Gemeente Amsterdam



Glas in Loodraam Nieuwe Kerk wint verkiezing 'mooiste Nederlandse kunstwerk van de afgelopen 50 jaar'

15 mei 2006
-

Het glas in loodraam dat beeldend kunstenaar Marc Mulders (1951) in 2005 in de Nieuwe Kerk in Amsterdam realiseerde, ter gelegenheid van het vijfentwintig jarig regeringsjubileum van Koningin Beatrix, is verkozen tot het 'mooiste Nederlandse kunstwerk van de afgelopen 50 jaar'. Op het kunstwerk werden via de website www.artstart.nl 1.011 (op een totaal aantal van 5.289) stemmen uitgebracht.

Het werk werd genomineerd door Paola van de Velde (kunstcriticus bij De Telegraaf), die haar keuze als volgt motiveert: "Het glas in loodraam van Marc Mulders is een buitengewoon blijmoedig en positief beeld. Symbolen uit verschillende religies smelten samen tot een grote lofzang op de schepping: de paradijstuin. Het raam is daarmee een kunstwerk voor iedereen: christen, moslim, jood, autochtoon, allochtoon. Het is voor mij dus ook een actueel beeld, een verzoenend beeld dat na alle spanningen die sinds 11 september in de wereld, maar ook in Nederland na de moord op Theo van Gogh leven, hoop biedt."

marcmuldersglasinloodraamnieuwekerk.jpg (55 Kb) De verkiezing van het mooiste Nederlandse kunstwerk van de afgelopen 50 jaar ging op 8 maart 2006 van start. Kunstliefhebbers konden daarbij een keuze maken uit 50 toonaangevende kunstwerken gemaakt door 42 kunstenaars. De kunstwerken werden genomineerd door een comité van 26 kunstkenners. Onder alle kunstliefhebbers die een stem uitbrachten is 'een leven lang kunst' verloot. De verkiezing van het mooiste Nederlandse kunstwerk van de afgelopen 50 jaar is een initiatief van de Federatie Kunstuitleen en is bedoeld om de aandacht te vestigen op www.artstart.nl. Via artstart krijgen organisaties die hedendaagse beeldende kunst verkopen, verhuren en/of uitlenen de unieke mogelijkheid om hun collecties gezamenlijk via internet onder de aandacht te brengen van bestaande en potentiële klanten.

Over het Glas in Loodraam

Het raam toont een tuin die door het daglicht tot leven wordt gewekt. Met dit thema onderscheidt het zich van andere herdenkingsramen in de kerk die verwijzen naar historische gebeurtenissen. Ook gaf Mulders lyrische schildertrant de oude techniek van het glas-schilderen nieuwe impulsen. Voor hem is de tuin symbool voor hoop op een betere wereld. Hij wil niet de lelijke kanten van de samenleving tonen, maar kunst scheppen die het wereldse kwaad pareert met schoonheid. In het raam wordt het kwaad verbeeld door duiveltjes, kemphanen en doorntakken. Hiertegenover zet hij o.a. vlinders, pauwen en irissen.