Gemeente Lingewaard
Burgerjaarverslag 2005 is uit
Burgemeester Persoon heeft zijn derde en laatste burgerjaarverslag
uitgebracht. Jaarlijks brengt de burgemeester een burgerjaarverslag
uit, waarin hij in ieder geval rapporteert over: de kwaliteit van de
gemeentelijke dienstverlening en zijn bevindingen over de kwaliteit
van procedures op het vlak van burgerparticipatie.
De burgemeester heeft de wettelijke verplichting om toe te zien op de
kwaliteit van procedures op het vlak van burgerparticipatie, een
zorgvuldige behandeling van bezwaarschriften en een zorgvuldige
behandeling van klachten.
In het burgerjaarverslag 2005 wordt een overzicht gegeven van de in
2005 gevolgde inspraakprocedures en hoe deze hebben gefunctioneerd.
Ook wordt inzicht gegeven in de mogelijkheden die de inwoners van
Lingewaard hebben om onderwerpen bij op de agenda van de gemeenteraad
te plaatsen via het burgerinitiatief en de mogelijkheid voor het
organiseren van een referendum.
Via de wijkplatforms hebben inwoners een uitgebreide mogelijkheid om
de sociale veiligheid in de buurt te kunnen verbeteren. Een overzicht
van de gerealiseerde werkplannen van de wijkplatforms is opgenomen in
het burgerjaarverslag. In 2005 in totaal 40 werkplannen van de
wijkplatforms goedgekeurd.
Dienstverlening
|Met ingang van 2005 is de dienstverlening van de gemeentelijke
loketten gecentraliseerd in Huissen. Eind 2005 is een onderzoek gedaan
naar het functioneren van de loketten van de Gemeentewinkel.
De resultaten van dit onderzoek zijn opgenomen in het
burgerjaarverslag. Ruim tweehonderd burgers hebben hun mening gegeven
over diverse aspecten van de dienstverlening van de Gemeentewinkel.
Geconcludeerd kan worden dat de inwoners over het algemeen tevreden
zijn over de dienstverlening. Tweederde van de inwoners hebben tijdens
het bezoek minder dan vijf minuten moeten wachten.
De algemene waardering voor de dienstverlening is hoog te noemen.
Bijna elke inwoner is minimaal 'gemiddeld' tevreden. Alle onderzochte
aspecten van de dienstverlening worden gewaardeerd met het cijfer 7,0
of hoger.
In 2005 zijn 25 klachten ingediend, negen klachten meer dan in 2004.
De gemiddelde afhandelingstermijn van klachten is 6,8 weken. Dit is
binnen de wettelijke termijn van tien weken.
Bezwaarschriften
Er zijn in 2005 119 bezwaarschriften ingediend. De wettelijke
afhandelingstermijn voor bezwaarschriften in Lingewaard bedraagt
veertien weken. Deze termijn is niet in alle gevallen gehaald. In 2005
is in negen gevallen de wettelijke afhandelingstermijn gehaald. Dit is
een verbetering ten opzichte van 2004.
In het burgerjaarverslag is ook een overzicht opgenomen van de
gevallen waarin de gemeente aansprakelijk wordt gesteld wanneer
inwoners schade ondervinden. Daarnaast is het aantal gevallen
aangegeven waarin de gemeente schade wordt toegebracht.
In het slothoofdstuk van het burgerjaarverslag is een overzicht
opgenomen van verleende Koninklijke Onderscheidingen in 2005 en het
aantal keren dat de brandweer is uitgerukt.
Het burgerjaarverslag is verkrijgbaar in de gemeentekantoren Bemmel
en Huissen.
U kunt het ook hier downloaden: Burgerjaarverslag 2005 (pdf-bestand,
2.607 kb)
Bericht geplaatst op 15 mei 2006