PRESS RELEASE

Breedbeeld TV-bezitters kunnen opgelucht ademhalen: WK Voetbal wel in 16:9 formaat

Amsterdam, 15 mei 2006 - Breedbeeld TV-bezitters in Nederland kunnen weer opgelucht ademhalen. Alle wedstrijden van het naderende WK Voetbal dat op 9 juni a.s. begint, zullen door betaal-TV zender Sport1 live, met Nederlands commentaar, in digitaal breedbeeld TV-formaat (16:9) worden uitgezonden. De sterk groeiende groep bezitters van plasma- en LCD-televisies werden vorige week opgeschrikt door het bericht dat de NOS besloten heeft om het WK voetbal niet in breedbeeldformaat uit te zenden. De NOS koos voor het 'ouderwetse' tv-formaat (4:3), omdat een groot deel van de Nederlanders nog een traditioneel toestel heeft. Deze keuze betekent echter dat enkele miljoenen bezitters van breedbeeldtelevisie niet optimaal van hun nieuwe aanwinst bij het grootste sportevenement ter wereld kunnen genieten. Zender Sport1 biedt deze bezitters echter het alternatief met Nederlandstalig commentaar.

Televisiefabrikanten hebben aangegeven het besluit van de NOS te betreuren. Zij gingen er van uit dat het WK de definitieve doorbraak van breedbeeld zou betekenen. De verkoop van platte televisies (allen in breedbeeld) gaat intussen in hoog tempo door.

Studioprogramma zonder reclame
Sport1 zal alle 64 wedstrijden live op de buis brengen in digitale beeld- en geluidskwaliteit. Dit geldt ook voor de acht beslissende poule wedstrijden, die tegelijkertijd worden gespeeld. Liefhebbers kunnen tussen de live wedstrijden heen en weer schakelen, omdat Sport1 meerdere sportkanalen tegelijk kan aanbieden.

Rond de wedstrijden zal een studioprogramma met voorbeschouwingen en analyses worden uitgezonden. Dit zal niet zoals bij andere zenders onderbroken worden door reclameblokken, om zodoende de kijker volledig bij te praten. Deze analyses worden verzorgd door o.a. Wim Kieft en John van Vliet en vele prominente gasten.

HDTV

Naast de breedbeelduitzendingen van het WK zal Sport1, zoals eerder aangekondigd, rond het WK starten met een HDTV-kanaal. Dit kanaal zal het gehele WK en daarna - in tegenstelling tot Nederland 2 - permanent sport in HD-kwaliteit uitzenden. Het HD-aanbod zal bestaan uit wedstrijden van andere belangrijke Europese voetbalcompetities, alsmede een uitgebreid aanbod aan andere internationale sporten in HDTV. Zusterzender Film1 zal eveneens vanaf begin juni een HDTV-filmkanaal lanceren.

HDTV (High Definition Television) is de televisie van de toekomst en biedt een veel betere beleving van televisiekijken. HDTV-transmissie zorgt voor een aanzienlijke betere beeldresolutie en geluidskwaliteit dan de huidige doorgifte standaarden. Om van HDTV-kwaliteit te kunnen genieten hebben consumenten een HD-geschikte TV en een HDTV-geschikte digitale MediaBox nodig.

Film1 Sport1
Film1 en Sport1 zijn betaal-TV zenders van chellomedia, de Europese content en digitale services-divisie van Liberty Global, Inc. Film1 biedt vier filmkanalen en zendt topfilms uit die voor het eerst op de Nederlandse TV te zien zijn. Dit varieert van blockbusters tot meer 'independent' en art-housefilms. Sport1 is een 24-uurs sportzender met een breed scala aan live sport. Deze zender biedt maximaal acht sportkanalen tegelijkertijd waardoor de kijker zelf kan beslissen welke wedstrijd hij volgt. Het aanbod van Sport1 omvat alle belangrijke Europese voetbalcompetities, evenals de UEFA Champions League, de Engelse FA Cup en de Copa Libertadores. Ook zijn hockey, basketbal, honkbal, darts, golf en tennis te zien. In juni zullen Film1 en Sport1 aparte HDTV-zenders introduceren. Kijkers kunnen Film1 en Sport1 ontvangen door een abonnement af te sluiten bij een kabelbedrijf of satellietprovider. Website: www.alleenopeen.tv

Liberty Global, Inc. (NASDAQ: LBTYA, LBTYB, LBTYK), is een leidende, internationale kabelonderneming die TV, internet en telefoniediensten levert om te voorzien in de informatie-, communicatie- en entertainment-behoefte van haar klanten. Liberty Global heeft wereldwijd 15 miljoen klanten en is met haar breedband netwerken actief in 18 landen (met name Europa, Japan, Chili en Australie). De onderneming heeft eveneens media en content-bedrijven, zoals Jupiter TV in Japan en chellomedia in Europa.