Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Jongeren positiever over slagingskans eindexamen

Amsterdam, 12 mei 2006 - 93 % van de eindexamenkandidaten in het havo- en vwo denkt het eindexamen in één keer te halen. Van de 6-vwo leerlingen denkt zelfs 95% in één keer te slagen, tegenover 92% van de havo 5 leerlingen. In 2004 was dit nog 93 % voor 6-vwo leerlingen en 88 % voor 5 havo leerlingen. Met name havisten zijn veel positiever over hun slagingskans dan twee jaar geleden. Dit blijkt uit de eerste resultaten van de TKMST Monitor 2006, het grootste jaarlijkse studie- en beroepskeuzeonderzoek onder jongeren.

Jongens die eindexamen doen in het havo of vwo zijn net als twee jaar geleden iets positiever over hun slagingskansen dan meisjes. 95% van de jongens denkt in één keer te slagen, tegenover 92% van de meisjes. In 2004 was dit nog 89% van de jongens en 86% van de meisjes.

TKMST Monitor
De TKMST Monitor onderzoekt jaarlijks onder circa 30.000 jongeren op havo-, vwo-, vmbo- en mbo- niveau hun plannen op het gebied van leren, studeren, werken en studiekeuze. Tevens worden sociaal- maatschappelijke factoren gepeild. De monitor is een samenwerkingsverband tussen de SEO Economisch Onderzoek en Aromedia.

Aromedia
Aromedia ondersteunt scholieren, studenten en professionals in de leeftijd van 11 tot en met 37 jaar bij het maken van de belangrijkste keuzes op het gebied van studie, werk en leven. B-zik, TKMST, Sum en Carp zijn de vier hoofdmerken waaronder onder andere tijdschriften, gidsen, agenda's, websites en cd-rom's en evenementen worden geproduceerd. Tevens doet Aromedia uitgebreid onderzoek onder scholieren en studenten.

SEO Economisch Onderzoek
SEO Economisch Onderzoek is een middelgroot economisch onderzoeksbureau gelieerd aan de economische faculteit van de Universiteit van Amsterdam. SEO verricht wetenschappelijk gefundeerd toegepast economisch onderzoek. Het onderzoek dat door SEO wordt verricht is geconcentreerd in vijf clusters. De TKMST Monitor valt binnen het cluster Arbeid & Kennis, waar onder meer onderzoek wordt gedaan naar de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt, het studiekeuzegedrag van leerlingen en studenten, de loonvorming op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van de Nederlandse kenniseconomie.

#####