oog (c.q. oor) vallend en tegelijkertijd hybride en moeilijk te plaatsen, zoiets als de architectuur van de Grote Kerk in Veere. Geen oude wijn in nieuwe zakken dus, maar nieuwe accenten binnen een programmatische formule, die zich door de jaren heen bewezen heeft. Deze nieuwe accenten omvatten een verbreding van de programmatische bandbreedte met een aantal muzikale genres, die tot nu toe ietwat onderbelicht zijn gebleven. Nieuwe muziek blijft het referentiekader, met dien verstande dat er ook binnen dit ongrijpbare genre plaats is voor andere accenten. Tegelijkertijd zal er alle ruimte zijn voor oude, klassieke, modern-klassieke, geïmproviseerde en niet-westerse muziek zijn. In het onderstaande overzicht wordt dat in concerten geconcretiseerd. Daarmee is de overgang van Nieuwe Muziek Zeeland naar MuziekPodium Zeeland een voldongen feit en feestelijk ingeluid.

Vrijdag 5 mei 20.00 uur
Sylvie Courvoisier en Mark Feldman (U.S.A.) Werk van John Zorn
Al enkele decennia wordt de New Yorkse scene gedomineerd door het enfant terrible John Zorn, begenadigd saxofonist, componist, improvisator, die zich moeiteloos en uiterst postmodern beweegt tussen allerlei muzikale genres, van hedendaags gecomponeerd en filmmuziek tot dwarse impro en snoeiharde hardcore. Speciaal voor het duo Courvoisier / Feldman, eveneens grote namen in downtown-New York en net als Zorn evenzeer actief op het grensvlak van gecomponeerde en geïmproviseerde muziek, stelde Zorn een bloemlezing samen uit zijn inmiddels omvangrijke oeuvre en arrangeerde dat en passant voor deze kleine, maar bijzondere bezetting. Concert 13 (Impro)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro Passepartout 60 euro

Zaterdag 6 mei 20.00 uur
C.d.-presentatie Douwe Eisenga door diverse ensembles Eigentijds gecomponeerde muziek uit Zeeland mag tijdens dit festival niet ontbreken, zeker niet als het om één van haar belangrijkste exponenten gaat, de Middelburger Douwe Eisenga, en al helemaal niet als Eisenga bij deze gelegenheid zijn nieuwe c.d. presenteert. Concert 14 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro Passepartout 60 euro

Zondag 7 mei 15.30 uur
Slagwerkgroep Den Haag
met werk van Iannis Xenakis en John Luther Adams
Is er leven na Xenakis ? Wel degelijk, zo bewijst de uit Alaska afkomstige componist John Luther Adams, in Nederland vooralsnog volstrekt onbekend. Als men het over nieuwe accenten heeft binnen het roemruchte Nieuwe Muziek Zeeland, dan is dit wel het concert bij uitstek om te bezoeken. Op het programma de onvermijdelijke Iannis Xenakis, met dien verstande dat SDH bij het ter perse gaan van dit magazine nog niet besloten had welk stuk van de grote Griek op de lessenaars te zetten. En dat in combinatie met J.L. Adams (bepaald niet te verwarren met die andere Adams), met een relatief nieuw werk "Strange and sacred noise". De titel zegt het al enigszins: dit is muziek van de harde soort, complex volgens fractale principes en tegelijkertijd uiterst dynamisch, bezwerend, effectief en zonder omwegen. Een verklanking van het barre landschap in Alaska, met wilde rivieren, watervallen en afbrokkelende ijsbergen. In hoeverre zijn werk in het verlengde ligt van Xenakis, is aan het publiek om uit te maken. Zeker is dat dit relatief recente stuk een paar van de meest schokkende momenten kent, die de laatste jaren in de nieuwe muziek te beluisteren waren. Voor de fijnproevers. Concert 15 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro Passepartout 60 euro

Woensdag 10 mei 20.00 uur
Calefax met Ivo Janssen
met werk van Conlon Nancarrow
"This music is the greatest discovery since Webern and Ives... something great and important for all music history! His music is so utterly original, enjoyable, perfectly constructed but at the same time emotional...for me it's the best of any composer living today." (Gyorgy Ligeti) Rietenensemble Calefax is ongetwijfeld één van de meest veelzijdige ensembles in Nederland: oude muziek, jazz of het presenteren van jonge, hedendaagse componisten, Calefax is van alle markten thuis en dat op zeer hoog niveau. In de laatste jaren heeft saxofonist Raaf Hekkema een gezonde obsessie ontwikkeld voor het werk van de Mexicaans-Amerikaanse componist Conlon Nancarrow (1912-1997), een obsessie die MuziekPodium Zeeland met hem deelt. Als linkse banneling, actief in de Spaanse Burgeroorlog, vestigde de Amerikaan Nancarrow zich in de late jaren dertig in Mexico City om zich daar te wijden aan een immens oeuvre van "Studies for player-piano", uiterst dynamische composities van een bijna onbegrijpelijke complexiteit, want direct ingeponst in de rollen van de pianola, vaak in de meest bizarre, al dan niet wiskundige patronen. In de jaren tachtig werd Nancarrow herontdekt tijdens New Music America, mede door toedoen van Gyorgy Ligeti (zie boven), die zelf daarna ook steeds Nancarrowesker ging componeren. Hoewel de muziek van Nancarrow in het algemeen als onspeelbaar beschouwd wordt, had Hekkema de euvele moed dit werk voor zijn eigen ensemble te arrangeren en zelfs uit te voeren, in hechte samenwerking met die andere alleskunner, pianist Ivo Janssen. Concert 16 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro Passepartout 60 euro

Donderdag 11 mei 20.00 uur
Marco Beasley en Guido Morini (Italïe) met "Il Salotto Napolitano"
Ongetwijfeld een onbetwistbaar hoogtepunt van dit festival en vermoedelijk ook van het jaarprogramma, de blijde inkomst van zanger Marco Beasley in Zeeland. Beasley is de ongekroonde koning van het Festival Oude Muziek: als hij daar optreedt is alles uitverkocht, inclusief de Grote Zaal van Vredenburg. Deze sterrenstatus heeft ongetwijfeld het nodige van doen met zijn charismatisch podiumpresentatie plus het feit dat hij doorgaans begeleid wordt door geweldige performers als Guido Morini. En natuurlijk zijn vocale kwaliteiten: zelfs topzangers als Michael Chance blijven toch altijd ietwat academisch klinken, hetgeen bij Beasley in het geheel niet het geval is. De Italiaan heeft een geweldige stem en gebruikt die op de meest natuurlijke manier, dus geen overspannen Italiaans vibrato hier . Tot slot heeft Beasley een voorkeur voor minder bekend, soms zelfs obscuur repertoire, dat hij nieuw leven weet in te blazen. In dit geval zijn het min of meer bekende Napolitaanse componisten vanaf de renaissance, zoals Giacomo, Lama, Donizetti, Mormile, Toto en De Filippo. Concert 17 (Oude muziek)
Toegang 20 euro Donateurs 16 euro Passepartout 60 euro

Vrijdag 12 mei 20.00 uur
Frances-Marie Uitti en Joel Ryan (U.S.A./NL) Werk van Scelsi, Sciarrino, Xenakis en Uitti
Celliste Frances-Marie Uitti, wie kent haar niet ? En zeker in Zeeland, waar ze zo ongeveer haar Nederlandse carrière begon. Toendertijd was Uitti ongetwijfeld een van de belangrijkste baanbrekers voor toen nog relatief onbekende componisten als Giacinto Scelsi, Gyorgy Kurtag en Jonathan Harvey, die allemaal letterlijk op haar lijf geschreven werken voor haar componeerden. Uitti ontwikkelde daarna een geheel eigen speelstijl met twee strijkstokken, schreef als docent in Californïe een dik naslagwerk over de cello in de eigentijdse muziek en treedt tegenwoordig vaak vooral in duo-vorm op. Met name het duo met componist-muziektechnoloog Joel Ryan is een boeiende combinatie, omdat de celliste hier optimaal in haar recht gelaten wordt: haar spel vormt het real-time-materiaal waarop Ryan breed uitwaaierende klanktapijten improviseert of beter instant componeert met verrassend resultaat. Daaraan voorafgaande enkele composities van Xenakis, Sciarrino en Scelsi, die destijds in de begindagen van Nieuwe Muziek Zeeland ongetwijfeld opzien gebaard hebben en terecht. Een concert als perfecte mix van verleden, heden en toekomst. Concert 18 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro Passepartout 60 euro

Zaterdag 13 mei 20.00 uur
Van Swieten Society
met "Een korte geschiedenis van het pianoconcert"
Werk van Haydn, Benda, C.Ph.E.Bach en Mozart
Fortepianist Bart van Oort richtte in 1993 de Van Swieten Society op, vernoemd naar de Leidse baron Van Swieten, maecenas in Wenen ten tijde van Haydn, Mozart en de zonen Bach, en derhalve het aangewezen boegbeeld voor een oude muziek-ensemble, dat zich specialiseert in de Weense klassieken en vroeg-romantiek. Het programma, met werken van Haydn, Benda, C.Ph.E.Bach en Mozart, beoogt een inzicht in te geven in de ontwikkeling van het pianoconcert in de vroeg-klassieke periode, waarbij het te prijzen is dat componisten als Benda en vooral Bach jr. nu eindelijk eens uit de onvermijdelijke schaduw van Haydn en Mozart gehaald worden. En hoewel het gros van de stukken een hoge herkenbaarheidsgraad heeft, is dit bepaald meer dan een zoveelste variatie op een oud thema: ongetwijfeld zal men vooruit kunnen zien naar sprankelende, authentieke uitvoeringen van zeer hoog niveau. Concert 19 (Klassieke muziek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro Passepartourt 60 euro

