Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
14-5-2006; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix China, circuit Shanghai (5.281 m)
'PETJE AF' VOOR UITSTEKENDE RACE JOEY LITJENS (27e) - ARNAUD VINCENT NA 'TIK' BUITENSPEL (NF)
Molenaar Racing teammanager Jarno Janssen had er maar één klinkende uitdrukking voor: "petje af". Zo omschreef hij de prestatie van zijn 16-jarige pupil Joey Litjens, die in zijn debuutjaar z'n beste GP-score (27e) van de GP van Qatar evenaarde, maar hier op het circuit van Shanghai een véél en véél betere prestatie neerzette. Het jonge Nederlandse racetalent reed een openingsronde als een van de meest ervaren GP-coureurs en pakte maar liefst 8 plaatsen winst in 'lap one'. "De start maakt zeg maar 80% van je race. Daar laat Joey zien dat hij het echt in zich heeft. Super geconcentreerd en fel vanaf de eerste meters. Daarna reed hij een perfecte race, waarin hij alwéér snellere tijden reed dan tijdens de trainingen. Hij heeft zich nu kunnen meten met zijn concurrenten, omdat hij in een paar groepjes heeft kunnen strijden. Daar leer je van. Joey is vandaag voor zijn examen Chinees méér dan geslaagd", meldde Jarno Janssen, die terecht trots kon zijn op de verrichtingen van zijn 'leerling'. Voor diens teammaat Arnaud Vincent duurde de 250cc race maar 1 ronde. Vanaf zijn 14e startplaats kwam de Fransman goed weg, maar hij werd in de openingsronde door Simoncelli aangereden, waarna zijn motor stilviel door de kapot gereden uitlaat. Weg kansen op een goede klassering en de vrijwel zekere WK-punten die in het verschiet lagen.
Joey Litjens keek vanzelfsprekend ook verheugd terug op zijn optreden in China. "Mijn race was goed. De start niet helemaal super, maar in de eerste ronde pakte ik in iedere bocht een paar man. Daarmee kwam ik bij de eerste doorkomst op de 26e plaats langs mijn pitcrew en dat voelde goed. Ik kon het echt wel lekker een paar ronden vol houden om me in de strijd te mengen, maar kon wel zien dat de meer ervaren Shanghai-kenners wat bij me konden weglopen. Op een paar ronden na heb ik de hele race strijd kunnen leveren, daar waar ik in de vorige GP's soms een eenzame race reed. Dat was een te gek gevoel en ik merkte dat ik me in de race ook enorm aan mijn collega's kan optrekken en van ze leren. Eigenlijk had ik Karel Abraham een lesje willen leren, maar in de laatste ronde kwam ik niet goed uit met remmen en prikte hij zijn machine er tussen. Dat scheelde een positie aan de finish, maar als ik terugkijk op dit GP-weekeinde kan ik gerust zeggen dat dit de leerzaamste GP van de eerste vier geweest is. Ik heb lekker agressief kunnen rijden en weer lekker kunnen 'glijden' met mij Honda. Ik heb voor het eerst dit seizoen mijn eigen rijstijl weer helemaal te pakken en dat geeft een goed gevoel voor de komende GP's", meldt Joey, die ondanks het missen van de eerste training (kapotte rempomp) zijn machine perfect afgesteld kreeg voor de wedstrijd.
Ook Arnaud Vincent had zijn Honda perfect voor elkaar voor de race. Tijdens de trainingen had hij zich als beste Honda privé-rijder naar een nette 14e plaats gereden en die plaats had de Fransman zichzelf ook toebedacht voor de 21 ronden tellende race. Maar zover zou het niet komen. Vincent kwam goed uit de startblokken, maar werd in de eerste ronde door de Italiaan Marco Simoncelli van achteren aangereden. "Het was een enorme klap, ik schoot bijna van de baan, maar kon op mijn machine blijven zitten. Ik zette het gas er weer op, maar het vermogen was weg. Simoncelli had mijn uitlaat kapot gereden, waarmee het vermogen helemaal uit de machine wegvalt. Over en uit dus. Da's lekker, een week voor mijn thuis GP in Le Mans (21 mei). Ik had me wel een andere 'generale' voorgesteld. Zeker als je ziet dat Simoncelli ook nog als 6e over de finish komt", mompelde Vincent danig aangeslagen. Simoncelli bood na de race zijn excuses aan. "Daar koop ik niets voor", snauwde Arnaud naar de Italiaan.
