Gemeente Nijmegen

Landelijke proef nat reinigen wegdek in Nijmegen van start

De gemeente Nijmegen is vandaag gestart met de voorbereidingen voor een proef met nat reinigen van het wegdek. Dit gebeurt in Nijmegen-West op de Energieweg. Het doel is te meten in hoeverre het nat reinigen van het wegdek kan bijdragen aan de vermindering van de concentraties van fijn stof. Als de proef slaagt kan deze maatregel op diverse plaatsen in het land een bijdrage leveren aan een gezondere leefomgeving. Nijmegen voert de proef uit in samenwerking met Rijkswaterstaat die voor dit soort proeven samen met het ministerie van VROM het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit (IPL) heeft opgezet.

Voor de proef moet een nieuwe laag ZOAB worden aangelegd. De werkzaamheden voor aanleg van het ZOAB aan de oostzijde van de Energieweg duren van 9 mei tot en met 13 mei. In het weekend van 10 juni wordt de westzijde aangepakt. Hierbij moet rekening worden gehouden met verkeersoverlast vanwege een gedeeltelijke afsluiting van de Energieweg. Dit gebeurt zoveel mogelijk buiten de spitsuren. Het proefvak komt ter hoogte van de sportvelden en is 150 meter lang. Het ZOAB zal aan de oostzijde van de Energieweg ook op een deel van het fietspad worden aangelegd om zo de situatie van een rijksweg beter te kunnen nabootsen. Op een rijksweg is uitsluitend reiniging mogelijk vanaf de zijkant (=vluchtstrook). Gebruikers van het fietspad moeten ook rekening houden met overlast. Bedrijven, instellingen en sportclubs langs de Energieweg blijven bereikbaar tijdens de werkzaamheden. Voor voetbalvereniging Blauw Wit wordt tijdelijk een nieuwe inrit gemaakt. In verband met een evement dit weekend bij Blauw Wit worden bezoekers via borden ook omgeleid naar de achteringang van het sportcomplex.

Het daadwerkelijke reinigen en meten start begin juni en loopt door tot aan de bouwvakvakantie op 24 juli 2006. De gemeente meet het effect van het reinigen en sproeien van de twee soorten asfalt. Daarnaast staat er ook meetapparatuur op een proefvak van DAB op de Energieweg waar niets gebeurt als vergelijkingsmateriaal. Het sproeien en reinigen gebeurt door de DAR.

Na de bouwvak wordt de proef eventueel nog enige weken voortgezet als extreme weersomstandigheden of technische tegenslagen daartoe aanleiding geven. De resultaten worden in september 2006 bekend gemaakt. Op basis daarvan wordt overwogen of een vervolg van de proef wenselijk is. Als de proef succesvol is kan nat vegen op meerdere wegen in Nijmegen worden toegepast.

Nat vegen gebeurt al in landen als Duitsland, Thailand en India. Bij de proef gaat het om het fijn stof dat op de weg ligt en dat door het voorbijrijdend verkeer opwervelt. Het onderzoek richt zich op het regelmatig reinigen dan wel sproeien van twee soorten asfalt: DAB (dicht asfalt beton) en ZOAB (zeer open asfalt beton). Met ZOAB wordt geëxperimenteerd om zo voor samenwerkingspartner IPL informatie op te doen die voor het rijkswegennet van belang is. Het huidige wegdek van de Energieweg bestaat uit DAB.

Ter informatie:

Het Innovatieprogramma Luchtkwaliteit (IPL) werkt in opdracht van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM aan innovatieve oplossingen die bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit op en rond snelwegen. De focus ligt op snelwegen bij dichtbevolkte gebieden (zgn. hot spots). Daar zal bronbeleid pas op termijn toereikend zijn om de luchtkwaliteit wat betreft NO en PM aan de normen te laten voldoen. IPL-maatregelen kunnen onderwijl bijdragen aan verbetering. Zie ook: www.ipluchtkwaliteit.nl

Nijmegen heeft een luchtkwaliteitsplan met maatregelen opgesteld om aan de Europese norm voor luchtkwaliteit te kunnen voldoen. Een van de maatregelen is het onderzoeken of het nat reinigen van wegen kan leiden tot een betere luchtkwaliteit.