Consumptie light-frisdranken stijgt flink

Nfi

Consumptie light-frisdranken stijgt flink

Rotterdam, 10 mei 2006 - De Nederlander kiest steeds vaker voor light-frisdranken, zo blijkt uit voorlopige cijfers van de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) te Rotterdam. Werd in 2004 nog 23,9 liter light-frisdrank per hoofd van de bevolking gedronken; in 2005 steeg dit naar 26,4 liter. Het aandeel light-frisdrank komt daarmee op
28% van het totaal. Nog nooit werd er zoveel light-frisdrank gedronken in ons land. Deze stijging is te verklaren uit de toegenomen interesse bij consument en industrie voor minder calorieën.

Gedragscode frisdrankenindustrie
In 2004 heeft de frisdrankenindustrie besloten om zich meer te richten op calorie-armere dranken. Hiermee wil de industrie een bijdrage leveren aan het beleid om overgewicht terug te dringen. De frisdrankenindustrie heeft toen een gedragscode ingevoerd, die ertoe moet leiden dat meer calorie-arme dranken aan de consument worden aangeboden. Deze code blijkt dus succesvol te zijn. Overigens is er niets mis met 'gewone' frisdranken. Ons doel is om de consument gevarieerder te laten drinken: soms een gewone frisdrank, dan een watertje en dan weer een light frisdrank of een sapje.

Frisdranken
De totale consumptie van frisdranken nam in 2005 iets af, per hoofd van de bevolking werd in 2005 93,2 liter frisdrank gedronken, tegen 94,2 liter in 2004. Naast light-frisdranken worden ook de koolzuurvrije frisdranken steeds populairder. In 2004 was 20% van alle frisdranken koolzuurvrij, in 2005 is dit gestegen naar 23%.

Mineraal- en bronwater
De totale consumptie van mineraalwaters is in 2005 licht gestegen. De consumptie per capita steeg van 18,8 liter per persoon in 2004 naar 19,1 liter in 2005. De populariteit van de koolzuurvrije waters blijft stijgen; 60% van de consumptie van waters is inmiddels koolzuurvrij.

CBS cijfers
Eerder dit jaar berichtte het CBS dat de consumptie van frisdranken in 2004 uitkwam op 113 liter per persoon. Dit is echter de consumptie van frisdranken plus de consumptie van mineraal- en bronwaters, zo blijkt ook uit de bovenstaande cijfers.

Noten voor de redactie:

1. voor nadere inlichtingen over de inhoud van dit persbericht kunt u zich wenden tot de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI), Jouke Schat, tel.: 010 - 4774033, e-mail: j.j.schat@bbm.nl

2. de Gedragscode Overgewicht is te vinden op www.frisdrank.nl onder voeding.

De Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) is de brancheorganisatie voor de Nederlandse frisdranken- en mineraalwaterindustrie. Bij de NFI zijn de in Nederland gevestigde producenten en verkoopkantoren van frisdranken en mineraalwaters aangesloten.