Inspectie Verkeer en Waterstaat
11 mei 2006: Einde inschrijvingsplicht eigen vervoer
Per 1 mei 2006 eindigt de inschrijvingsplicht voor het eigen vervoer
over de weg. Dit staat in een brief van minister Peijs, mede namens de
minister van Justitie, die aan de Eerste en Tweede Kamer is gestuurd.
Bedrijven die met vrachtauto's eigen goederen vervoeren ("de eigen
vervoerders") moesten zich laten inschrijven. In totaal gaat het om
circa 60.000 ondernemingen. De inschrijvingsplicht is in het verleden
in het leven geroepen ter bevordering van het onderscheid tussen het
eigen vervoer en het (vergunningplichtige) beroepsgoederenvervoer over
de weg. Redenen om de inschrijvingsplicht af te schaffen zijn:
* Niet méér regels voor het Nederlands bedrijfsleven in de nieuwe
wet opnemen dan Europees voorgeschreven wordt.
* Inschrijving eigen vervoer is niet Europees voorgeschreven en is
in veel EU landen niet verplicht.
* Inschrijving eigen vervoer heeft geen betekenis meer op het gebied
van de marktordening.
* Gegevensinwinning eigen vervoer is ook mogelijk zonder
inschrijvingsplicht.
* Beperking administratieve lasten.
* Uit onderzoek blijkt dat inschrijvingsplicht geen functie heeft
bij handhaving.
Met beëindiging van de inschrijvingsplicht wordt voor het eigen
vervoer een besparing op administratieve lasten van EUR 2,2 miljoen
per jaar gerealiseerd.
Op dit moment wordt gewerkt aan een wetsvoorstel dat de huidige Wet
goederenvervoer over de weg (Wgw) gaat vervangen en waarin de
inschrijvingsplicht wordt opgeheven. Aangezien de inwerkingtreding
hiervan vermoedelijk pas medio 2007 zal zijn, wordt vooruitlopend
hierop vanaf 1 mei 2006 een gedoogbeleid van kracht. Dat betekent in
feite dat hiermee de inschrijvingsplicht na 1 mei 2006 voor het
eigen vervoer is beëindigd.
12-5-2006 Inspectie Verkeer en Waterstaat. Privacy statement