Blauw New Media


---

Nederlandse vakantiegangers gaan voor natuur
Franse en Duitse vakantiegangers gaan voor zon, en Engelsen voor actie Rotterdam , 12 mei 2006
Met de zomervakantie in aantocht blijkt de keuze voor een vakantiebestemming nog niet zo eenduidig te zijn. Zo hechten de Fransen en Duitsers meer waarde aan een zonnige vakantiebestemming, terwijl Nederlanders juist het liefst gaan voor een natuurrijk vakantieland en Engelsen voor leuke activiteiten.

Dit blijkt uit de Imago Blauwdruk Holiday Destinations 2006. Landen doen tegenwoordig veel aan branding. Blauw Research heeft daarom het imago van Europese landen als vakantieland onderzocht, onder de Fransen, Nederlanders, Engelsen en Duitsers.

De zonvakantie, de stedentrip en de culturele vakantie zijn de meest favoriete typen vakanties voor het komende seizoen. De keuze voor een specifieke bestemming wordt daarbij in grote mate bepaald door het land van herkomst van de reizigers. Zo geeft ruim tweederde van de Franse en Duitse vakantiegangers aan dat hun vakantie een grote teleurstelling is wanneer de zon wegblijft (versus tweevijfde van de Nederlanders en Engelsen).

Nederlanders blijken juist de meeste waarde te hechten aan een natuurrijke omgeving in hun vakantieland. Ruim de helft van de Nederlandse reizigers noemt een mooie natuur als belangrijke voorwaarde voor een bepaalde vakantiebestemming (ten opzichte van Fransen: 38%, Engelsen: 30% en Duitsers: 45%).

De meest actieve instelling hebben tot slot de Engelse vakantiegangers: ruim tweevijfde van de Engelsen geeft aan dat zij het liefst elke dag gedurende de vakantie een activiteit ondernemen. Onder de Nederlanders (25%), Duitsers (28%) en Fransen (25%) is dit aandeel lager.

De Imago Blauwdruk Holiday Destinations 2006
Dit onderzoek is geïnitieerd door Blauw Research B.V.. De doelgroep van dit onderzoek bestaat uit de potentiële reis populatie van Engeland, Nederland, Frankrijk en Duitsland. Dit zijn potentiële reizigers in de leeftijd van 18 tot 55 jaar, die de afgelopen drie jaar op vakantie zijn geweest naar het buitenland en/of van plan zijn om in de komende drie jaar op vakantie te gaan naar het buitenland. Aan het onderzoek hebben 1173 Nederlanders, 1200 Fransen, 1162 Duitsers en 1199 Engelsen deelgenomen.

Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Vincent Borst; +31 10 4000 923; Blauw Research BV

Over Blauw
Blauw Research B.V. is het snelst groeiend top 10 onderzoekbureau van Nederland. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Ze is actief in diverse werkvelden, zoals Marketing, Communicatie, Media, Klant & Medewerkersrelaties en beleid in de publieke sector. Eind 2006 verwacht Blauw Research met 90 medewerkers een omzet van EUR 9 miljoen te hebben gerealiseerd.
« terug