Zondag 14 mei 15.30 uur
Me Rustveli
Polyfone zang uit Georgië
(i.s.m. Wereldmuziekcentrum R.A.S.A.)
Reeds in de vierde eeuw bekeerde Georgië zich tot het christendom en in tegenstelling tot de omliggende landen, heeft het land een rijke meerstemmige zangtraditie met zeer oude wortels. Een van de toonaangevende groepen van het land is Me Rustveli, een vocaal ensemble dat in 2000 ontstond, en zich ten doel stelt om naast religieus- liturgisch repertoire ook profane polyfone muziek uit te voeren, zich overigens verre houdend van de tijdens het Sovjet-bewind gepropageerde folklore. De Georgische polyfonie, al even spectaculair als het indrukwekkende landschap van de Kaukasus, is bij Me Rustveli in zeer goede handen. Concert 20 (Niet-westerse muziek)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro
Passepartout 60 euro

Zondag 14 mei 20.00 uur
Willem Breuker Kollektief
"Loud music, silent film": live-muziek bij "Faust" van Murnau Het Willem Breuker Kollektief sluit dit negendaags voorjaarsfestival af en terecht, want geen ensemble van buiten Zeeland is meer in de Zeeuwse klei geworteld dan het Kollektief. Breuker c.s behoeven dus geen introductie en het programma slechts mondjesmaat: Breuker schreef muziek bij de expressionistische film "Faust" van F.W.Murnau uit 1926, hetgeen door pers en publiek in 2005 zeer lovend ontvangen werd. In Veere zal dat vermoedelijk niet anders zijn. Concert 21 (Impro)
Toegang 15 euro Donateurs 12 euro Passepartout 60 euro

Zondag 21 mei 15.30 uur
Rubens Kwartet
met werk van Mozart, Schubert en Kurtag
Om te beginnen is dit een fantastisch klassiek, modern-klassiek of zo men wil hedendaags programma. Vooral als een dergelijk programma door één van de talentrijkste, jonge ensembles in het Nederlandse muziekleven gespeeld wordt, het Rubens Kwartet, een strijkkwartet van allure en met toekomst. "Een ware ensemblecultuur, waarin hartstocht en uitdrukkingskracht hand in hand gaan met een fijn gevoel voor kleur en stijl.", zo oordeelde de jury van de Kunstprijs 2004 over het Rubens Kwartet. In datzelfde jaar werd ook de Kersjes van de Groenekan Prijs binnen gehaald door dit veelbelovende viertal. Centraal in dit programma staan het allerlaatste strijkkwartet van Beethoven en de even intieme als bezwerende klanken van de Hongaar Kurtag. Concert 22 (Modern-klassiek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro

Zondag 28 mei 15.30 uur
Palmos (Griekenland/Duitsland/Australië)
met "Ademloos", een hommage aan Luciano Berio
met werk van Berio, Berberian en Kyriakides
Palmos was sinds mensenheugenis een duo bestaande uit fagottiste Stefanie Liedtke en pianiste Lorenda Ramadou, maar is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig trio, na de toetreding van cellist John Addison. In deze hommage staan, naast andere werken van Berio, ook de beroemde twee sequenza's voor cello en fagot op de lessenaar. Met name laatstgenoemde is in meerdere opzichten uiterst boeiend, omdat het ook een van de eerste proeves van het zogenaamde "circular breathing" is. Er zijn maar weinig fagottisten die deze krachtproef aandurven, Liedtke is er een van. Het begrip "adem" komt bij Kyriakides weer in een heel andere vorm terug: een compositie als een repeterende, zeg maar hyperventilerende pneumatische machine, een hypnotiserend stuk dat de luisteraar niet onberoerd zal laten. Concert 23 (Nieuwe muziek)
Toegang 12 euro Donateurs 10 euro

Directeur MuziekPodium Zeeland
Tel. 06-48529010
E-mail: w.p.t.c.m.kniknie@freeler.nl

MuziekPodium Zeeland
per adres:
Grote Kerk Veere
Oudestraat 26, 4351 AV Veere
Tel. 0118-623650 / Fax. 0118-624754
E-mail: grotekerkveere@nieuwe-muziek.nl Website: www.nieuwe-muziek.nl