Ingezonden persbericht


Mailen is zilver maar bellen is goud

Werkend Nederland rekent op telefoon


- Telefoon essentieel bij commercieel contact

- Wegvallen telefoon veroorzaakt financiële en reputatieschade
- Bij persoonlijk contact telefoon verkozen boven e-mail

Hoofddorp, 5 mei 2006 - Maar liefst 43 procent van de werkendde Nederlanders vindt de telefoon het belangrijkste communicatiemiddel voor het leggen van contact met nieuwe klanten. Bovendien speelt de telefoon bij het in stand houden van zakelijke relaties voor bijna tweederde van de Nederlanders een cruciale rol. Dit blijkt uit het 'Zakelijke Telefonie Onderzoek' van zakelijke service provider BBeyond dat is uitgevoerd door NetPanel.

BBeyond heeft dit onderzoek laten uitvoeren om bedrijven te helpen bij het maken van de juiste keuze voor een telefonievorm, zoals via DSL. De belangrijkste uitkomst is dat op telefonie niet alleen bespaard maar vooral ook verdiend kan worden. 47 procent van de personen die bekend zijn met bellen over DSL noemt kostenbesparing als belangrijkste voordeel van deze telefonievorm. 36 procent noemt als reden dat in het geval van bellen over DSL meerdere diensten bij dezelfde leverancier afgenomen kunnen worden.

Het onderzoek toont aan dat zowel persoonlijk bezoek als telefonisch contact de voorkeur genieten voor het maken van werkelijk contact. 'Een veel gehoorde klacht over e-mail is dat nuance en humor verloren gaan en dat blijkt ook uit het 'Zakelijke Telefonie Onderzoek'. Juist in zakelijke relaties en al helemaal in het leggen van eerste contacten is dit cruciaal. Dan grijpen mensen naar de telefoon', licht Mirjam Smets, Communicatie Manager BBeyond, toe.

Persoonlijk
Maar liefst driekwart van de werknemers noemt persoonlijke aandacht als belangrijkste reden om de telefoon te gebruiken in plaats van bijvoorbeeld e-mail. Juist door telefonie voor klantrelaties in te zetten, doen bedrijven effectiever zaken. In overlegsituaties, 52 procent, en voor het maken van afspraken, 44 procent, wordt er getelefoneerd. Ook als haast geboden is, vertrouwelijke informatie gedeeld wordt, duidelijkheid gewenst is of als de ander overtuigd moet worden, is de telefoon het middel dat wordt ingezet.

Reputatie
Het is niet verwonderlijk dat bedrijven naast reputatieschade ook financiële schade ondervinden als ze niet telefonisch bereikbaar zijn. Maar liefst 46 procent van de managers geeft aan reputatieschade op te lopen als hun bedrijf een dag niet over de telefoon kan beschikken. Een derde van de managers, 33 procent, geeft aan dat de financiële schade in dat geval oploopt tot duizenden euro's.

'De schade die bedrijven verwachten bij het wegvallen van telefonie en het belang dat aan telefonisch contact gehecht wordt voor het onderhouden van klantrelaties toont het economisch en relationeel belang aan van zoiets simpels als bellen', aldus Smets. 'Dat organisaties zo'n belang stellen in telefonie is de voornaamste reden dat BBeyond betrouwbaarheid van zijn diensten garandeert. Continuïteit is immers cruciaal voor organisaties, zo blijkt ook uit het onderzoek.'

Bereikbaarheid
Van alle werkende Nederlanders werkt 23 procent bij een bedrijf dat 24 uur per dag telefonisch bereikbaar is. Dit onderstreept het belang van telefonie in het algemeen en bij spoedeisende zaken in het bijzonder. Bij het aanvragen van informatie (70 procent) of het maken van een afspraak (67 procent) wordt de telefoon verkozen boven middelen als sms of e-mail. Het sturen van een kaartje is nog steeds favoriet bij verjaardagen. Ook zieke collega's kunnen rekenen op een kaartje (53 procent) of een telefoontje (23 procent).

Het volledige rapport is te downloaden via: http://www.bbeyond.nl/over/nieuws.

Over het onderzoek
Het onderzoek is tussen 4 en 11 april door NetPanel uitgevoerd. Er hebben 690 werkende personen boven de 18 jaar met tenminste 5 jaar werkervaring meegewerkt aan het onderzoek.

Over BBeyond
BBeyond is gespecialiseerd in het leveren van DSL-diensten aan zakelijk Nederland. BBeyond biedt ADSLâ¤' en SDSL-oplossingen, biedt diverse telefonie-oplossingen, maakt koppeling tussen verschillende bedrijfsvestigingen mogelijk en verbindt thuiswerkers aan het netwerk van ondernemingen. Daarnaast biedt de service provider aanvullende diensten zoals webhosting, domeinnaamregistratie en e-mail. De service provider maakt als dochteronderneming gebruik van het fijnmazige DSL- en glasvezelnetwerk van BBned. BBeyond is opgericht in maart 2001 en gevestigd in Hoofddorp. De belangrijkste investeerder achter BBned en BBeyond is Telecom Italia.

Meer informatie over BBeyond is te vinden via: www.bbeyond.nl.

Perscontact:

Mirjam Smets
Communicatie Manager BBeyond
tel: 023 56 59 962
mailto:mirjam.smets@bbeyond.nl Tessa Bouw
Edelman
tel: 020 30 10 980
mailto:tessa.bouw@edelman.com