Gemeente Beuningen


Aantal slachtoffers dodehoek-ongevallen sterk verminderd

Minder doden
Tot in 2003 de dodehoekspiegel of -camera voor vrachtwagens boven de 3,5 ton verplicht werd, vielen er jaarlijks rond de 20 doden bij ongevallen waarbij een vrachtwagen rechtsaf sloeg. Sindsdien zijn het er 6 à 7. De maatregel heeft zijn effect dus niet gemist maar kennelijk is het probleem ook nog niet volledig opgelost.

Wat te doen - vrachtwagenchauffeurs
Vrachtwagenchauffeurs moeten in elk geval zorgen dat hun 'doblispiegel' of camera goed is afgesteld. Sommige transportbedrijven hebben op hun terrein speciale markering aangebracht met behulp waarvan de chauffeur zijn spiegel kan afstellen. Verder blijft het zaak om goed te letten op vooral fietsers en bromfietsers.

Wat te doen - voetgangers en (brom)fietsers
Sta, loop of fiets nooit vlak voor een vrachtauto of bus. De chauffeur kan je daar niet zien.
Passeer een vrachtauto alleen rechts als je zeker weet dat je daarvoor genoeg tijd en ruimte hebt. De chauffeur kan je ook daar vaak niet zien. Laat bij twijfel de vrachtauto voorgaan. Vlucht als (brom)fietser desnoods de stoep op als je in de verdrukking dreigt te komen.
Denk erom dat een vrachtauto bij het rechtsafslaan vaak eerst even rechtdoor rijdt, om dan pas de bocht ruim genoeg te kunnen nemen. Let dus goed op zijn richtingaanwijzers. Maak dat je wegkomt achter achteruitrijdende vrachtauto's. De chauffeur kan je ook achter de vrachtwagen vaak niet zien. Let op het 'beep-beep-beep' signaal van vrachtauto's. Dat betekent dat ze achteruit gaan rijden.

Wat te doen - scholen en transportbedrijven
Het blijkt vooral voor kinderen een openbaring om zelf eens in een vrachtwagencabine te zitten en te zien hoe beperkt het gezichtsveld van de bestuurder is. Veel transportbedrijven zijn graag bereid om daartoe met een vrachtwagen op school te komen.

Nadere informatie vindt u op www.veilig-op-weg.nl en op www.dodehoek.nl.