Universiteit Nyenrode

Inkoop kan concurrentiekracht onderneming sterk beïnvloeden


- PERSBERICHT - Breukelen, 11 mei 2006 Een goed georganiseerde inkoop kan van doorslaggevende betekenis zijn in de concurrentiekracht van ondernemingen. De huidige korte termijn georiënteerde afrekencultuur voor executive managers (op basis van prestatie-indicatoren) belemmert echter vaak dat inkoop een structurele bijdrage levert aan die concurrentiekracht. Dat stelt prof. dr. ing. J.J.A.M. (Jacques) Reijniers MBA, de nieuwe hoogleraar Inkoopmanagement aan de Nyenrode Business Universiteit. Reijniers doet zijn uitspraak bij zijn inaugurele rede op maandag 15 mei. Titel van zijn oratie luidt: Luctor et Emergo. Het (ont)worstelproces binnen inkoop.

Reijniers: Inkoop transformeert van een ondersteunende rol naar een primaire rol binnen organisaties, omdat een goed georganiseerde inkoop een aanzienlijke winstbijdrage voor de onderneming kan betekenen. Strategische vernieuwingen binnen en door inkoop dienen mede door internationale concurrentie ook steeds sneller geïmplementeerd te worden. Dit vraagt geen inkoopmanager, maar een inkoopleider. De ontwikkeling van nieuwe vormen van inkoopleiderschap is cruciaal.

In zijn oratie signaleert Reijniers ook een aantal andere trends die van belang kunnen zijn voor de ontwikkeling van het inkoopvak en de academische bestudering van inkoopprocessen. Zo is verbetering van inkoop binnen het MKB een nog relatief onontgonnen terrein. Ook de inkoop van professionele zakelijke diensten neemt toe in omvang, onder andere door outsourcing. Hier liggen nog vele, onontgonnen besparings- en kwaliteitsverbeteringsmogelijkheden te wachten op ontginning. Reijniers: Deze diensteninkoop vraagt een toegesneden aanpak en is geen kopie van de inkoop van producten.

Verder vragen Corporate Governance regels binnen de Raad van Commissarissen om kundigheid op het gebied van het realiseren van structureel strategische vernieuwingen. Niet alleen wat, maar ook hoe wordt van belang binnen de Raad. Een ander onderwerp dat Reijniers aandacht heeft zijn leveranciersmarkten. Deze bieden vele vaak onbekende nieuwe mogelijkheden. Reijniers: Inkopers moeten in dit kader meer doen aan Reverse marketing.

Over Jacques Reijniers
Reijniers, zelf Nyenrodiaan, is behalve hoogleraar ook directeur van Apollo Consultancy b.v.. Bij dit bureau legt hij zich toe op het succesvol operationaliseren van strategische vernieuwingen. Reijniers was eerder verbonden aan PricewaterhouseCoopers Management Consultants en werkzaam in de industrie. Hij wordt in binnen- en buitenland met regelmaat gevraagd voor gastcolleges en heeft diverse publicaties op het gebied van inkoopmanagement, logistiek, project- en interim management op zijn naam staan. Reijniers bekleedt op Nyenrode de leerstoel die in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (NEVI) is ingesteld. Nyenrode heeft een lange traditie in bedrijfskundige aandacht voor het inkoopproces.

Over Nyenrode
De Nyenrode Business Universiteit is opgericht door het bedrijfsleven en behoort tot de oudste en meest vooraanstaande business schools en business universiteiten van Europa. Nyenrode bereidt mensen met talent en ambitie voor op ondernemerschap in een internationale omgeving. De universiteit biedt masteropleidingen op het gebied van bedrijfskunde en accountancy. Het Master of Science in Management programma van Nyenrode werd in 2005 uitgeroepen tot beste master van Nederland. Studenten in dit programma hebben volgens onderzoek van het tijdschrift Nobiles in 2006 het hoogste EQ van de Nederlandse universitaire studenten. Daarnaast ontwikkelt Nyenrode executive programmas voor ambitieuze MKB ondernemingen en de top van het Nederlands bedrijfsleven. Het bedrijfsleven en alumni hebben ter gelegenheid van 60 jaar Nyenrode bijgedragen aan 60 beurzen voor 60 nieuwe Nyenrode-studenten. Voor Nederlandse begrippen een meer dan uniek aantal.


- EINDE BERICHT -

Noot voor de redactie (