Gemeente IJsselstein


Coalitieakkoord

ieakkoord

1. de gemeenteraadsfractie van de Partij van de Arbeid afdeling IJsselstein, vertegenwoordigd door mevrouw M.C. Overkamp-van den Berg, hierna te noemen: "PvdA";

2. de gemeenteraadsfractie van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie IJsselstein, vertegenwoordigd door de heer mr. A.R. van Roo,
hierna te noemen: "VVD";

3. de gemeenteraadsfractie van GroenLinks afdeling IJsselstein, vertegenwoordigd door de heer J.H. Lappee,
hierna te noemen: "GL";

hierna gezamenlijk ook te noemen: "de fracties",

Overwegende dat:


- op 7 maart 2006 verkiezingen voor de Gemeenteraad hebben plaatsgevonden;
- de PvdA het initiatief heeft genomen tot het voeren van informatie - en formatiegesprekken;

- de fracties van PvdA, VVD en GroenLinks besloten hebben tot het voeren van overleg om tot een coalitieakkoord te komen;

- de politiek inhoudelijke overeenstemming tussen deze fracties is bereikt en vastgelegd in het onderhavige coalitieakkoord.

- overeenstemming is bereikt over de samenstelling en portefeuille verdeling van het College van Burgemeester en Wethouders.

bij het ontwikkelen van dit coalitieakkoord op hoofdlijnen de fracties ervan zijn uitgegaan dat:
- een akkoord op hoofdlijnen ruimte biedt voor dualisme, inbreng van niet tot de coalitie behorende partijen en, afhankelijk van de omstandigheden, bijgesteld kan worden;
- de Gemeentelijke begroting uiterlijk in 2009 sluitend dient te zijn, terwijl de meerjarenraming 2007-2010 al een perspectief op evenwicht biedt;
- hierbij zowel de inkomsten als uitgavenkant betrokken dient te worden;
- voorgenomen investeringen en vernieuwing afhankelijk zijn van de financiële middelen;
- invoering van de WMO extra aandacht en middelen zal vragen;
- wonen, zorg en welzijn in hun onderlinge samenhang moeten worden bezien;
- er buiten de "rode contouren" in de huidige vorm niet gebouwd kan worden en dat maximaal gebruik moet worden gemaakt van inbreidingslocaties;
- de noodzaak bestaat van fysieke- en sociale herstructurering van enkele wijken, waaronder IJsselveld Oost;

- zorg voor mensen die het nodig hebben voorop staat;
- duurzaamheid en zorg voor het milieu belangrijk zijn voor de kwaliteit van leven;
- nieuwe werkvormen voor de Raad en haar commissies worden geïntroduceerd om de betrokkenheid van de inwoners van IJsselstein te vergroten.
---

Zijn het volgende overeengekomen:


1. BESTUURLIJKE SAMENWERKING


1.1 Coalitievorming

De fracties van PvdA, VVD, en GL hebben de bereidheid én de wil uitgesproken om verantwoordelijkheid te nemen voor het dagelijks bestuur van de gemeente IJsselstein.

De coalitie zet zich de komende vier jaar, op basis van stabiliteit, continuïteit en vertrouwen, in voor IJsselstein.


1.2 Collegevorming

De volgende portefeuilleverdeling wordt voorgesteld.


1.2.1 De wethouder die voor 0,5 fte is voorgedragen door de PvdA zal verantwoordelijk zijn voor de volgende beleidsvelden:
a. Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting b. Vergunningen, bouwen, monumenten etc.
c. Beheer en onderhoud gemeentelijke bouwwerken d. Project Binnenstad
e. Project herstructurering IJsselveld Oost


1.2.2 De wethouder die voor 1,0 fte is voorgedragen door de PvdA zal verantwoordelijk zijn voor de volgende beleidsvelden:
a. Financiën
b. Grondbedrijf en grondzaken
c. P&O
d. ICT en informatievoorziening
e. Publiekszaken
f. Kunst en cultuur
g. Regionale samenwerking
h. Coördinatie Communicatie
i. Coördinatie Gemeenschappelijke Regelingen


1.2.3 De wethouder die voor 1,0 fte is voorgedragen door de VVD zal verantwoordelijk zijn voor de volgende beleidsvelden:
a. Economische Zaken / markt
b. Stadspromotie, stedenbanden, toerisme en recreatie c. Werkgelegenheid en inkomen
d. Bedrijfsterreinontwikkeling en acquisitie e. Welzijn: jeugdbeleid, minderhedenbeleid, ouderenbeleid, etc. f. Onderwijs
g. Sport
h. Project WMO
i. Coördinatie Jeugd en Jongeren


1.2.4 De wethouder die voor 0,8 fte is voorgedragen door GroenLinks zal verantwoordelijk zijn voor de volgende beleidsvelden:
a. Woon- en leefomgeving
b. Mobiliteit
c. Milieu(handhaving)
d. Coördinatie wijkgericht werken en sociaal buurtbeheer


