Ministerie buza

http://www.minbuza.nl

Persbericht

Ministerie van Buitenlandse Zaken

15 mei 2006

MINBZ: Wijs op reis campagne 2006

Veel Nederlanders hebben tijdens hun vakantie wel eens problemen ondervonden die voorkomen hadden kunnen worden als zij zich vooraf beter hadden voorbereid. Dit blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau MeMo in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft uitgevoerd onder 890 Nederlanders.

Uit het onderzoek blijkt dat avontuurlijke reizigers zich vaak beter voorbereiden dan minder avontuurlijke reizigers. Daar staat tegenover dat de veiligheidssituatie bij hun voorbereiding niet voorop staat: die denken zij ter plekke in te kunnen schatten en komen daardoor vaker in de problemen.
Ook blijkt uit het onderzoek dat 23% te maken heeft gehad met ziekte die voorkomen had kunnen worden door een goede voorbereiding. Andere Nederlanders kregen door gebrekkige voorbereiding te maken met criminaliteit (10%) of problemen met de geldende normen en waarden in hun vakantieland (9%). Uit het onderzoek blijkt verder dat vrouwen zich vooraf beter informeren dan mannen. Zij zijn dan ook beter dan mannen op de hoogte van de risico's in een land.
Het onderzoek is uitgevoerd ter gelegenheid van de lancering van de Wijs op reis campagne 2006. Met deze campagne met als thema 'Doe voor vertrek de bestemmingscheck' wijst het ministerie van Buitenlandse Zaken Nederlandse reizigers op het belang van een goede reisvoorbereiding en de mogelijkheid om voor vertrek eerst de actuele informatie over het vakantieland te checken op www.wijsopreis.nl. In de reisadviezen die op deze site te vinden zijn wordt belangrijke informatie gegeven over veiligheidssituaties, zoals maatschappelijke en politieke onrust, terroristische dreigingen, criminaliteit en bepaalde ziekten.
Daarnaast geeft Wijs op reis de reiziger informatie over wat een ambassade of consulaat wel of niet voor een landgenoot in problemen kan doen.

Het onderzoek bevestigt de trend die het ministerie van Buitenlandse Zaken signaleert dat meer Nederlanders avontuurlijker met vakantie gaan en daarbij in de problemen kunnen komen en de hulp inroepen van het ministerie. Reizigers blijken beter dan vroeger in staat om gangbare problemen zelf op te lossen, maar zij informeren zich minder over bijvoorbeeld inentingen of de geldende normen en waarden van hun vakantieland, zo blijkt uit het onderzoek.

Bijna driekwart van de ondervraagden (71%) boekt vaak een vakantie via internet en 41% maakt gebruik van een reisbureau. Bij het plannen van een reis kijkt men eerder naar de lage kosten en het aantal zonuren dan naar de veiligheid in het vakantieland. Zo blijkt uit het onderzoek dat slechts 6,6% van de reizigers naar de criminaliteit in het vakantieland informeert. Eén op de vijf respondenten wil uitsluitend naar een vakantieland dat 100% veilig is. Informatie over de veiligheid in een vakantieland haalt men vooral van websites van het betreffende land, reissites of uit reisprogramma's op TV. Ongeveer een vijfde (19,1%) informeert zich vooraf bij het ministerie van Buitenlandse Zaken of kijkt op www.wijsopreis.nl.

Maandag 15 mei verrichtte Inge de Bruijn, zwemster en presentator van het reisprogramma In het Spoor van Peking Express, op het Plein in Den Haag de aftrap voor de Wijs op reis campagne 2006.
Naast de site www.wijsopreis.nl wordt ook dit jaar weer de Wijs op reis brochure uitgegeven. Deze wordt verspreid via reisbureaus, GGD en gemeenten. De Wijs op reis campagne wordt ondersteund met een actie op het internet: bezoekers van reissites treffen de komende tijd advertenties aan over de veiligheidssituaties op vakantie.

Meer informatie:

Ministerie van Buitenlandse Zaken
Directie Voorlichting en Communicatie
Tessa Martens
telefoon: 070-348 65 76
mobiel: 06 53711749
tessa.martens@minbuza.nl