AutoRai

Voorbereidingen productie Audi R8 draaien op volle toeren

(5/15/2006)
In de Audi-fabriek in Neckarsulm draaien de voorbereidingen voor de productie van de nieuwe Audi-sportwagen R8 op volle toeren. Audi-dochter quattro GmbH investeert in Neckarsulm circa 28 miljoen euro in machines en structurele maatregelen om de sportwagen R8 op de markt te brengen.
De R8 staat vanaf medio 2007 bij de Audi-dealers. De nieuwe R8 is gebaseerd op het studiemodel âLe Mans quattroâ, dat drie jaar geleden op de IAA te Frankfurt werd gepresenteerd.

De korte aanlooptijd sinds in april 2005 de beslissing viel voor de productielocatie Neckarsulm, tot de officiële productiestart eind 2006, is een bijzondere uitdaging voor de medewerkers van quattro GmbH en de planning in Neckarsulm. âWij bouwen een op de eisen van de Audi R8 toegesneden, innovatieve kleine serieproductie opâ, vertelt Albrecht Reimold, hoofd van de planning in Neckarsulm. Tot eind maart werd een geschikte hal in het centrum van het fabrieksterrein omgebouwd. De machines en een nieuwe transporttechniek worden tot eind juli geïnstalleerd. En er worden nieuwe logistieke concepten uitgewerkt. Met de aanvang van de âvoorserieâ trekken carrosseriebouw, montage en logistiek van de Audi R8 in de nieuwe productiehal. De afwerking vindt gemeenschappelijk plaats met de RS-modellen van quattro GmbH.

âDe productie van de R8 kent veel handwerk. Dat vereist bijzonder hoge kwalificaties en veel ervaring van de medewerkersâ, legt Werner Frowein, bedrijfsleider van quattro GmbH, uit. Veel medewerkers die betrokken zijn bij de technische ontwikkeling en de prototypebouw, zullen daarom ook de serieproductie van de Audi R8 ter hand nemen. Enige medewerkers konden zich reeds in de aanloopfase van de Lamborghini Gallardo vaardigheden eigen maken op het gebied van de bouw van exclusieve sportwagens. Alle 250 medewerkers van de R8-productie doorlopen voor de start van het model een speciaal kwalificerings- en motivatieprogramma.

De fabriek in Neckarsulm heeft talrijke belangrijke competenties te bieden voor de nieuwe sportwagen â bijvoorbeeld de kennis op het gebied van aluminiumtechniek bij de ontwikkeling van de carrosserie door het âAluminium- und Leichtbau Zentrum Neckarsulmâ. Net als bij de Audi A8 en de A2 kiest Audi ook bij dit model voor intelligente lichtbouw.

De machine- en gereedschappenbouw van Audi levert vanuit hun locaties in Neckarsulm en Ingolstadt de voor de carrosseriebouw benodigde gereedschappen en machines aan. De carrosserie wordt samen met die van de Audi A8 en de Lamborghini Gallardo gespoten in de lakstraat van de fabriek in Neckarsulm. âMet deze sportwagen kan de fabriek eens te meer haar pioniersgeest en haar productiviteit bij de productie van veeleisende en sportieve âpremiumâ-modellen bewijzenâ, verklaart Jürgen Lunemann, directeur van de fabriek.

BedrijfsautoRAI.nl
Open Lieverdedealer.nl in een nieuw venster