Onderzoek: strijd om mobiele consument
Vodw marketing
PERSBERICHT
Onderzoek: wereldspelers Vodafone en T-Mobile hebben moeite Nederlandse mobiele consument
te binden
Leusden, 12 mei 2006
VODW Marketing heeft het marktonderzoeksbureau Marketresponse gevraagd onderzoek uit te
voeren naar de binding van Nederlandse consumenten aan hun telecombedrijf. KPN lijkt de
beste uitgangspositie te hebben.
De Nederlandse mobiele telecommarkt één van de meest concurrerende in
Europa. KPN moet het daarbij opnemen tegen het, voornamelijk Europese, Orange en de
wereldspelers T-Mobile en Vodafone. De strijd gaat allang niet meer om het werven van
nieuwe mobiele bellers. Nu de penetratie van mobiele telefonie eind 2005 de 100% heeft
gepasseerd (103% in december 2005). Om te groeien zullen klanten van andere operators
verleid moeten worden. Omgekeerd is de binding van eigen klanten cruciaal.
De gemiddelde binding binnen de telecombranche is 4,53 (gemeten op een zevenpuntsschaal).
Orange, KPN en Hi scoren alle drie boven dit gemiddelde. Opvallend is dat de wereldmerken
Vodafone en T-mobile slechts de vierde en vijfde plaats innemen met een aanzienlijke
achterstand op Orange en de KPN-merken. De laagste klantenbinding hebben achtereenvolgens
Telfort en de serviceprovider Debitel. Debitel is het enige merk dat (ruim) onder de vier
scoort.
Voor meer informatie en onderzoeksgegevens, neem contact op met Marnix Bugel van VODW
Marketing (06) 51528660.