Ingezonden persbericht


9 mei 2006

Heliview:

Eén op de zeven huishoudens heeft digitale televisie

Het gebruik van digitale televisie is de laatste tijd zeer sterk gestegen en begin 2007 zal een kwart van alle huishoudens over digitale televisie beschikken. Dit blijkt uit de laatste meting van de ICT Consumer Monitor van Heliview, een onderzoek onder ruim 1.700 huishoudens.

Ook de bekendheid met digitale televisie neemt sterk toe. Van alle aanbieders wordt KPN met 27% het meest genoemd, terwijl de bekendheid met Tele2 / Versatel terugloopt sinds 2005. KPN heeft dus relatief snel een sterke naam weten op te bouwen als televisie aanbieder ten opzichte van de kabelaanbieders in Nederland.

Daarnaast is 46% van de Nederlandse huishoudens in enige mate bekend met HDTV (High Definition Television). Ondanks de nog beperkte publiciteit rond HDTV is de bekendheid dus reeds groot. De verwachting is dat slechts een klein aantal huishoudens op korte termijn over HDTV zal beschikken. Ondanks de bekendheid bij ruim 3.000.000 huishoudens beschikt naar verwachting minder dan 5% van de huishoudens over een 'HD Ready' televisietoestel. Het merendeel van de Nederlandse huishoudens (58%) maakt nog altijd gebruik van een standaard televisietoestel.

Over Heliview:
Heliview Research is een full-service marktonderzoekbureau gespecialiseerd in business to business onderzoek op het gebied van Informatietechnologie, Telecommunicatie, Mobiliteit, HRM, Charitatief, Financieel, Facilitair en Milieu.

Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview of onze producten kunt u contact opnemen met: Vincent de Pooter, BU Manager ICT (vincent.de.pooter@heliview.nl) Heliview, Lage Mosten 1-5, 4822 NJ Breda, tel: 076-5484000

Of bekijk onze website: www.heliview.com.