Inspectie Verkeer en Waterstaat


11 mei 2006: Einde inschrijvingsplicht eigen vervoer

Per 1 mei 2006 eindigt de inschrijvingsplicht voor het eigen vervoer over de weg. Dit staat in een brief van minister Peijs, mede namens de minister van Justitie, die aan de Eerste en Tweede Kamer is gestuurd.

Bedrijven die met vrachtauto's eigen goederen vervoeren ("de eigen vervoerders") moesten zich laten inschrijven. In totaal gaat het om circa 60.000 ondernemingen. De inschrijvingsplicht is in het verleden in het leven geroepen ter bevordering van het onderscheid tussen het eigen vervoer en het (vergunningplichtige) beroepsgoederenvervoer over de weg. Redenen om de inschrijvingsplicht af te schaffen zijn:
* Niet méér regels voor het Nederlands bedrijfsleven in de nieuwe wet opnemen dan Europees voorgeschreven wordt.
* Inschrijving eigen vervoer is niet Europees voorgeschreven en is in veel EU landen niet verplicht.

* Inschrijving eigen vervoer heeft geen betekenis meer op het gebied van de marktordening.

* Gegevensinwinning eigen vervoer is ook mogelijk zonder inschrijvingsplicht.

* Beperking administratieve lasten.

* Uit onderzoek blijkt dat inschrijvingsplicht geen functie heeft bij handhaving.

Met beëindiging van de inschrijvingsplicht wordt voor het eigen vervoer een besparing op administratieve lasten van EUR 2,2 miljoen per jaar gerealiseerd.
Op dit moment wordt gewerkt aan een wetsvoorstel dat de huidige Wet goederenvervoer over de weg (Wgw) gaat vervangen en waarin de inschrijvingsplicht wordt opgeheven. Aangezien de inwerkingtreding hiervan vermoedelijk pas medio 2007 zal zijn, wordt vooruitlopend hierop vanaf 1 mei 2006 een gedoogbeleid van kracht. Dat betekent in feite dat hiermee de inschrijvingsplicht na 1 mei 2006 voor het eigen vervoer is beëindigd.

12-5-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement