AutoRai

DKW Monza beleeft 50-jarig jubileum

(5/10/2006)
De DKW Monza beleeft dit jaar zijn vijftigjarig jubileum. De eerste sportwagen in de naoorlogse historie van de Auto Union werd in 1956 in een kleine serie van slechts 230 exemplaren verkocht. De auto is genoemd naar het beroemde Italiaanse racecircuit nabij Milaan, waar het model een aantal afstandsrecords behaalde.
In 1956 vestigde de DKW Monza nieuwe wereldrecords in de klasse tot 1100 cc over afstanden van 4.000 mijl, 5.000 mijl en 10.000 kilometer alsmede duurrecords van 48 en 72 uur. Ter gelegenheid van dit jubileum brengt Audi Tradition, de afdeling die het historisch erfgoed van Audi en de voorgangermerken DKW, NSU, Horch, Wanderer en Auto Union beheert, de DKW Monza aan de start tijdens de Mille Miglia in Italië van 11 tot en met 14 mei.

Na de reeks van overwinningen in 1954 en 1955 van de DKW 3=6 Sonderklasse in toerwagenraces en rallyâs door heel Europa in ontwikkelden twee coureurs een sportieve carrosserie voor het succesvolle model. Op basis van de 3=6 ontwierpen Günther Ahrens en Albrecht W. Mantzel een recordauto met een extreem lichtgewicht kunststofcarrosserie, die werd gebouwd bij Dannenhauer & Stauss in Stuttgart. Het eerste prototype werd in 1955 op de Internationale Automobil Ausstellung in Frankfurt gepresenteerd. De verkoop startte na de recordritten in 1956. Opmerkelijk genoeg ging een groot deel van de bescheiden productie naar de Verenigde Staten, waar de lichte sportcoupé met kunststof carrosserie zijn weg vond naar een aantal liefhebbers. Ondanks het beperkte motorvermogen van 44 pk bereikte de auto met driecilinder tweetaktmotor een topsnelheid van 140 km/h. In 1956 kostte de auto 10.500 Duitse Mark. Dat er niet meer dan 230 exemplaren werden verkocht, was het gevolg van het feit dat de Auto Union GmbH al een nieuwe sportwagen op stapel had staan, de Auto Union 1000 Sp, die in 1957 zijn opwachting zou maken.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster