Ingezonden persbericht
Amsterdam, 30 april 2006.
'...een pure klank die de ziel behaagt en de luisteraar troost.'
Klavecimbelspeler Noriko Amano speelt Italian Concerto en French Ouverture van Bach
"Na een concert komen er wel mensen naar me toe die geroerd zijn door het geluid van het klavecimbel. Het geheim? De snaren van een klavecimbel worden net als bij een gitaar en een luit 'getokkeld. Voordat de snaar losgelaten wordt en het geluid ontstaat, is er een moment dat de speler kracht uitoefent op de snaar en de snaar weerstand biedt. De energie die dan vrijkomt, wordt omgezet in een pure klank die de ziel behaagt en de luisteraar troost."
Op vrijdag 12 mei speelt klavecimbelspeler Noriko Amano, Italian Concerto en French Ouverture van J.S. Bach in de Engelse Kerk aan het Begijnhof te Amsterdam. Aanvang 20.15 uur. Entree: 15 Euro / 12 Euro (studenten, CJP, 65+)
Barokmuziek komt oorspronkelijk uit Italië en werd later geïntroduceerd aan het Franse hof. De twee stijlen: Italiaans en Frans beconcurreerden elkaar. J.S. Bach, die zijn hele leven in Duitsland woonde, componeerde in een boek een stuk in de Italiaanse stijl en een stuk in de Franse stijl en plaatste de stijlen daarmee naast elkaar.
Concertlocaties
De Engelse Kerk wordt vaak gebruikt voor Barokconcerten. Het is een kleine kerk in het centrum van Amsterdam met een goede akoestiek.
Op zondag 11 juni 2006 speelt Noriko hetzelfde concert in Het Jagthuis aan de Middenweg 88 te Nederhorst den Berg. Aanvang: 15.30 uur. Het Jagthuis bestaat vijf jaar en is ingericht voor kamermuziek. Het concert heeft plaats in een voormalige boerderij die uitzicht biedt over de Horstermeerpolder.
Over Noriko Amano
Noriko Amano, geboren in Tokyo, studeerde piano aan het Toho Musical College en aansluitend muziekgeschiedenis aan de Universiteit van Keio waar zij in 1988 afstudeert. In 1990 komt Noriko naar Nederland om klavecimbel te studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam waar zij in 1996 haar diploma Uitvoerend Musicus behaalt. Ze speelt solo en in ensembles in Europa en Japan en maakt verschillende opnamen. Positieve recensies over haar werk verschijnen in Duitse en Japanse kranten. Naast Duitse en Italiaanse barok, is Noriko gespecialiseerd in Franse muziek uit de 17e eeuw. Met La Compagnie Baroque speelde ze een programma toegewijd aan het oeuvre van Elisabeth Jaquet de la Guerre, vrouwelijke componist aan het hof van Louis IV.
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht