Ingezonden persbericht
---
IMATION RONDT OVERNAME MEMOREX AF
Schiphol-Rijk, 5 mei 2006 -- Imation Corp (NYSE: IMN) heeft de eerder aangekondigde overname van
Memorex afgerond. Met de overname is een bedrag van 329 miljoen dollar gemoeid.
"Deze overname is een mijlpaal voor Imation," zegt Bruce Henderson, bestuursvoorzitter en CEO van
Imation. "We verwerven een krachtig consumentenmerk, alsmede een ervaren verkoopteam en zijn de
marktleider op het gebied van beschrijfbare cd's en dvd's in de Verenigde Staten. Door deze toevoeging
aan onze technologische kennis, ons sterke B2B-merk, wereldwijde bekendheid, brede productreeks en
onze ervaring creëren we wereldwijd een dataopslagreus. De laatste drie maanden hebben we de
integratieplannen afgerond. We streven nu naar een snelle overgang in de gecombineerde organisatie."
Naast de eerder genoemde 329 miljoen dollar, wordt er een aanvullend bedrag van tussen de 5 miljoen
dollar en 45 miljoen dollar uitbetaald over een periode tot 3 jaar na de definitieve overname, afhankelijk van
de financiële prestaties van het aangekochte bedrijf. Daarnaast zijn de gebruikelijke overdrachts- en
advieskosten van ongeveer 5 miljoen dollar van toepassing.
Memorex wordt een divisie van Imation Corp en de afdelingen voor de consumentenproducten van de
Memorex- en Imation-merken in Amerika worden gevestigd in Cerritos (Californië, VS). Ron Zinke, vice-
president van Imation en een ervaren Imation-bestuurder, wordt de vice-president van de Amerikaanse
consumentenafdeling, en zal rapporteren aan Frank Russomanno, COO van Imation. In Europa en Azië
worden de Memorex-producten toegevoegd aan de bestaande Imation-productreeks. De regionale
verkooporganisaties worden verantwoordelijk voor beide merken.
"Het nieuwe samengevoegde consumentenproductenteam profiteert van de sterke punten van beide
organisaties en heeft de juiste vaardigheden om het succes van deze overname te waarborgen," zegt Bruce
Henderson. "Ron Zinke brengt een uitgebreide industrie, management-, verkoop- en marketingervaring met
zich mee. Hij was recentelijk verantwoordelijk voor verkoop en marketing van de zakelijke- en
consumentenproducten voor de Amerikaanse regio, dat onze grootste en meest winstgevende afzetregio
is."
Mike Golacinski, algemeen directeur en CEO van Memorex International, Inc., heeft aangekondigd dat hij
heeft besloten om uitdagingen buiten Imation aan te gaan en zal een adviserende rol vervullen tijdens de
overgangsperiode om te assisteren bij de integratie van beide organisaties.
Financiële gegevens Memorex 2005
In het boekjaar 2005 van Memorex dat eindigde op 31 maart berichtte het bedrijf een omzet van 430 miljoen
dollar en een winst van 30 miljoen dollar. In de daaropvolgende twee kwartalen, die eindigden op 30
september 2005, bedroeg de omzet van Memorex in totaal 205 miljoen dollar met een winst van 14 miljoen
dollar. Na voltooiing van de integratie verwacht Imation dat Memorex aanzienlijke financiële toegevoegde
waarde zal leveren van ongeveer 32 miljoen dollar tot 36 miljoen dollar in jaarlijkse omzet en
ongeveer 0,40 dollar tot 0,47 dollar winst per aandeel. Deze schatting is inclusief synergievoordelen,
afschrijvingslasten van de aankoopprijs en het aangenomen renteverlies door de contante aankoop. Imation
Imation / PublieksWerk 1/2
verwacht aanzienlijke synergievoordelen door efficiënte bedrijfsvoering, waaronder kostenbesparingen en
voordelen op het gebied van inkoop en supply chain. De volledige integratie van Memorex in Imation zal
naar verwachting eind 2006 worden voltooid.
Over Memorex
Memorex is opgericht in 1961 en produceert magnetische dataopslagtapes. In 1971 bracht Memorex de
audiocassette uit en creëerde een van de meest memorabele merkbeelden in de reclamegeschiedenis, met
de stem van jazzzangeres Ella Fitzgerald die een glas breekt en de slagzin "Is it live or is it Memorex" (is het
live of is het Memorex?). Het succes van deze campagne plantte Memorex stevig in het merkgeheugen van
de Amerikaanse consument, waar het vandaag de dag nog altijd tot de meest erkende en gerespecteerde
merken behoort. De consumentenafdeling van Memorex werd in 1982 overgenomen door Tandy Corp. en
vervolgens in 1993 door Hanny Holdings. In 1996 introduceerde het bedrijf beschrijfbare cd's op de
consumentenmarkt. De huidige productreeks omvat cd's en dvd's, die aan meer dan tweederde van de
omzet van het bedrijf in 2005 bijdroeg. Daarnaast genereren merkaccessoires ongeveer 15 procent van de
omzet, USB-flashdrives ongeveer 10 procent en magnetische en optische drives ongeveer 5 procent. In
Noord-Amerika is het bedrijf op het gebied van detailverkoop al zes jaar marktleider voor cd's en al vier jaar
voor dvd's.
Over Imation
Imation Corporation is ontwikkelaar, fabrikant en leverancier van magnetische en optische verwisselbare-
opslagmedia. Het brede productassortiment van Imation voorziet in opslagbehoeften variërend van een
paar megabyte tot honderden gigabytes. Imation is in meer dan zestig landen vertegenwoordigd en heeft
producten voor zowel de consumenten- als de zakelijke markt. Imations tapecartridges worden gebruikt in
rekencentra en in gedistribueerde opslagnetwerken en toegepast bij gegevensverwerking en -beveiliging, in
bedrijfscontinuïteitsprogramma's en voor backup en archivering. De vraag naar Imations optische producten
en diskettes wordt gedreven door de behoefte aan betrouwbaarheid, gemak en draagbaarheid bij de opslag
en het beheer van zakelijke gegevens, foto, film, illustraties en muziek op bedrijfs- en thuiscomputers en
steeds vaker in consumentenelektronica.
Imation is een verzelfstandiging van 3M en heeft meer dan vijftig jaar ervaring in tape en meer dan twintig
jaar ervaring in optische media. Inmiddels is Imation tien jaar zelfstandig en heeft als doelstelling om
vandaag de technologie van morgen te leveren. Met meer dan driehonderd onderzoekers en ontwikkelaars
die bij Imation werkzaam zijn en meer dan driehonderd patenten op haar naam, weet Imation haar positie
als pionier op het gebied van magnetische en optische media te bestendigen. Imation heeft 2225 mensen in
dienst. Imation behaalt 54% van de omzet buiten de V.S.
Meer informatie:
Persberichten en achtergrondinformatie zijn te vinden op www.online-pressrooms.com.
PublieksWerk B.V. Imation Europe B.V.
Marije Verdouw Pascal de Boer
(020) 486 21 39 (020) 654 21 54
marije@publiekswerk.nl pdeboer@imation.com
Imation / PublieksWerk 2/2
---- --