Bonus topmanagement afhankelijk van reputatie bedrijf
Rsm erasmus university
Reputatieranking blijkt economische factor van belang.
Rotterdam, 12 mei 2006 --- Grote en multinationale ondernemingen geven het ruiterlijk toe.
De bonussen van hun topmanagement worden voor een aanzienlijk deel mede bepaald door de
hoogte van de score uit het reputatieonderzoek van het internationaal aansprekende
Reputation Institute in New York. De aandeelhouderswaarde van het merk wordt immers voor
een groot deel bepaald door het aanzien van datzelfde merk.
Dinsdag 16 mei wordt in het Amstelhotel te Amsterdam voor de vijfde keer het Reputation
Institute Award (RI-Award) diner gehouden, georganiseerd door NykampNyboer, managers in
Visual Identity. Tijdens dit diner worden de resultaten van het jaarlijkse
reputatieonderzoek bekend gemaakt. Het bedrijf met de beste reputatie in Nederland
ontvangt de RI-Award 2005.
Cees van Riel, hoogleraar Corporate Communication aan de RSM Erasmus University te
Rotterdam en drijvende kracht achter dit onderzoek, is zich er zeer goed van bewust, dat
hij een instrument van grote economische waarde in handen heeft. 'De genomineerde
bedrijven zijn terecht zenuwachtig. Niet alleen bonussen hangen er van af, ook het beleid
om de reputatie te optimaliseren wordt er door bepaald en daarmee de toekomst van het
bedrijf, aldus Van Riel.'
De RI-Award blijkt uniek in het woud aan jaarlijkse prijzen en loftuitingen op dit gebied.
Prijzen die doorgaans snel in de kast of vergetelheid verdwijnen. Professor van Riel en de
zijnen zien er bij hun onderzoek tot in detail op toe, dat het aan de wetenschappelijke
standaarden voldoet. Daarnaast is het internationaal van aard en tevens is het een
onderzoek dat zich over een langere tijd uitstrekt. 'Daardoor is het veel meer dan een
van die talloze leuke lijstjes van bekende (corporate) merken', aldus nog Van Riel.
Een goede reputatie heeft een directe relatie met toekomstig bedrijfsresultaat. Vandaar
dat de top 700 bedrijven in 24 landen hun positie op de reputatieranglijst in de
relevante landen steeds nauwlettender in het oog houdt.
Een goede of slechte reputatie is geen voldongen feit dat als een natuurramp geaccepteerd
dient te worden. Van Riel: 'Het jaarlijkse onderzoek van het Reputation Institute geeft
een bedrijf de mogelijkheid haar reputatiebeleid te sturen aan de hand van zeven factoren
die een reputatie omhoog kunnen stuwen of teniet kunnen doen. Er staat zwart op wit waarom
de score van jouw bedrijf hoog of laag is. Het goede nieuws is, dat je daar dus wat aan
kunt gaan doen.'
Bij de genomineerden voor de RI-Award 2006 bevinden zich onder andere Ahold, UPC, Essent,
Nuon, Eneco, Oxxio, Laurus, VendexKBB, ING, Rabobank, NS, Philips, Shell en ABN-AMRO.
Voor meer informatie over RSM Erasmus University of over dit programma kunt u contact
opnemen met Marianne Schouten, Media & Public Relations Manager voor RSM Erasmus
University, op het nummer +31 10 408 2877 of per email op mschouten@rsm.nl.
RSM Erasmus University is de business school van de Erasmus Universiteit Rotterdam. De
School is een internationaal topinstituut op het gebied van managementonderwijs en
-onderzoek. RSM Erasmus University is vermaard vanwege haar internationale uitstraling en
innovatieve programma's,variërend an bachelorprogramma's Bedrijfskunde en
International Businesss Administration tot een ruim aanbod aan MSc specialisaties, MBA en
Executive programma's.