MotoGP 2006 blijft verrassen
Met vier verschillende rijders op pole position (Capirossi, Stoner, Vermeulen en Pedrosa) in de eerste vier GP's van seizoen 2006, vier verschillende winnaars (Capirossi, Rossi, Melandri en Pedrosa) op de hoogste trede van het podium en drie verschillende merken (Ducati, Yamaha en Honda 2x) die zegevierend over de finish kwamen, is de strijd in de MotoGP-klasse groter en spannender dan ooit tevoren. Voor zevenvoudig wereldkampioen Valentino Rossi lijkt het in 2006 nu wel fiks moeilijker te worden om zijn titel te kunnen prolongeren, zeker nu hij in Shanghai uitviel met bandenproblemen. De pas 20-jarige 3-voudig wereldkampioen Dani Pedrosa (Spanje) pakte in zijn debuutjaar in de zwaarste wegraceklasse zijn eerste overwinning tijdens de Chinese GP, waar Honda goede zaken deed met Nicky Hayden op de 2e plaats voor Rossi's teammaat Colin Edwards.
Uitslag 125cc klasse:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP 125
42'06.223
143,0 kmu gem
2
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
42'06.320
0.097
3
Alvaro BAUTISTA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
42'06.580
0.357
4
Gabor TALMACSI
HUN
HONDA Humangest Racing Team
42'07.122
0.899
5
Julian SIMON
SPA
KTM Red Bull KTM GP 125
42'07.329
1.106
6
Lukas PESEK
CZE
DERBI Derbi Racing
42'08.109
1.886
7
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
42'26.950
20.727
8
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Valsir Seedorf Racing
42'27.701
21.478
9
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
MALAGUTI Malaguti Ajo Corse
42'27.781
21.558
10
Simone CORSI
ITA
GILERA Squadra Corse Metis Gilera
42'27.863
21.640
11
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
42'27.945
21.722
12
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Multimedia Racing
42'28.240
22.017
13
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA Campetella Racing Junior
42'29.957
23.734
14
Joan OLIVE
SPA
APRILIA SSM Racing
42'33.714
27.491
15
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA FFM Honda Grand Prix 125
42'46.041
39.818
16
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
42'55.507
49.284
17
Sandro CORTESE
GER
HONDA Elit - Caffe Latte
42'55.555
49.332
18
Michele CONTI
ITA
HONDA Valsir Seedorf Racing
42'55.723
49.500
19
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Derbi Racing
42'55.967
49.744
20
Stefan BRADL
GER
KTM Red Bull KTM Junior Team
42'56.016
49.793
21
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Nocable Angaia Racing
42'56.232
50.009
22
Bradley SMITH
GBR
HONDA Repsol Honda
42'56.385
50.162
23
Federico SANDI
ITA
APRILIA SSM Racing
43'00.770
54.547
24
Simone GROTZKYJ
ITA
APRILIA Campetella Racing Junior
43'01.278
55.055
25
Michele PIRRO
ITA
APRILIA WTR Blauer USA
43'05.949
59.726
26
Karel ABRAHAM
CZE
APRILIA Cardion AB Motoracing
43'11.032
1'04.809
27
Joey LITJENS
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
43'11.041
1'04.818
28
Mateo TUNEZ
SPA
APRILIA Master - MVA Aspar Team
43'27.467
1'21.244
29
Roberto TAMBURINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
43'28.930
1'22.707
30
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Multimedia Racing
43'29.217
1'22.994
31
Dino LOMBARDI
ITA
APRILIA 3C Racing
43'29.819
1'23.596
32
Imre TOTH
HUN
APRILIA Team Toth
43'50.042
1'43.819
33
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull KTM Junior Team
43'56.942
1'50.719
125cc WK-stand na 4 van de 16 GP's:
1. Bautista, 86; 2. M. Kallio, 58; 3. Faubel, 54; 4. Pasini, 49; 5. Gadea, 46; 6. Pesek, 39; 7. Talmacsi, 36l 8. Simon, 33.
Uitslag 250cc race:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Hector BARBERA
SPA
APRILIA Fortuna Aprilia
44'49.445
148,4 kmu gem
2
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Humangest Racing Team
44'49.711
0.266
3
Hiroshi AOYAMA
JPN
KTM Red Bull KTM GP 250
44'52.765
3.320
4
Jorge LORENZO
SPA
APRILIA Fortuna Aprilia
44'53.047
3.602
5
Yuki TAKAHASHI
JPN
HONDA Humangest Racing Team
44'53.063
3.618
6
Marco SIMONCELLI
ITA
GILERA Squadra Corse Metis Gilera
45'05.295
15.850
7
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Team Toth
45'05.448
16.003
8
Shuhei AOYAMA
JPN
HONDA Repsol Honda
45'06.000
16.555
9
Anthony WEST
AUS
APRILIA Kiefer - Bos - Racing
45'11.305
21.860
10
Jakub SMRZ
CZE
APRILIA Cardion AB Motoracing
45'16.486
27.041
11
Manuel POGGIALI
RSM
KTM Red Bull KTM GP 250
45'23.734
34.289
12
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP De France - Scrab
45'24.008
34.563
13
Martin CARDENAS
COL
HONDA Wurth Honda BQR
45'28.677
39.232
14
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
45'31.141
41.696
15
Dirk HEIDOLF
GER
APRILIA Kiefer - Bos - Racing
45'32.138
42.693
16
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
45'32.593
43.148
17
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Campetella Racing
45'46.112
56.667
18
Jules CLUZEL
FRA
APRILIA Equipe GP De France - Scrab
45'50.199
1'00.754
19
Arturo TIZON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
45'57.590
1'08.145
20
Shi Zhao HUANG
CHN
YAMAHA Yamaha Tianjian Racing Team
46'34.470
1'45.025
21
Jin XIAO
CHN
YAMAHA Yamaha Tianjian Racing Team
44'52.439
1 lap
NF
Arnaud VINCENT
FRA
HONDA Molenaar Racing GP
uitgevallen
aangereden in 1e ronde
250cc WK-stand na 4 van de 16 GP's:
1. Dovizioso, 72; 2. Barbera, 69; 3. Lorenzo, 63; 4. H. Aoyama, 62; 5. Locatelli, 47; 6. Takahashi, 42; 7. Guintoli, 31; 17. Arnaud Vincent, F, Molenaar Honda, 6;
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Dani PEDROSA
SPA
HONDA Repsol Honda Team
44'07.734
158,0 kmu gem
2
Nicky HAYDEN
USA
HONDA Repsol Honda Team
44'09.239
1.505
3
Colin EDWARDS
USA
YAMAHA Camel Yamaha Team
44'22.368
14.634
4
John HOPKINS
USA
SUZUKI Rizla Suzuki MotoGP
44'26.999
19.265
5
Casey STONER
AUS
HONDA Honda LCR
44'30.795
23.061
6
Makoto TAMADA
JPN
HONDA Konica Minolta Honda
44'31.613
23.879
7
Marco MELANDRI
ITA
HONDA Fortuna Honda
44'31.835
24.101
8
Loris CAPIROSSI
ITA
DUCATI Ducati Marlboro Team
44'32.201
24.467
9
Sete GIBERNAU
SPA
DUCATI Ducati Marlboro Team
44'36.092
28.358
10
Shinya NAKANO
JPN
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
44'41.549
33.815
11
Toni ELIAS
SPA
HONDA Fortuna Honda
44'43.050
35.316
12
Randy DE PUNIET
FRA
KAWASAKI Kawasaki Racing Team
44'59.738
52.004
13
Kenny ROBERTS JR
USA
KR211V Team Roberts
45'04.027
56.293
14
Carlos CHECA
SPA
YAMAHA Tech 3 Yamaha
45'11.309
1'03.575
15
Alex HOFMANN
GER
DUCATI Pramac d'Antín MotoGP
45'18.906
1'11.172
16
James ELLISON
GBR
YAMAHA Tech 3 Yamaha
45'30.809
1'23.075
17
Jose Luis CARDOSO
SPA
DUCATI Pramac d'Antín MotoGP
45'42.884
1'35.150
NF
Valentino ROSSI
ITA
Yamaha Camele Yamaha
uitgevallen
bandenprobleem
MotoGP WK-stand na 4 van de 17 GP's:
1. Hayden, 72; 2. Capirossi, 59; 3. Pedrosa, 57; 4. Melandri, 54; 5. Stoner, 52; 6. Rossi, 40; 7. Elias, 37; 8. Edwards, 35.
************