Gemeente Vlaardingen


Burgerjaarverslag 2005 in brievenbus
15 mei 2006

Alle Vlaardingers ontvangen het Burgerjaarsverslag 2005 in de week van 15 mei in de brievenbus. Burgemeester Tjerk Bruinsma deelde donderdag 11 mei de eerste exemplaren al uit aan bezoekers van de markt op winkelcentrum De Loper.

Bruinsma deelt Burgerjaarsverslag 2005 uit.
Burgemeester Bruinsma deelt het Burgerjaarverslag 2005 uit.

De burgemeester wisselde op de markt met de Vlaardingers van gedachten over de dienstverlening van en de burgerparticipatie in de gemeente Vlaardingen. Ook deelde hij een voorjaarsbloemetje uit.

Betrekken bij beslissingen
In het Burgerjaarverslag is te lezen hoe de gemeente burgers betrekt bij beslissingen over hun stad, wijk en straat. In het verslag staat ook wat de gemeente doet om de Vlaardingers op allerlei terreinen van dienst te zijn. Een Burgerjaarverslag opstellen over deze onderwerpen burgerparticipatie en gemeentelijke dienstverlening is sinds enkele jaren verplicht voor alle Nederlandse burgemeesters. De burgemeester geeft in het verslag ook aan wat verbeterd kan worden.

Wat gaat goed en wat kan beter?
De dienstverlening van de afdeling Publiekszaken is vorig jaar uitgebreid. In 2005 verhuisde het loket voor verloren en gevonden voorwerpen van de politie naar de gemeente, werd de Ondernemersbalie geopend, verscheen de trouwbrochure en werd een extra trouwlocatie het Delta Hotel in gebruik genomen.

Ook de gemiddelde wacht- en behandeltijden bij Publiekszaken bleven binnen de afgesproken normen van vijftien minuten, maar de burgemeester beveelt wel aan dat de aandacht hiervoor niet mag verslappen. Dit laatste geldt ook voor de Buitenlijn. De afhandeling van de meldingen binnen tien dagen voldeed precies aan de norm van negentig procent, maar bij de afhandeling van de meldingen binnen vier dagen is een lichte verslechtering te zien (van 74 procent in 2004 naar 72 procent in 2005). Die afhandeling is nog niet eerder binnen de gestelde norm van 75 procent gelukt en de burgemeester vermeldt in het verslag dat in 2006 een extra inspanning wordt geleverd om meldingen binnen vier dagen af te handelen.

Vooruitgang is er wel geboekt met het behandelen van bezwaarschriften, maar desondanks is de norm om tachtig procent van de bezwaren binnen veertien weken af te handelen niet gehaald. In 2004 lukte dat nauwelijks, in 2005 lukte het in de helft van de gevallen. Er moet nog een schepje bovenop, net als bij het afhandelen van klachten. Het afhandelen van klachten binnen zes weken haalt de gemeente net als in 2004 slechts in zon vijftig procent.

Op het terrein van burgerparticipatie zijn goede voorbeelden te zien, maar de burgemeester vindt dat het nog te weinig structureel gebeurt en ziet daar graag verbetering in.

Verspreiding
De leden van de gemeenteraad ontvangen het Burgerjaarverslag 2005 tijdens de raadsvergadering van donderdag 11 mei. Het verslag wordt in de week van 15 mei in Vlaardingen huis-aan-huis bezorgd.

Wie het Burgerjaarverslag 2005 onverhoopt niet heeft ontvangen, kan dit uiterlijk maandag 29 mei doorgeven aan de gemeente, telefoon (010) 248 4000 of een mail sturen naar communicatie@vlaardingen.nl. Als u straat, huisnummer en postcode vermeldt, zorgt de gemeente voor nabezorging.