Rode Kruis Belgie
Rode Kruis evenaart recordopbrengst stickerverkoop
Voorlopige ramingen schatten opbrengst op 2,9 miljoen euro
Rode Kruis-Vlaanderen sluit vandaag zijn 14-daagse stickerverkoop af
met een geschatte opbrengst van 2,9 miljoen euro. Hiermee evenaart het
de recordopbrengst van vorig jaar.
De jaarlijkse fondsenwervingsactie liep dit jaar van 27 april tot en
met 11 mei.
Het Rode Kruis beschouwt dit als een blijk van vertrouwen van de
bevolking in zijn hulpacties, en wil de bevolking bedanken voor de
niet-aflatende steun. Het resultaat is ook een hart onder de riem voor
de bijna 14.000 vrijwilligers die zich elke dag inzetten om mensen in
nood te helpen of bij te staan.
De 14-daagse stickerverkoop is de belangrijkste inkomstenbron van de
plaatselijke Rode-Kruisafdelingen. De opbrengst gaat integraal naar de
plaatselijke hulpacties, de aankoop van eerstehulpmateriaal en de
opleiding en bijscholing van de vrijwilligers.
Dat de inzet van de Rode-Kruisvrijwilligers nodig is en blijft, blijkt
uit enkele cijfers van de werking van vorig jaar. Zo organiseerden de
vrijwilligers vorig jaar meer dan 13.000 preventieve acties op
evenementen en sportwedstrijden, rukten zij 57 keer uit om hulp te
bieden bij rampen, verleenden zij in 22 noodsituaties psychosociale
bijstand aan slachtoffers en familieleden, leerden zij 8.157
volwassenen en 15.626 jongeren eerste hulp, reden ambulanciers 76.000
keer met de ziekenwagen, enz.
Het Rode Kruis is een onafhankelijke organisatie die kan rekenen op de
steun van de bevolking, de overheid en bedrijven. De steun van de
bevolking is onontbeerlijk voor de werking van het Rode Kruis. Zo kan
het Rode Kruis ook zijn onafhankelijkheid bewaren en altijd en overal
werken volgens zijn principes van neutraliteit en onpartijdigheid.
Mechelen, 12 mei 2006