Ingezonden persbericht
Utrecht, 10 mei 2006
Verzekering elektrische fiets verdwijnt
Lobby Fietsersbond overtuigt ministerie.
Fietsersbond blij met afschaffing verzekering elektrische fiets.
De verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor fietsen met elektrische
trapondersteuning vervalt per 1-1-2007. Hiertoe heeft het ministerie van
Justitie gisteren besloten. De Fietsersbond en de Ouderenbonden ijverden
al enige jaren voor dit besluit. Voor veel 50 plussers is de verzekering
een belemmering om een fiets met trapondersteuning aan te schaffen. Dat
terwijl ouderen dankzij deze trapondersteuning langer kunnen blijven
fietsen, wat goed is voor hun gezondheid. Van een verhoogd risico op
verkeersongevallen is niets gebleken, zo erkent nu ook het ministerie van
Justitie. De Fietsersbond verwacht dat door deze maatregel van het
ministerie het fietsgebruik onder 50 plussers zal toenemen.
Achtergronden over de elektrische fiets
Voor het Voertuigregelement is een fiets met elektrische ondersteuning
sinds 2005 geen motorvoertuig meer, maar een fiets. Dit is conform de
EG-richtlijn. Het ministerie van Justitie beschouwde de elektrische
ondersteunde fiets echter nog steeds als een motorvoertuig. De
Fietsersbond en de ouderenbonden vinden dit onlogisch en onredelijk voor
de bezitter en vinden het geen transparante wetgeving.
De Fietsersbond en de ouderenbonden ontvangen regelmatig klachten over het
feit dat deze verzekering voor een elektrische fiets wel en voor een
gewone fiets niet verplicht is. Mensen vinden dit onduidelijk en ervaren
de rompslomp en de kosten als onredelijk. Veel ouderen in Nederland willen
gezond mobiel blijven en kiezen regelmatig voor de fiets. Een fiets met
trapondersteuning geeft ook fietsers die te maken krijgen met verminderde
energie of kracht, de mogelijkheid te blijven fietsen.
Boven de 25 kilometer per uur valt de ondersteuning bij een elektrische
fiets weg. Hierdoor gaat de elektrische fietser niet harder dan de fietser
die stevig doortrapt, van een viaduct afrijdt of wind mee heeft. Ook kent
de elektrische fiets niet de nadelen van de brom- of snorfiets:
geluidsoverlast, risico van opvoeren en uitstoot van verontreinigende
stoffen. Daarnaast vereist de elektrische fiets altijd een grote of
kleinere lichamelijke inspanning, waarmee deze fiets bijdraagt aan de
gezondheid van de berijder. Verder is de elektrische fiets aan te schaffen
binnen de fiscale regelingen om het fietsgebruik in het woon-werkverkeer
te stimuleren.
De elektrisch ondersteunde fiets wordt steeds populairder, met name bij
ouderen. Al een aantal jaren investeren Nederlandse fabrikanten fors in
ontwikkeling en verbetering van dit type fiets, waarvan er naar schatting
zo'n 100.000 rondrijden.