AutoRai

Nieuwe Opel Antara richt zich op Europese groeimarkt

(5/10/2006)
Inspelend op de enthousiaste reacties op de Antara GTC cross-over Concept Car op de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt 2005, introduceert Opel vanaf eind dit jaar de productieversie van de nieuwe Antara in Europa. "Met de nieuwe Antara begeven wij ons in één van de snelst groeiende segmenten van de Europese markt. Het is een technisch verfijnde auto met een zelfdragende carrosserie, die een dynamisch design combineert met intelligente vierwielaandrijving, een functioneel karakter en een hogere zitpositie â op maat gemaakt voor een groeiende klantenkring", verklaart Hans Demant, Managing Director bij Opel. Het totale marktaandeel van de SUV's en cross-overs in Europa is sinds 1998 verdubbeld van drie tot zes procent, en zal naar verwachting blijven groeien.

Alain Visser, Executive Director, European Marketing bij Adam Opel GmbH: "Toen wij in september 2005, op de IAA in Frankfurt, de Antara GTC Concept Car introduceerden, was hij meteen de ster van de show. Nu is de productieversie klaar. Hij maakt onze hoge ambities op de groeiende cross-over markt waar door het coupéachtige, sportieve karakter van het Antara GTC driedeurs-concept te vertalen in een dynamisch, stijlvol vijfdeurs seriemodel met vijf zitplaatsen en een opvallend veelzijdig interieur." Hoewel het nieuwe model al te zien zal zijn bij de opening van het GM Europe Design Center in Rüsselsheim, maakt de Antara zijn officïele debuut voor het grote publiek op de Mondial de l'Automobile in Parijs (30 september â 15 oktober 2006). In Nederland zal de nieuwe Opel Antara begin volgend jaar zijn opwachting maken in de Nederlandse Opel-showrooms.

Het bijzondere karakter van het Antara-design wordt benadrukt door gedurfde contrasten. Het onderste deel oogt uitermate robuust, de carrosserie heeft stoutmoedige lijnen en strakke oppervlakken die de auto een sportieve en gespierde uitstraling met stijlvolle elegantie bezorgen. De ontwerpers gaven visueel gestalte aan een veelzijdige auto, die zowel dynamisch als comfortabel is op lange reizen. Zorgvuldig ontworpen details zoals de vouw in de motorkap en de grille, met de brede chromen bies en het Opel-logo, benadrukken de hoge kwaliteit en het imago van de Antara.

Een grote bodemvrijheid, grote wielen en robuuste beschermingselementen rondom zijn typische kenmerken van de nieuwe Opel Antara, evenals zijn compacte afmetingen (lengte x breedte x hoogte: 4,57 x 1,85 x 1,70 meter). Hoewel hij niet meer plaats in beslag neemt dan een middelgrote gezinsauto, biedt hij een zeer ruim interieur. Het interieur ademt de stijl en elegantie van een stijlvolle sedan uit, met sportieve, uitgesneden stoelen die het dynamische karakter van een SUV benadrukken. In typische Opel-stijl zijn alle instrumenten en bedieningselementen ergonomisch opgesteld. De grote, duidelijk ontworpen instrumenten en de middenconsole met centraal informatiescherm geven de cockpit een rond de bestuurder opgebouwde inrichting. De auto is uitgerust met innovatieve infotainmentsystemen die bekend zijn van andere Opel-modellen, inclusief optionele DVD-navigatie en Bluetooth-connectiviteit.

In eerste instantie is de Opel Antara verkrijgbaar met drie dwars geplaatste motoren, die stuk voor stuk vier kleppen per cilinder hebben. De V6-benzinemotor van de Antara heeft een cilinderinhoud van 3,2 liter, ontwikkelt een maximumvermogen van 165 kW/224 pk en wordt gekoppeld aan een 5-traps automatische transmissie met ActiveSelect-functie. Opel verwacht dat de 2,0-liter common-rail turbodiesel met 110 kW/150 pk de meest verkochte versie zal zijn. Hij wordt aangeboden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of met dezelfde automatische transmissie als de V6-motor. De instapversie wordt aangedreven door een 2,4-liter viercilinder benzinemotor met 104 kW/141 pk, voorzien van twee bovenliggende nokkenassen en een balansas.

Het intelligente vierwielaandrijvingssysteem van de Antara verenigt de voordelen van voorwielaandrijving â zoals een maximale aandrijfkracht bij acceleraties en een uitstekende rijdynamiek â met die van permanente vierwielaandrijving. Het werkt met een elektronisch gestuurd elektrohydraulisch differentieel dat het koppel in alle omstandigheden in een ideale verhouding verdeelt over de voor- en de achteras. De aandrijflijn is volledig geïntegreerd met de ABS- en ESP-systemen, die de autobeheersing en de actieve veiligheid verbeteren.

Andere standaardfuncties zijn Hydraulic Brake Assist (HBA), Active Rollover Protection (ARP), en (ongebruikelijk in het segment van de Antara) Descent Control System (DCS). Met DCS kan de Antara veilig een afdaling nemen tegen een constante snelheid, die vooraf bepaald wordt door de positie van het gaspedaal. Trailer Stabilization Assist (TSA) is als optie verkrijgbaar en voorkomt eventuele slingerbewegingen van een aanhangwagen of caravan. De McPherson voorwielophanging en een achterwielophanging met vierpuntsgeleiding zijn de basiscomponenten van een kwaliteits-chassis dat veel gelijkenis vertoont met dat van de Opel Vectra en Signum. Het remsysteem bestaat uit grote geventileerde schijfremmen op alle wielen.

Opel dingt naar de status van meest succesvolle fabrikant op de markt van de middelgrote cross-overs, die tot voor kort vooral het actieterrein van niet-Europese merken was. Dankzij de samenwerking binnen GM's wereldwijde ontwikkelingsnetwerk werd een auto ontworpen met een onmiskenbaar unieke merkidentiteit, die zich onderscheidt door zijn sportieve design, zijn kwaliteitsinterieur en zijn dynamische chassisafstellingen.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster