Danny de Munk start nieuwe Zonnebloemcampagne
De zonnebloem
De Zonnebloem kleurt je wereld
Danny de Munk geeft in Keukenhof bloemrijk
startsein voor nieuwe Zonnebloemcampagne
Vandaag om 11.30 uur geeft Danny de Munk in Keukenhof het startsein voor de nieuwe
publiekscampagne van De Zonnebloem, De Zonnebloem kleurt je wereld. Samen met enkele
honderden vrijwilligers en rolstoelers plant hij de eerste van miljoenen zonnebloempitten
en laat hij een reusachtige zonnebloemballon op. Ook gaan honderden ballonnen de lucht in
met daaraan een zakje zonnebloempitten voor de eerlijke vinder.
Met de campagne brengt Nationale Vereniging de Zonnebloem, één van de
grootste vrijwilligersorganisaties van Nederland, het belang van het bezoekwerk door de
38.500 Zonnebloemvrijwilligers onder de aandacht. Veel mensen kennen de Zonnebloem vooral
van de aangepaste vakanties, en dan met name de reizen met het eigen (nieuwe)
vakantieschip. Maar het bezoekwerk vormt sinds jaar en dag het hart van de Zonnebloem.
Samen brengen de vrijwilligers elk jaar meer dan 1 miljoen bezoekjes aan 60.000 mensen
met een fysieke beperking door ziekte, handicap of leeftijd. Het bezoekwerk blijkt een
effectief wapen te zijn tegen sociale uitsluiting en vereenza-ming van mensen die vanwege
hun fysieke beperkingen niet of nauwelijks de deur uit kunnen. Gezelschap, contact en een
goed gesprek staan tijdens het Zonnebloembezoek centraal. En de huisbezoeken leiden soms
ook tot ondernemende initiatieven. Samen naar de film, een theatervoorstelling, het
museum of een concert bijvoorbeeld. Of gewoon een eindje wandelen, een middagje winkelen,
een potje schaken, et cetera. De Zonnebloem brengt zo kleur in het soms grijze leven van
mensen.
Zonnebloemweek in september
De publiekscampagne, die loopt tot en met september, bestaat enerzijds uit tv-spotjes en
advertenties in dag- en weekbladen in de periode mei/juni en augustus/september. Danny de
Munk speelt daarin de hoofdrol. Anderzijds worden er de komende weken door het hele land
miljoenen zonnebloempitten verspreid onder vrijwilligers, donateurs, scholen, winkels en
gemeenten. De bedoeling is dat deze geplant worden, om op Nationale Ziekendag
(traditioneel de tweede zondag van september en dit jaar op 10 september) door zoveel
mogelijk Nederlanders te worden afgesneden om ermee op bezoek te gaan bij een
hulpbehoevende of zieke. De campagne wordt afgesloten met een bijzondere Zonnebloemweek,
voorafgaand aan Nationale Ziekendag, van 4 tot en met 10 september 2006. In de
Zonnebloemweek vinden tal van activiteiten plaats in het hele land, waaronder een
landelijk debat over eenzaamheid.
Danny de Munk
De veelzijdige artiest Danny de Munk is al enige jaren actief voor de Zonnebloem. Hij
schitterde in de Zonnebloem Theater Tournee in 2003-2004, die door ruim 25.000 zieken en
gehandicapten werd bezocht. Ook in het komende theaterseizoen (2006-2007) is hij er weer
bij in een nieuw speciaal voor de Zonnebloem geschreven theaterstuk. Als twaalfjarige
jongen werd Danny bekend in Nederland toen hij de hoofdrol speelde in de beroemde
speelfilm Ciske de Rat. Een succesvolle film- en musicalcar-rière volgde. In het
seizoen 2004-2005 wist hij afgeladen theaters te amuseren met zijn eigen muziekshow Danny
de Munk live. Binnenkort speelt hij de Tovenaar van Oz in de musical The Wiz.
Over de Zonnebloem
Nationale Vereniging de Zonnebloem is met 38.500 vrijwilligers één van de
grootste vrijwilligersorganisaties van Nederland. Jaarlijks brengen de vrijwilligers meer
dan 1 miljoen bezoekjes aan mensen met een fysieke beperking door ziekte, handicap of
leeftijd voor wie sociaal isolement dreigt. Daarnaast verzorgt de Zonnebloem jaarlijks
voor 120.000 mensen dagboottochten, theatervoorstellingen, rondvaarttochten door
Amsterdam en tal van andere uitstapjes. Voor 7.700 mensen organiseert de Zonnebloem
compleet aangepaste vakanties, o.a. met het eigen schip Ms de Zonnebloem. Ruim 600.000
ondersteunende leden en donateurs maken het Zonnebloemwerk mogelijk.