Peijs wil voor de zomer doorbraak in A4 Delft-Schiedam
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat wil nog vóór de zomer een
regionaal bestuursakkoord sluiten over de A4 Delft-Schiedam. Samen met
gedeputeerde Huls van de provincie Zuid-Holland gaat zij op korte
termijn overleggen met regionale en lokale bestuurders in
Zuid-Holland. Tijdens dat overleg moet blijken of partijen alsnog
bereid zijn om met de beschikbare financiële middelen tot een
overeenkomst te komen over een goed ingepaste A4 Delft-Schiedam. Na
vier decennia praten, wil minister Peijs nog één keer bezien of Rijk
en regio samen op kunnen trekken. Het is de inzet van de minister en
de provincie Zuid-Holland om het (Ontwerp) Tracé Besluit nog deze
kabinetsperiode te nemen. Dit staat in een brief van minister Peijs,
mede namens minister Dekker van VROM, aan de Tweede Kamer.
Verder heeft minister Peijs, samen met minister Dekker van VROM,
besloten om de A4 Delft-Schiedam en het Meest Milieuvriendelijke
Alternatief (MMA) verder uit te werken in de Trajectnota/MER. Het gaat
daarbij om de aanleg van een nieuwe snelweg met twee rijstroken per
rijrichting en de mogelijkheid voor een derde rijstrook. Dit
alternatief draagt het meest bij aan een betere bereikbaarheid tussen
Rotterdam en Den Haag. De aanleg van de nieuwe snelweg zorgt daarbij
ook voor een daling van het aantal leefbaarheidknelpunten (lucht en
geluid) langs de A13 en A20. Daarnaast vermindert het sluipverkeer op
het onderliggende wegennet. De kosten variëren van 150 tot 800 miljoen
euro, afhankelijk van de inpassing en vormgeving van het Kethelplein.
Het beschikbare rijksbudget voor de nieuwe weg is 511 miljoen euro.
Omdat de aanleg van de A4 Delft-Schiedam fors ingrijpt op de omgeving,
is meer onderzoek nodig naar maatregelen die de negatieve effecten
kunnen verzachten en/of compenseren. Hierbij kan gedacht worden aan
ecologische passages en geluidsbeperkende maatregelen. Drie varianten
worden nu verder gedetailleerd onderzocht op verkeers- en
milieueffecten.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat