Vrije Universiteit Amsterdam

Persbericht

Onderwijscentrum VU organiseert Onderwijs Research Dagen 2006

Lunchen met professoren

Het Onderwijscentrum VU organiseert van woensdag 10 tot en met vrijdag 12 mei de Onderwijs Research Dagen 2006. Die vinden plaats op de VU in Amsterdam. Het thema van de ORD 2006 is Samen kennis ontwikkelen. Behalve lezingen en parallelsessies, waarin kennis over onderwijs en onderwijsontwikkeling wordt uitgewisseld, komt in een symposium ook de 'Onzichtbaarheid van de Nederlandse onderwijsexpertise' aan de orde. Jonge onderzoekers worden bovendien uitgenodigd de kunst van het onderzoeken te bespreken met ervaringsdeskundigen, tijdens een lunch met professoren. Burgemeester Cohen zal de vijfhonderd Vlaamse en Nederlandse onderwijsonderzoekers op het ORD 2006 welkom heten in Amsterdam.

Kennisontwikkeling berust op een voortgaande wisselwerking tussen theorie en praktijk, waarbij deductie en inductie centraal staan. Maar hoe werkt dat precies? Hoe ontwikkel je wetenschappelijke kennis, samen met en geschikt voor de praktijk? Welke problemen doen zich daarbij voor en hoe zijn die te overwinnen? Deze vragen staan centraal tijdens de ORD 2006. Prof. dr. Carl Bereiter, van het Ontario Institute for Studies in Education (University of Toronto), zal het spits afbijten en de eerste key note lezing verzorgen op woensdag 10 mei. Andere sprekers zijn:

prof.dr. Pamela Grossman (Stanford University) spreekt over het thema 'Lerarenopleidingen en leraarsgedrag'. Grossman is een van de auteurs van Studying Teacher Education: The Report of the AERA Panel on Research and Teacher Education, uit 2005. In haar lezing zal zij onder andere spreken over de meerwaarde van samenwerking tussen de Verenigde Staten en Europa voor kennisontwikkeling.

prof. dr. Jos Beishuizen (hoogleraar en directeur Onderwijscentrum VU) bespreekt het thema Community of learners. Dit concept is een sleutelbegrip waar het gaat om samen kennis ontwikkelen. In een community of learners participeren alle deelnemers (leerlingen, docenten, opleiders, onderzoekers, vakdidactici) aan onderzoek. Resultaten worden uitgewisseld en toegepast in een vervolgtaak. Centraal in het onderzoek staan het in twijfel trekken van bestaande ideeën over de werkelijkheid, en de confrontatie met kernbegrippen van een vakgebied, en de reflectie op het onderzoeksproces.

Doekle Terpstra voorzitter van de HBO-raad, stelt hardop de vraag hoe het staat met de competenties van leraren als ontwerper van onderwijs, expert, rolmodel voor onderzoekend leren en coach. In zijn key-note lezing zal de voorzitter van de HBO- raad een voorzet geven voor een antwoord op deze vraag.

Lunch met professoren
Om het thema Samen kennis ontwikkelen extra inhoud te geven (in aanvulling op de lezingen en parallelsessies), biedt het Onderwijscentrum op vrijdag 12 mei aan jonge en beginnende onderzoekers de mogelijkheid om te lunchen met professoren. Zij kunnen aanschuiven bij: prof. dr. Antonia Aelterman, Universiteit Gent (thema: Professionaliteit en professionalisering van leraren) * prof. dr. Carl Bereiter, University of Toronto (thema: The New Creativity) * Prof. dr. Paul Kirschner, Universiteit Utrecht/ Open Universiteit Nederland (thema: Leren in interactie) * Prof. dr. Fred Paas, Erasmus Universiteit Rotterdam/Open Universiteit Nederland (thema: Het gebruik van kennis over het cognitieve systeem bij onderwijskundig ontwerpen) * prof. dr. Bernadette van Hout-Wolters, Universiteit van Amsterdam (thema: Adviezen voor een wetenschappelijke loopbaan) * prof. dr. Monique Boekaerts, Universiteit Leiden (thema: Zelfregulatie en motivatie) * prof. dr. Pamela Grossman, Stanford University (thema: Research on the pedagogy of teacher education) * prof. dr. Wim Jochems, Open Universiteit Nederland (thema: Instructional design, CSCL, learning technologies, leren en instructie) * Prof. dr. Peter van Petegem, Universiteit Antwerpen (thema: Kwaliteitszorg en evaluatie van onderwijs(systemen)). *

Symposium:
De onzichtbaarheid van de Nederlandse onderwijsexpertise (klik op de link voor meer info)