Blauw New Media
---
Nederlandse vakantiegangers gaan voor natuur
Franse en Duitse vakantiegangers gaan voor zon, en Engelsen voor actie
Rotterdam , 12 mei 2006
Met de zomervakantie in aantocht blijkt de keuze voor een
vakantiebestemming nog niet zo eenduidig te zijn. Zo hechten de
Fransen en Duitsers meer waarde aan een zonnige vakantiebestemming,
terwijl Nederlanders juist het liefst gaan voor een natuurrijk
vakantieland en Engelsen voor leuke activiteiten.
Dit blijkt uit de Imago Blauwdruk Holiday Destinations 2006. Landen
doen tegenwoordig veel aan branding. Blauw Research heeft daarom het
imago van Europese landen als vakantieland onderzocht, onder de
Fransen, Nederlanders, Engelsen en Duitsers.
De zonvakantie, de stedentrip en de culturele vakantie zijn de meest
favoriete typen vakanties voor het komende seizoen. De keuze voor een
specifieke bestemming wordt daarbij in grote mate bepaald door het
land van herkomst van de reizigers. Zo geeft ruim tweederde van de
Franse en Duitse vakantiegangers aan dat hun vakantie een grote
teleurstelling is wanneer de zon wegblijft (versus tweevijfde van de
Nederlanders en Engelsen).
Nederlanders blijken juist de meeste waarde te hechten aan een
natuurrijke omgeving in hun vakantieland. Ruim de helft van de
Nederlandse reizigers noemt een mooie natuur als belangrijke
voorwaarde voor een bepaalde vakantiebestemming (ten opzichte van
Fransen: 38%, Engelsen: 30% en Duitsers: 45%).
De meest actieve instelling hebben tot slot de Engelse
vakantiegangers: ruim tweevijfde van de Engelsen geeft aan dat zij het
liefst elke dag gedurende de vakantie een activiteit ondernemen. Onder
de Nederlanders (25%), Duitsers (28%) en Fransen (25%) is dit aandeel
lager.
De Imago Blauwdruk Holiday Destinations 2006
Dit onderzoek is geïnitieerd door Blauw Research B.V.. De doelgroep
van dit onderzoek bestaat uit de potentiële reis populatie van
Engeland, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Dit zijn potentiële
reizigers in de leeftijd van 18 tot 55 jaar, die de afgelopen drie
jaar op vakantie zijn geweest naar het buitenland en/of van plan zijn
om in de komende drie jaar op vakantie te gaan naar het buitenland.
Aan het onderzoek hebben 1173 Nederlanders, 1200 Fransen, 1162
Duitsers en 1199 Engelsen deelgenomen.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Vincent Borst; +31 10
4000 923; Blauw Research BV
Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van
Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van
beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten
en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke
informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw
Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om
haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse
werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant &
Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2006
verwacht Blauw Research met 90 medewerkers een omzet van EUR 9 miljoen
te hebben gerealiseerd.
« terug