Rode Kruis Belgie


Rode Kruis evenaart recordopbrengst stickerverkoop

Voorlopige ramingen schatten opbrengst op 2,9 miljoen euro

Rode Kruis-Vlaanderen sluit vandaag zijn 14-daagse stickerverkoop af met een geschatte opbrengst van 2,9 miljoen euro. Hiermee evenaart het de recordopbrengst van vorig jaar.
De jaarlijkse fondsenwervingsactie liep dit jaar van 27 april tot en met 11 mei.

Het Rode Kruis beschouwt dit als een blijk van vertrouwen van de bevolking in zijn hulpacties, en wil de bevolking bedanken voor de niet-aflatende steun. Het resultaat is ook een hart onder de riem voor de bijna 14.000 vrijwilligers die zich elke dag inzetten om mensen in nood te helpen of bij te staan.

De 14-daagse stickerverkoop is de belangrijkste inkomstenbron van de plaatselijke Rode-Kruisafdelingen. De opbrengst gaat integraal naar de plaatselijke hulpacties, de aankoop van eerstehulpmateriaal en de opleiding en bijscholing van de vrijwilligers.

Dat de inzet van de Rode-Kruisvrijwilligers nodig is en blijft, blijkt uit enkele cijfers van de werking van vorig jaar. Zo organiseerden de vrijwilligers vorig jaar meer dan 13.000 preventieve acties op evenementen en sportwedstrijden, rukten zij 57 keer uit om hulp te bieden bij rampen, verleenden zij in 22 noodsituaties psychosociale bijstand aan slachtoffers en familieleden, leerden zij 8.157 volwassenen en 15.626 jongeren eerste hulp, reden ambulanciers 76.000 keer met de ziekenwagen, enz.

Het Rode Kruis is een onafhankelijke organisatie die kan rekenen op de steun van de bevolking, de overheid en bedrijven. De steun van de bevolking is onontbeerlijk voor de werking van het Rode Kruis. Zo kan het Rode Kruis ook zijn onafhankelijkheid bewaren en altijd en overal werken volgens zijn principes van neutraliteit en onpartijdigheid.

Mechelen, 12 mei 2006