Ingezonden persbericht


Utrecht, 10 mei 2006

Verzekering elektrische fiets verdwijnt

Lobby Fietsersbond overtuigt ministerie.

Fietsersbond blij met afschaffing verzekering elektrische fiets. De verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor fietsen met elektrische trapondersteuning vervalt per 1-1-2007. Hiertoe heeft het ministerie van Justitie gisteren besloten. De Fietsersbond en de Ouderenbonden ijverden al enige jaren voor dit besluit. Voor veel 50 plussers is de verzekering een belemmering om een fiets met trapondersteuning aan te schaffen. Dat terwijl ouderen dankzij deze trapondersteuning langer kunnen blijven fietsen, wat goed is voor hun gezondheid. Van een verhoogd risico op verkeersongevallen is niets gebleken, zo erkent nu ook het ministerie van Justitie. De Fietsersbond verwacht dat door deze maatregel van het ministerie het fietsgebruik onder 50 plussers zal toenemen.

Achtergronden over de elektrische fiets

Voor het Voertuigregelement is een fiets met elektrische ondersteuning sinds 2005 geen motorvoertuig meer, maar een fiets. Dit is conform de EG-richtlijn. Het ministerie van Justitie beschouwde de elektrische ondersteunde fiets echter nog steeds als een motorvoertuig. De Fietsersbond en de ouderenbonden vinden dit onlogisch en onredelijk voor de bezitter en vinden het geen transparante wetgeving. De Fietsersbond en de ouderenbonden ontvangen regelmatig klachten over het feit dat deze verzekering voor een elektrische fiets wel en voor een gewone fiets niet verplicht is. Mensen vinden dit onduidelijk en ervaren de rompslomp en de kosten als onredelijk. Veel ouderen in Nederland willen gezond mobiel blijven en kiezen regelmatig voor de fiets. Een fiets met trapondersteuning geeft ook fietsers die te maken krijgen met verminderde energie of kracht, de mogelijkheid te blijven fietsen. Boven de 25 kilometer per uur valt de ondersteuning bij een elektrische fiets weg. Hierdoor gaat de elektrische fietser niet harder dan de fietser die stevig doortrapt, van een viaduct afrijdt of wind mee heeft. Ook kent de elektrische fiets niet de nadelen van de brom- of snorfiets: geluidsoverlast, risico van opvoeren en uitstoot van verontreinigende stoffen. Daarnaast vereist de elektrische fiets altijd een grote of kleinere lichamelijke inspanning, waarmee deze fiets bijdraagt aan de gezondheid van de berijder. Verder is de elektrische fiets aan te schaffen binnen de fiscale regelingen om het fietsgebruik in het woon-werkverkeer te stimuleren.
De elektrisch ondersteunde fiets wordt steeds populairder, met name bij ouderen. Al een aantal jaren investeren Nederlandse fabrikanten fors in ontwikkeling en verbetering van dit type fiets, waarvan er naar schatting zo'n 100.000 rondrijden.