http://www.evo.nl
15-05-2006 - EVO: âVerdere vertraging bij verlenging A4 voorkomenâ
A4 voorkomenâ
De minister van Verkeer & Waterstaat heeft laten weten voor de zomer
de verlenging van de A4 definitief geregeld te willen hebben. Volgens
EVO is de weguitbreiding essentieel om de bereikbaarheidsproblemen
tussen Den Haag en Rotterdam het hoofd te bieden. De economische
schade als gevolg van vertraging op de A13 schatten EVO en TLN op ruim
20 miljoen euro in 2005. Volgens EVO is het nu zaak om er gezamenlijk
voor te zorgen verdere vertraging te voorkomen. Want de oplossing die
er nu ligt, zorgt niet alleen voor een betere bereikbaarheid maar komt
ook de totale leefomgeving ten goede.
Een kleine rekensom leert dat met de ontbrekende stukken van de A4 er
jaarlijks 53 miljoen kilometer minder omgereden hoeft te worden door
vrachtverkeer. Dat betekent grofweg een besparing van bijna 18 miljoen
liter brandstof per jaar. Gevolg: minder schadelijke uitstoot en een
besparing in geld.
De aanleg van de A4 is onlosmakelijk verbonden met maatregelen die
rekening houden met de leefbaarheid van de omgeving. Dat betekent een
weg die past in de omgeving met veel aandacht voor natuur en recreatie
en groen ondernemen. Dat betekent dus geen uitgeklede weg die het
beeld van Midden-Delfland zal âbevuilenâ. Deze aanpak is uniek in
Nederland en daar mogen de deelnemende partijen trots op zijn.
Gemeenten, rijksoverheid, bedrijfsleven en maatschappelijke
organisaties willen gezamenlijk het bereikbaarheidsprobleem oplossen.
De partijen die om het hardst roepen tegen de A4 Midden-Delfland zijn
moeten ook doordrongen zijn van de consequenties wanneer de A4 er niet
komt. Dan komt de extra natuur en recreatiemogelijkheden er niet. Ook
de renovatie van glastuinbouw en groen ondernemen zijn dan van de
baan. Bovendien komt de economische ontwikkeling van de regio en de
randstad verder onder druk te staan door de steeds slechtere
bereikbaarheid. Met uiteindelijk als resultaat dat bedrijven
wegtrekken en werkgelegenheid terugloopt.