---


1.2.5 De burgemeester zal verantwoordelijk zijn voor de volgende beleidsvelden: a. Dualisering en bestuurlijke vernieuwing
b. Bestuur
c. Openbare orde en veiligheid


2. BESTUURLIJKE VERNIEUWING

In de komende 4 jaren zullen de coalitiepartijen zich inzetten voor het meer betrekken van de inwoners van IJsselstein bij de lokale politiek.
Ondanks alle inspanningen moet geconstateerd worden dat er een kloof bestaat tussen politiek en inwoners van IJsselstein. In de komende 4 jaar zal getracht worden die kloof te overbruggen. In de periode 2006 ­ 2010 zullen de coalitiepartijen zich richten op de volgende zaken:


2.1 openbaarheid van bestuur

Besloten vergaderingen van Raad of commissies dienen zoveel mogelijk beperkt te blijven.


2.2 voorbereiding besluitvorming in de Raad

De coalitie zal aan de gemeenteraad een voorstel tot wijziging van de verordening op de commissies indienen, welke wijziging ertoe strekt om de burger als belanghebbende breder te betrekken bij de behandeling in de commissies (niet beperkt tot enkel inspreken en beantwoorden van vragen).
Met betrekking tot het besluitvormingstraject geldt als algemeen uitgangspunt dat debatten meer over de hoofdlijnen van beleid dienen te gaan en de Raad meer kaderstellend bezig dient te zijn.
Startnotities en bestuursopdrachten zullen als basis dienen om te werken in de commissies. De coalitiepartijen zullen zich er voor inzetten het debat meer te bevorderen. In dat kader zal in de komende raadsperiode worden onderzocht of de huidige commissiestructuur nog wel het meest passend is.


2.3 referendum

In de komende raadsperiode willen de coalitiepartijen de mogelijkheden verkend zien omtrent de invoering van een plaatselijk referendum.


2.4 bestuurscultuur

De coalitiepartijen streven in de komende periode verbetering na met betrekking tot de volgende onderwerpen:

- communicatie;

- open opstelling van College en ambtenaren naar de burger;
- klantgerichtheid en klantvriendelijkheid;
- de positie van cliënten- en adviesraden;
- bereikbaarheid van de gemeente via alternatieve kanalen, waaronder e-loket;

Grote projecten worden ondergebracht bij een coördinerend portefeuillehouder. De coalitie acht het daarnaast van belang dat tussen 1ste: doelstellingen en maatschappelijk nut,
2de: activiteiten en producten, 3de: geld en uren een duidelijk meetbare en evalueerbare relatie dient te bestaan. Doelstellingen dienen specifiek, meetbaar, aanvaardbaar, realistisch en tijdgebonden te zijn.


2.5 bestuurlijke regionale samenwerking

De coalitiepartijen zijn van mening dat er met enige regelmaat gesprekken dienen plaats te vinden tussen de Raad en de verantwoordelijke portefeuillehouders als vertegenwoordigers
---

namens de gemeente IJsselstein in een Gemeenschappelijke Regeling. Er bestaat een actieve informatieplicht in deze van het College richting Raad.


3. FINANCIËN

Het financiële beleid wordt gericht op een kostenbewuste, effectieve en efficiënte besteding van middelen. Uitgangspunt is het verkrijgen van een zo spoedig mogelijk sluitende begroting met een strakke begrotingsdiscipline.

De doelstelling van de coalitie is om de programmabegroting uiterlijk in 2009 geheel sluitend te hebben en om uiterlijk eind 2006 een gezond meerjarenperspectief 2007-2010 te kunnen presenteren waarin de opbouw van een gezonde financiële reserve wordt meegenomen. Om deze doelstellingen te bereiken dient de efficiency en de effectiviteit van de uitvoering van de gemeentelijke taken vergroot te worden. In voornoemd kader dient er nadrukkelijk onderzocht te worden hoe regionale samenwerking bevorderd kan worden. De coalitie is van mening dat allerlei regelingen of voorzieningen die voorgesteld worden vanuit de diverse Gemeenschappelijke Regelingen kritisch doorgelicht dienen te worden, alvorens ze voor de Raad te agenderen.
Op basis van de thans in uitvoering zijnde formatiescan dienen in de loop van 2006 afspraken gemaakt te worden omtrent de personeelsformatie.

De burger betaalt in principe voor de voorzieningen en diensten die hij van de gemeente krijgt. Hierbij wordt waar mogelijk rekening gehouden met de draagkracht van een ieder. `Nieuw voor oud beleid' wordt als uitgangspunt gehanteerd. Dit betekent, dat in geval van nieuw beleid waar structurele uitgaven uit voortvloeien, in principe geldt dat dekkingsmogelijkheden door middel van het aanpassen en/of schrappen van bestaand beleid worden gevonden.

