AutoRai

Volkswagen TSI-motor 'Best new engine of 2006'

(5/10/2006)
De 1.4 liter TSI-motor van Volkswagen is gekozen tot âBest new engine of the year 2006â tijdens de uitreiking van de International Engine of the Year Awards 2006. Ook de overwinning in de categorie tot 1.4 liter ging naar de TSI-motor.
Een dubbele onderscheiding voor deze dubbelgeladen âTwinchargerâ techniek. De motor heeft zowel een compressor als een turbo en combineert daarmee een groot vermogen (125 kW/170 pk) met een gunstig brandstofverbruik (7,2 liter/100 km).

De prijs van âBeste nieuwe motor 2006â werd toegekend door een jury van 61 autojournalisten, afkomstig uit 29 landen. Het innovatieve motorconcept van de 1.4 TSI oogstte veel waardering. De compacte motor combineert een mechanische compressor met een turbo. Samen zorgen die voor een constante drukvulling. De compressor werkt in het lage toerengebied, daarboven levert de turbo zijn bijdrage. Het resultaat is een hoog vermogen en een bescheiden brandstofverbruik.

Maximale kracht, minimaal verbruik
Met een relatief kleine cilinderinhoud van 1.4 liter wordt 125 kW/170 pk opgewekt. Dat is een specifiek vermogen van 90 kW/121 pk per liter cilinderinhoud. Door de efficiënte benutting van de beschikbare cilinderinhoud verbruikt de 1.4 TSI slechts 5,9 liter per 100 kilometer buiten de bebouwde kom. Bij gecombineerd gebruik is dat 7,2 liter per 100 kilometer. De gelijkmatige verdeling van de trekkracht over het toerenbereik van de motor zorgt bovendien voor veel rijcomfort.

Commentaren jury
âEen opmerkelijke motor, met groot potentieel voor de toekomst, zowel bij hoge prestaties als bij normale omstandighedenâ, aldus Jeroen Jongeneel van Nederlands grootste dagblad De Telegraaf. âWat een elegante combinatie van technieken; een ongelofelijk soepele en compacte viercilinder met een compressor en een turbo die naadloos samenwerkenâ, aldus een Japans jurylid. De gerenommeerde Amerikaanse autojournalist Matt Davis was van mening dat het concept van de TSI toekomstbepalend zal zijn voor de motorenontwikkeling: âDeze combinatie van technieken geeft de richting aan voor de komende tien jaar. Turboâs en compressoren bieden veel ruimte voor verdere ontwikkeling â dit is een uitstekend begin, en voor mij is dit met gemak de beste nieuwe motorâ. Een ander jurylid sprak van âgeniale drukvulling door twee systemen, die vroeger werden gezien als compleet verschillende technieken. Volkswagen heeft nu bewezen dat die twee oplossingen perfect samen kunnen werken.â

Meerdere malen bekroond
Eerder won Volkswagen met de 1.4 liter TSI de uitverkiezing tot âbeste nieuwkomerâ van het blad Popular Science, het grootste wetenschapsmagazine ter wereld. In Duitsland won Volkswagen met de 1.4 TSI-motor de âPaul Pietsch Prijsâ van het magazine auto motor und sport.

Golf GT en Touran: twee TSI varianten
Volkswagen produceert twee vermogensvarianten van de 1.4 liter TSI-krachtbron. De eerder genoemde versie met 125 kW/170 pk is bestemd voor de Golf GT. In de Touran levert de TSI -krachtbron 103 kW/140 pk. De Touran heeft daarmee een gecombineerd verbruik van 7,5 liter per 100 kilometer. Op buitenwegen consumeert de TSI iedere 100 kilometer 6,2 liter brandstof. Nog deze zomer wordt ook de Volkswagen Jetta met TSI-motor leverbaar.

Prijzen
De Golf GT en de Touran 1.4 TSI kunnen nu besteld worden bij de Volkswagen-dealer. Een Volkswagen Golf GT is er al vanaf 29.995 euro inclusief btw/bpm. Een Touran TSI is er al vanaf 28.250 euro. De prijs van de Jetta met TSI-motor is nog niet bekend.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster