Glas in Loodraam Nieuwe Kerk wint verkiezing 'mooiste Nederlandse kunstwerk van de afgelopen 50 jaar'
15 mei 2006
-
Het glas in loodraam dat beeldend kunstenaar Marc Mulders (1951) in
2005 in de Nieuwe Kerk in Amsterdam realiseerde, ter gelegenheid van
het vijfentwintig jarig regeringsjubileum van Koningin Beatrix, is
verkozen tot het 'mooiste Nederlandse kunstwerk van de afgelopen 50
jaar'. Op het kunstwerk werden via de website www.artstart.nl 1.011
(op een totaal aantal van 5.289) stemmen uitgebracht.
Het werk werd genomineerd door Paola van de Velde (kunstcriticus bij
De Telegraaf), die haar keuze als volgt motiveert: "Het glas in
loodraam van Marc Mulders is een buitengewoon blijmoedig en positief
beeld. Symbolen uit verschillende religies smelten samen tot een grote
lofzang op de schepping: de paradijstuin. Het raam is daarmee een
kunstwerk voor iedereen: christen, moslim, jood, autochtoon,
allochtoon. Het is voor mij dus ook een actueel beeld, een verzoenend
beeld dat na alle spanningen die sinds 11 september in de wereld, maar
ook in Nederland na de moord op Theo van Gogh leven, hoop biedt."
marcmuldersglasinloodraamnieuwekerk.jpg (55 Kb) De verkiezing van het
mooiste Nederlandse kunstwerk van de afgelopen 50 jaar ging op 8 maart
2006 van start. Kunstliefhebbers konden daarbij een keuze maken uit 50
toonaangevende kunstwerken gemaakt door 42 kunstenaars. De kunstwerken
werden genomineerd door een comité van 26 kunstkenners. Onder alle
kunstliefhebbers die een stem uitbrachten is 'een leven lang kunst'
verloot. De verkiezing van het mooiste Nederlandse kunstwerk van de
afgelopen 50 jaar is een initiatief van de Federatie Kunstuitleen en
is bedoeld om de aandacht te vestigen op www.artstart.nl. Via artstart
krijgen organisaties die hedendaagse beeldende kunst verkopen,
verhuren en/of uitlenen de unieke mogelijkheid om hun collecties
gezamenlijk via internet onder de aandacht te brengen van bestaande en
potentiële klanten.
Over het Glas in Loodraam
Het raam toont een tuin die door het daglicht tot leven wordt gewekt.
Met dit thema onderscheidt het zich van andere herdenkingsramen in de
kerk die verwijzen naar historische gebeurtenissen. Ook gaf Mulders
lyrische schildertrant de oude techniek van het glas-schilderen nieuwe
impulsen. Voor hem is de tuin symbool voor hoop op een betere wereld.
Hij wil niet de lelijke kanten van de samenleving tonen, maar kunst
scheppen die het wereldse kwaad pareert met schoonheid. In het raam
wordt het kwaad verbeeld door duiveltjes, kemphanen en doorntakken.
Hiertegenover zet hij o.a. vlinders, pauwen en irissen.
Gemeente Amsterdam