Ingezonden persbericht

DE HITTE NAAR HET HOOFD GESTEGEN IN DE MERWEDE SPRINGS COLT CUP

Schiphol-Rijk, 7 mei 2006 In een zonovergoten Zeeuws Vlaanderen, waar de temperaturen hoog opliepen, heeft de Merwede Springs Mitsubishi Colt Cup zijn eerste tegenslag moeten verwerken. In de Rally van Hulst bleek dat de techniek van de supersnelle rallyauto's nog niet helemaal op dergelijke warme omstandigheden was berekend. Daarop nam de organisatie het wijze besluit de wedstrijd niet te laten meetellen voor het kampioenschap.

Het is in de autosport een bekend verschijnsel dat theoretische modellen en uitvoerige testen met proefauto's niet altijd garant staan voor probleemloze wedstrijden. Als het materiaal tot het uiterste wordt belast kunnen er toch onverwachte storingen optreden. De Mitsubishi Colt CZT in rallyuitvoering heeft vooral op motorisch gebied nogal wat wijzigingen ondergaan. Na in de Zuiderzeerally met een bescheiden vermogenswinst tot 150 pk probleemloos te hebben gefunctioneerd - alle auto's kwamen heelhuids de strijd door - was er ook in Almere nog geen vuiltje aan de lucht, ondanks dat er intussen ruim 10 pk was bijgekomen. Ook toen gaven de Colts geen krimp. In Hulst was er weer een gewijzigd motormanagement dat nu voor een niet geringe 180 pk zou moeten zorgen. De Colts waren er aanzienlijk rapper door geworden maar tevens was er een probleem ontstaan. Als de motoren tot op het uiterste werden belast dan sprongen ze soms spontaan in de 'noodloop', zoals dat heet. Nadat de motor opnieuw wordt gestart loopt hij weer als een zonnetje. Omdat vrijwel alle equipes met hetzelfde probleem te kampen hadden besloot Gert van den Heuvel - het technisch brein achter de klasse - in samenspraak met de coördinator, om de wedstrijd niet te laten meetellen voor het kampioenschap omdat niet iedereen gelijke kansen had. Voor de KNAF Talent First equipe Hans Weijs Jr/Carol Robbers en voor Mark Nieuwlaar/Jan Coert Kapteijn betekende dat einde wedstrijd. De andere vier equipes gingen door met de strijd. "We hebben hier ook onze testauto rijden, met de journalisten Sandor van Es en Arie Blokland", vertelde Van den Heuvel. "Sandor gaat net zo hard als de anderen maar die heeft geen enkel probleem. Dat komt waarschijnlijk omdat dat nog een auto van 2005 is en de 2006-versie kennelijk wat motormanagement betreft net iets anders is. Afgelopen week zijn er technici van de Mitsubishi-fabriek in Born bij ons geweest om alles goed na te lopen. Ook die vonden niets afwijkends. Maar onder deze extreme warme weersomstandigheden ligt dat kennelijk net even anders".Edwin Abbring had het inmiddels toch reuze naar zijn zin. Hij was niet alleen de snelste van de vier overgebleven rijders maar zag met name op de laatste klassementsproef de zon weer helemaal schijnen. "Het was een stuk koeler geworden en op slag hadden we helemaal geen last meer van dat probleem. Ik reed dan ook een supersnelle tijd", aldus de ervaren Abbring, die werd gevolgd door Paul Naastepad. Die had in de aanloop naar de wedstrijd een rallytraining gehad. "Daar heb ik erg veel van opgestoken. Ik heb veel snelheid gevonden en dat kon ik hier goed merken. Daar ga ik ook de komende rally's nog aardig plezier aan beleven", voorspelde Naastepad.

Uitslag Rally van Hulst (telt niet mee voor de Mitsubishi Colt Cup)
1. Abbring/Abbring 146 km in 1 uur 29'53
2. Naastepad/Smeets op 12 sec.
3. Westerbeek/Van der Zalm op 29 sec.
4. Hof/Van Mierlo op 3 min. 39 sec.



Ingezonden persbericht