Ingezonden persbericht


Amsterdam, 12 mei 2006

Van Gogh Museum lanceert nieuwe website

Vandaag lanceert het Van Gogh Museum officieel zijn nieuwe website. De vormgeving van de nieuwe site is kleurrijker, levendiger en sluit nog beter aan bij de schilderkunst van Vincent van Gogh en de gewenste uitstraling van het Van Gogh Museum. De nieuwe site bevat onder andere een nieuwe Flash-animatie, Van Gogh in vogelvlucht. Deze animatie biedt bezoekers die voor het eerst op de website komen of nog niet vertrouwd zijn met het museum een korte, levendige introductie met bewegend beeld en gesproken tekst over Vincent van Gogh, zijn leven, zijn werk en het Van Gogh Museum. Daarnaast is de selectie uit de vaste collectie opnieuw ingedeeld en beter ontsloten, waarbij het door middel van een 'zoom tool' mogelijk is om een groot aantal werken van Vincent van Gogh op detailniveau te bekijken, tot op de penseelstreek.

Meer service
Met deze nieuwe website wil het Van Gogh Museum het publiek zowel voor als na het museumbezoek uitgebreid informeren en hierdoor een betere service bieden. Diverse nieuwe rubrieken zoals Van Goghs brieven, Voor kinderen, Organisatie en Onderzoek geven gerichte informatie aan verschillende soorten bezoekers van de website. Daarnaast is een deel van de site (de bezoekersinformatie, de geschiedenis van de collectie en een beknopte levensbeschrijving van Vincent van Gogh) behalve in het Nederlands en Engels nu ook beschikbaar in 5 extra talen: Duits, Frans, Spaans, Italiaans en Japans. Via de website kunnen sinds maart 2005 tevens online toegangsbewijzen worden gekocht. Hierdoor is het mogelijk om van overal ter wereld entreekaarten te kopen ter voorbereiding op het museumbezoek. Met name in drukke periodes kan dit de bezoeker veel tijd besparen: hij kan zelf zijn tickets printen en bij aankomst in het museum meteen doorlopen naar de toegangscontrole. Aan deze voorverkoopservice zijn geen extra kosten verbonden.

Van Gogh Museum Online Shop
Op de website van het Van Gogh Museum kan de bezoeker sinds november 2001 ook terecht voor de virtuele museumwinkel. De Van Gogh Museum Online Shop is nu geheel vernieuwd, met een ontwerp dat aansluit bij dat van de museumsite. Het assortiment van ruim 400 artikelen omvat onder meer boeken, reproducties, multimedia en accessoires en deze worden wereldwijd verzonden. Het aanbod is overzichtelijk gerubriceerd en beter ontsloten met bijvoorbeeld de cadeauwijzer die de bezoeker in staat stelt voor iedere gelegenheid een geschikt cadeau te vinden. In de boekenrubriek is het mogelijk om door een boek te bladeren. Bestellen bij de online shop is een eenvoudig, snel en veilig proces.

Gebruiksvriendelijkheid
Bij de totstandkoming van de diverse onderdelen is goed gelet op gebruiksvriendelijkheid en is uitgebreid getest met diverse gebruikersgroepen. Hierdoor is de nieuwe site goed afgestemd op de wensen en het zoekgedrag van verschillende soorten gebruikers.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Voorlichting van het Van Gogh Museum: +31 (0)20 570 52 92 of e-mailen naar pressoffice@vangoghmuseum.nl.

www.vangoghmuseum.nl
www.vangoghmuseumshop.com

Aanvullende technische informatie voor internetvakbladen

Redesign Van Gogh Museum website
De nieuwe website van het Van Gogh Museum is ontwikkeld door Lost Boys (Amsterdam), Akris (Amsterdam) en het Van Gogh Museum.

Lost Boys verzorgde het concept, het interactieontwerp, het grafisch ontwerp van de website en daarnaast het design en de programmering van de Flash-animaties op de homepage en bij Van Gogh in vogelvlucht.

Akris was verantwoordelijk voor de technische realisatie, applicatieontwikkeling en -beheer en usability-advies. Bovendien ontwikkelde Akris het Content Management Systeem van de site: Akris Web Content Management, een op maat gemaakte en aangepaste variant van MMBase.

De 'zoom tool' bij afbeeldingen van de vaste collectie is een product van Zoomify, Santa Cruz, California.

Redesign Van Gogh Museum Online shop
Van Gogh Museum Online Shop is ontwikkeld door Lost Boys (Amsterdam), The Vision Web (Delft) en de Van Gogh Museumwinkel/'t Lanthuys BV.

Lost Boys tekende voor het concept, ontwerp, de HTML, CSS en Javascript. Bij de ontwikkeling van de Van Gogh Museum Online Shop heeft Lost Boys het gebruik van webstandaarden op elegante wijze gecombineerd met innovatief gebruik van Javascript. Voor de bezoeker levert dit een snelle site op waarbij veel informatie per pagina kan worden getoond. Ook is de Online Shop beter toegankelijk gemaakt voor visueel gehandicapte bezoekers en zoekmachines.

The Vision Web, een volledige dochter van Ordina, droeg zorg voor de business logica en de database. De Online Shop is gebouwd op basis van de iCommerce solution, een door The Vision Web zelf ontwikkelde e-commerce oplossing op basis van het Microsoft platform.

Hosting
De hosting van de website wordt verzorgd door Cyso Managed Hosting (Alkmaar).

www.lostboys.nl
www.akris.nl
www.thevisionweb.nl
www.cysonet.nl