MediaPlaza


Datum: Woensdag 10 mei 2006
Tijdstip: 09.00 - 17.00
Locatie: Media Plaza, Utrecht
Kosten: 249 Euro

Crossmedia is tegenwoordig een veelgehoord begrip waar (nog) geen eenduidige definitie van is. Dit heeft als gevolg dat er veel verwarring over bestaat, waardoor de kracht van het concept niet altijd optimaal benut wordt. Crossmedia gaat over het effectief overbrengen van uw boodschap. Het gebruikte medium is hierbij van ondergeschikt belang, het gaat primair om de (versterking) van de boodschap. Crossmedia-campagnes zijn - mits gebruik wordt gemaakt van de juiste concepten - effectiever en kostenefficiënter dan traditionele mediacampagnes. Enerzijds heeft u meer mogelijkheden uw doelgroep (weer) te bereiken, anderzijds heeft u door inzet van online middelen een beter inzicht in de effectiviteit.

Aan de slag met crossmedia
Aan de hand van een theoretische basis van het huidige nieuwe medialandschap, brainstormsessie en projectsimulatie wordt er kennis gemaakt met de vele facetten van crossmedia format-ontwikkeling. Tijdens de theoretische ochtendsessie wordt er onder meer ingegaan op internet trends als weblogs en moblogs, rss, Qport, Podcasting en interactieve virals. Verder wordt er stil gestaan bij de nieuwe mogelijkheden van mobiele devices en games. In de workshop zullen verschillende crossmedia formats besproken worden welke zijn ontwikkeld door - de generatie crossmediale denkers - studenten van de Universiteit Utrecht en de Kunstacademie.

Deelnemers gaan in de middag zelf aan de slag met cases en voorbeelden uit de praktijk, waarbij verschillende media worden ingezet. U ontdekt dat crossmedia een manier van communiceren is, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen één of meerdere hoofdmedia en additionele media. En hoe u zelf een crossmediacampagne opzet. Het gebruik of de inzet van aanvullende media is dan een middel om het concept te versterken en geen doel op zich. Feitelijk is het, afhankelijk van de content en de soort communicatie, een synergiemodel waarbij verschillende uitingen één of meerdere boodschappen efficiënt versterken.

Doelgroep
Als deelnemer aan de masterclass wilt u de spelregels en dynamiek van crossmedia-formats leren kennen en vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om succesvolle, efficiënte maar ook creatieve bijdragen aan crossmediale concepten te leveren. Deze masterclass is in het bijzonder interessant als u werkzaam bent in het marketing en/of communicatie segment.

Resultaat
Na het volgen van de masterclass bent u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends op het gebied van interactieve media en weet u het conceptueel te koppelen aan traditionele formats. U krijgt een goede indruk van gebruikersgedrag en kan een vertaalslag maken naar het eigen format. Deelnemers leren dat crossmedia een nieuwe communicatie-dimensie oplevert en wat het inhoudt om een crossmedia projectplan op te stellen. U kunt hier vervolgens zelf mee aan de slag gaan en u bent inhoudelijk voorbereidt als u met een reclame- of marketingbureau in gesprek gaat voor een crossmedia-campagne Sprekers

Het theoretische ochtendgedeelte wordt gegeven door Indira Reynaert, Existenz.nl. Indira werkt als crossemdia-consultant en als freelance docent bij de opleiding communicatie- & informatiewetenschappen (Universiteit Utrecht). Verder is zij erg actief in de blogosfeer (www.crossmedialog.nl). Haar fascinatie voor weblogs als branding- en onderwijstool leverde haar o.a. in december 2005 een interview op over 'Corporate blogging' voor het vakblad TVM, magazine over communicatiemedia.

Voor vragen over deelename en sponsoring kunt u contact opnemen met Justin Vijgen via 030-2914159.

U kunt zich hier inschrijven.