Gemeente Lingewaard


Burgerjaarverslag 2005 is uit

Burgemeester Persoon heeft zijn derde en laatste burgerjaarverslag uitgebracht. Jaarlijks brengt de burgemeester een burgerjaarverslag uit, waarin hij in ieder geval rapporteert over: de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en zijn bevindingen over de kwaliteit van procedures op het vlak van burgerparticipatie.

De burgemeester heeft de wettelijke verplichting om toe te zien op de kwaliteit van procedures op het vlak van burgerparticipatie, een zorgvuldige behandeling van bezwaarschriften en een zorgvuldige behandeling van klachten.

In het burgerjaarverslag 2005 wordt een overzicht gegeven van de in 2005 gevolgde inspraakprocedures en hoe deze hebben gefunctioneerd.

Ook wordt inzicht gegeven in de mogelijkheden die de inwoners van Lingewaard hebben om onderwerpen bij op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen via het burgerinitiatief en de mogelijkheid voor het organiseren van een referendum.

Via de wijkplatforms hebben inwoners een uitgebreide mogelijkheid om de sociale veiligheid in de buurt te kunnen verbeteren. Een overzicht van de gerealiseerde werkplannen van de wijkplatforms is opgenomen in het burgerjaarverslag. In 2005 in totaal 40 werkplannen van de wijkplatforms goedgekeurd.

Dienstverlening
|Met ingang van 2005 is de dienstverlening van de gemeentelijke loketten gecentraliseerd in Huissen. Eind 2005 is een onderzoek gedaan naar het functioneren van de loketten van de Gemeentewinkel.

De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in het burgerjaarverslag. Ruim tweehonderd burgers hebben hun mening gegeven over diverse aspecten van de dienstverlening van de Gemeentewinkel. Geconcludeerd kan worden dat de inwoners over het algemeen tevreden zijn over de dienstverlening. Tweederde van de inwoners hebben tijdens het bezoek minder dan vijf minuten moeten wachten.

De algemene waardering voor de dienstverlening is hoog te noemen. Bijna elke inwoner is minimaal 'gemiddeld' tevreden. Alle onderzochte aspecten van de dienstverlening worden gewaardeerd met het cijfer 7,0 of hoger.

In 2005 zijn 25 klachten ingediend, negen klachten meer dan in 2004. De gemiddelde afhandelingstermijn van klachten is 6,8 weken. Dit is binnen de wettelijke termijn van tien weken.

Bezwaarschriften
Er zijn in 2005 119 bezwaarschriften ingediend. De wettelijke afhandelingstermijn voor bezwaarschriften in Lingewaard bedraagt veertien weken. Deze termijn is niet in alle gevallen gehaald. In 2005 is in negen gevallen de wettelijke afhandelingstermijn gehaald. Dit is een verbetering ten opzichte van 2004.

In het burgerjaarverslag is ook een overzicht opgenomen van de gevallen waarin de gemeente aansprakelijk wordt gesteld wanneer inwoners schade ondervinden. Daarnaast is het aantal gevallen aangegeven waarin de gemeente schade wordt toegebracht.

In het slothoofdstuk van het burgerjaarverslag is een overzicht opgenomen van verleende Koninklijke Onderscheidingen in 2005 en het aantal keren dat de brandweer is uitgerukt.

Het burgerjaarverslag is verkrijgbaar in de gemeentekantoren Bemmel en Huissen.
U kunt het ook hier downloaden: Burgerjaarverslag 2005 (pdf-bestand, 2.607 kb)

Bericht geplaatst op 15 mei 2006