Inkoop kan concurrentiekracht onderneming sterk beïnvloeden
- PERSBERICHT - Breukelen, 11 mei 2006 Een goed georganiseerde inkoop
kan van doorslaggevende betekenis zijn in de concurrentiekracht van
ondernemingen. De huidige korte termijn georiënteerde afrekencultuur
voor executive managers (op basis van prestatie-indicatoren) belemmert
echter vaak dat inkoop een structurele bijdrage levert aan die
concurrentiekracht. Dat stelt prof. dr. ing. J.J.A.M. (Jacques)
Reijniers MBA, de nieuwe hoogleraar Inkoopmanagement aan de Nyenrode
Business Universiteit. Reijniers doet zijn uitspraak bij zijn
inaugurele rede op maandag 15 mei. Titel van zijn oratie luidt: Luctor
et Emergo. Het (ont)worstelproces binnen inkoop.
Reijniers: Inkoop transformeert van een ondersteunende rol naar een
primaire rol binnen organisaties, omdat een goed georganiseerde inkoop
een aanzienlijke winstbijdrage voor de onderneming kan betekenen.
Strategische vernieuwingen binnen en door inkoop dienen mede door
internationale concurrentie ook steeds sneller geïmplementeerd te
worden. Dit vraagt geen inkoopmanager, maar een inkoopleider. De
ontwikkeling van nieuwe vormen van inkoopleiderschap is cruciaal.
In zijn oratie signaleert Reijniers ook een aantal andere trends die
van belang kunnen zijn voor de ontwikkeling van het inkoopvak en de
academische bestudering van inkoopprocessen. Zo is verbetering van
inkoop binnen het MKB een nog relatief onontgonnen terrein. Ook de
inkoop van professionele zakelijke diensten neemt toe in omvang, onder
andere door outsourcing. Hier liggen nog vele, onontgonnen besparings-
en kwaliteitsverbeteringsmogelijkheden te wachten op ontginning.
Reijniers: Deze diensteninkoop vraagt een toegesneden aanpak en is
geen kopie van de inkoop van producten.
Verder vragen Corporate Governance regels binnen de Raad van
Commissarissen om kundigheid op het gebied van het realiseren van
structureel strategische vernieuwingen. Niet alleen wat, maar ook hoe
wordt van belang binnen de Raad. Een ander onderwerp dat Reijniers
aandacht heeft zijn leveranciersmarkten. Deze bieden vele vaak
onbekende nieuwe mogelijkheden. Reijniers: Inkopers moeten in dit
kader meer doen aan Reverse marketing.
Over Jacques Reijniers
Reijniers, zelf Nyenrodiaan, is behalve hoogleraar ook directeur van
Apollo Consultancy b.v.. Bij dit bureau legt hij zich toe op het
succesvol operationaliseren van strategische vernieuwingen. Reijniers
was eerder verbonden aan PricewaterhouseCoopers Management Consultants
en werkzaam in de industrie. Hij wordt in binnen- en buitenland met
regelmaat gevraagd voor gastcolleges en heeft diverse publicaties op
het gebied van inkoopmanagement, logistiek, project- en interim
management op zijn naam staan. Reijniers bekleedt op Nyenrode de
leerstoel die in samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor
Inkoopmanagement (NEVI) is ingesteld. Nyenrode heeft een lange
traditie in bedrijfskundige aandacht voor het inkoopproces.
Over Nyenrode
De Nyenrode Business Universiteit is opgericht door het bedrijfsleven
en behoort tot de oudste en meest vooraanstaande business schools en
business universiteiten van Europa. Nyenrode bereidt mensen met talent
en ambitie voor op ondernemerschap in een internationale omgeving. De
universiteit biedt masteropleidingen op het gebied van bedrijfskunde
en accountancy. Het Master of Science in Management programma van
Nyenrode werd in 2005 uitgeroepen tot beste master van Nederland.
Studenten in dit programma hebben volgens onderzoek van het
tijdschrift Nobiles in 2006 het hoogste EQ van de Nederlandse
universitaire studenten.
Daarnaast ontwikkelt Nyenrode executive programmas voor ambitieuze MKB
ondernemingen en de top van het Nederlands bedrijfsleven. Het
bedrijfsleven en alumni hebben ter gelegenheid van 60 jaar Nyenrode
bijgedragen aan 60 beurzen voor 60 nieuwe Nyenrode-studenten. Voor
Nederlandse begrippen een meer dan uniek aantal.
- EINDE BERICHT -
Noot voor de redactie (
Universiteit Nyenrode