PvdA afdeling Groningen


Persbericht

PvdA Statenfractie Groningen wil Hogesnelheidstrein

De PvdA Statenfractie Groningen zal in de extra commissievergadering van woensdag 10 mei over de Zuiderzeelijn pleiten voor het investeren van 2,73 miljard aan rijksgeld in een Hogesnelheidstrein (HST). Uit rapporten van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat de investeringen in een magneetzweefbaan te hoog zijn en de HST is nu het beste alternatief om de doelstellingen, waaronder economische ontwikkeling, werkgelegenheid en betere bereikbaarheid van Noord-Nederland te realiseren. De PvdA wil dat het gereserveerde rijksgeld aan de noordelijke provincies beschikbaar wordt gesteld. De PvdA Statenfractie wil dat het Noorden zelf de regie krijgt over dit project en niet afhankelijk blijft van de Haagse grillen.

DE HST

De HST is een relatief onbekende variant, doordat deze tot nu toe niet is meegenomen in de procedure van de Zuiderzeelijn. De HST is een snelle trein, die met een snelheid van 250 km/u rijdt tussen Schiphol en Groningen via het Zuiderzeelijntracé. Dat voert van Schiphol via Amsterdam, Almere, Lelystad, Emmeloord, Heerenveen en Drachten naar Groningen. Van Lelystad naar Groningen moet geheel nieuwe infrastructuur worden aangelegd. Treinen vertrekken elke 10 of 15 minuten. De reistijd ligt rond de 80 minuten, terwijl die nu 147 minuten is. Hogesnelheidstreinen die vanuit Brussel / Parijs komen, kunnen doorreizen naar Groningen en Leeuwarden. De HST verdient volgens de PvdA-Statenfractie nu de voorkeur boven de andere varianten. Ten opzichte van de Hanzelijn is er sprake van een aanmerkelijk snellere reistijd. De magneetzweefbaan vergt een te grote investering in infrastructuur en van de superbus is op dit moment onduidelijk of deze het ontwikkelingsstadium gaat ontgroeien.

Argumenten voor de HST

De PvdA Statenfractie is overtuigd dat het Noorden en heel Nederland gebaat zijn bij een snelle verbinding. Een korte afstand tot de Randstad is een belangrijke voorwaarde voor bedrijven en burgers om zich te vestigen in het Noorden. Meer mensen en bedrijven in het Noorden zorgt voor een betere spreiding van banen en wonen over het land. Dit heeft voordelen voor het Noorden: het werkloosheidscijfer zal dalen en het welvaarts- en inkomensniveau zullen hoger worden. Een snelle verbinding heeft ook voordelen voor de Randstad: betere spreiding leidt tot minder druk op het Groene Hart en minder files in de Randstad.

De snelle verbinding heeft op korte en lange termijn een positieve invloed op de Nederlandse economie. Door de snelle verbinding kunnen mensen uit het Noorden, met behoud van dezelfde reistijd, een baan zoeken in de Randstad. De Randstad kent, zeker in de nabije toekomst, wanneer de vergrijzing in volle hevigheid zal toeslaan, een vacature-overschot terwijl het Noorden nog een forse arbeidsreserve kent.

Op termijn dreigt de Randstad perifeer komen te liggen, wat slecht is voor haar ontwikkeling. Steeds meer Europese verbindingen lopen van Oost naar West. Binnen afzienbare termijn zal in Duitsland de keuze gemaakt moeten worden hoe de agglomeratie Hamburg en het daarachter liggende Scandinavië op het Europese netwerk van hogesnelheidslijnen in zuidelijke richting (Parijs en Londen) moet worden aangesloten. De PvdA-Statenfractie ziet die verbinding dan liever door Nederland lopen dan buitenlangs de oostgrens van Nederland. Dan komt zelfs de Randstad perifeer te liggen, hetgeen de concurrentiepositie van Nederland ernstig aantast.

Het Noorden wordt benadeeld door Den Haag

In de ogen van de PvdA Statenfractie zijn de baten van de HST hoger dan de kosten. Het Noorden wil niet voor niks 1,1 miljard zelf investeren. Volgens de kosten-baten analyse in de structuurvisie van het Ministerie is dit niet het geval. Dat komt door keuzes van de variabelen in het model. Onder meer een discontovoet van 7% , een risico-opslag van 40% op basis van de Flyvbergnorm, bovenop de reeds ingecalculeerde risico's en de netto contante waarde wordt becijferd zonder restwaarde. Er worden maatstaven gehanteerd die bij andere projecten, zoals de Tweede Maasvlakte en de aanleg van snelwegen in de Randstad niet worden gehanteerd. Het gemak waarover wordt gediscussieerd over een Naardermeertunnel van ¤5 miljard is tekenend. Consequente toepassing van de kosten-batenanalyse op andere projecten zal uitwijzen dat deze ook onrendabel zijn. Het Noorden wordt met de selectieve toepassing van deze rekenmethodiek overduidelijk benadeeld.

In het toetsingskader wordt ook veel gewicht toegekend aan het feit dat de exploitatie van de ZZL negatief is. Dit argument van een niet sluitende exploitatie is belachelijk: bijna 2/3 van de exploitatie van het OV in Nederland wordt door de overheid bekostigd. Geen enkele OV-voorziening heeft een sluitende exploitatie. Aan de positieve gevolgen van woonmigratie wordt in het model in zijn geheel geen aandacht besteed.

Zeggenschap voor het Noorden

Inhoudelijke politieke argumenten voor een snelle verbinding zijn ondergeschikt geworden in het debat in de Tweede Kamer. De politieke realiteit is dat angst, onwil en (verkeerde) cijfertjes dominant zijn geworden. Politieke moed en visie om problemen op te lossen ontbreekt. De PvdA Statenfractie ziet daarom geen enkele reden nog een nut en noodzaakdiscussie te houden in de Tweede Kamer. Zij wil dat het Noorden zelf met Flevoland, Noord-Holland en Amsterdam een oplossing zoekt voor de problemen. Uiteraard binnen de kaders van belangrijke Rijksbeleidsdocumenten als de Nota Ruimte. Zij wil de 2,73 miljard van Het Rijk en de 1,1 miljard die de regio zelf beschikbaar heeft naar eigen inzicht kunnen besteden. De kosten voor een HST komen volgens de ramingen van het ministerie op minstens 4,2 miljard. De PvdA ziet mogelijkheden, door een lichte versobering van de HST en door een publiek-private constructie om met dit geld een HST en een deel van het OV-project Kolibri te realiseren, waardoor de bereikbaarheid verbeterd wordt en er meer banen worden gecreëerd.


-------------------------------------einde persbericht---------------------------------

Nadere informatie: Frans Jaspers, PvdA-Statenlid in Groningen, Tel. 0620495152