De coalitie wil komen tot een systeem van subsidietoewijzing dat is gebaseerd op objectieve en meetbare criteria en waaraan duidelijke prestatieafspraken ten grondslag liggen en waarbij per werkveld naar harmonisatie wordt gestreefd.

De coalitie hecht eraan dat met de nodige creativiteit wordt gekeken naar de mogelijkheden om op anders dan de thans bestaande wijze extra inkomsten voor de gemeente en de door haar gesubsidieerde instellingen te genereren. Hierbij zijn twee zaken van belang:
· Er dienen extra inspanningen gepleegd te worden om de mogelijkheden tot het verkrijgen van Europese, rijks- en provinciale en overige subsidies te vergroten.
· Er dient in voorkomende gevallen onderzocht te worden in hoeverre Publiek-Private samenwerkingsverbanden (PPS constructies) voordelen bieden aan de totstandkoming van beleid c.q. voordelen bieden in het kader van bestaand beleid. In die gevallen waarin deze samenwerkingsvorm duidelijke voordelen biedt, zal hiertoe worden overgegaan.

Belastingen
Alhoewel in principe wordt gestreefd naar beheersing van de gemeentelijke lastendruk, is gezien de financiële situatie van de gemeente IJsselstein een verhoging van de OZB onontkoombaar. In vergelijking met andere gemeenten is de OZB-druk in de gemeente IJsselstein laag. IJsselstein is in de provincie Utrecht één van de goedkoopste gemeenten wat betreft de OZB.

In beginsel wordt gewerkt met kostendekkende tarieven. Dat legt een verantwoordelijkheid op de gemeente om de dienstverlening zo efficiënt c.q. zo goedkoop mogelijk te organiseren.


---


4. WELZIJN

Een integrale visie op wonen, zorg en welzijn is essentieel om te komen tot een verantwoorde invoering van onder meer de WMO. De coalitie onderschrijft de aanbevelingen van de werkgroep WMO die de gemeenteraad in haar vergadering van 27 april 2006 heeft vastgesteld. Bij de ontwikkeling van het beleid op het gebied van de WMO zal het huidige WVG- voorzieningenniveau als uitgangspunt gelden.

IJsselstein is gebaat bij gezonde en daadkrachtige welzijnsinstellingen die tegemoet kunnen komen aan de vraag die in IJsselstein bestaat. De coalitie hecht er belang aan dat onderzocht wordt op welke wijze de IJsselsteinse welzijnsinstellingen weerbaar de toekomst tegemoet kunnen treden op basis van een duidelijke opdrachtgever - opdrachtnemer verhouding. De coalitie ziet in deze een duidelijke regierol weggelegd voor het College.

De rol van vrijwilligers en mantelzorgers zal waar mogelijk worden gestimuleerd, versterkt en gefaciliteerd. Respijtzorg ­ periodieke vervanging van mantelzorgers ­ zal binnen de kaders worden ondersteund.

De coalitie vindt dat er in 2007 een integrale beleidsnotitie welzijn dient te komen, waarin deze onderwerpen zijn opgenomen.


4.1 ouderenbeleid

De groeiende groep senioren, waaronder de allochtone ouderen in IJsselstein behoeft extra aandacht. Belangrijk probleem voor senioren is vereenzaming. Hieraan dient bijzondere aandacht te worden geschonken. De onder `welzijn' reeds genoemde integrale visie (en uitvoering) van wonen, zorg en welzijn is ook belangrijk opdat verzekerd wordt dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen. Mooi voorbeeld is het Fokus-project in IJsselveld West.


4.2 asielzoekers / vluchtelingen

De positie van deze mensen in onze samenleving verdient de aandacht. Zeker nu er in IJsselstein veel nieuwe statushouders zijn gehuisvest. Goede opvang, integratie en begeleiding in de IJsselsteinse samenleving is van groot belang!


4.3 jeugdbeleid

Goede jeugdzorg is van essentieel belang. Met verreweg de meeste IJsselsteinse jongeren gaat het goed. Een kleiner gedeelte van de jongeren heeft extra aandacht nodig. Het voorkómen van problemen heeft vaak een lage prioriteit, maar is meestal goedkoper en effectiever dan probleembestrijding. Repressie kan noodzakelijk zijn, maar heeft over het algemeen een beperkte werking. Uitzicht op een "toekomst" bieden aan jongeren is essentieel voor de positieve maatschappelijke ontwikkeling. Daarin dient de gemeente voorwaardenscheppend te zijn.
Er zal jeugdbeleid worden ontwikkeld waarin kinderopvang, voor-, tussen- en naschoolse opvang, onderwijs, jeugd- en jongerenwerk, volksgezondheid, sport en werkgelegenheid vanuit een integrale visie worden benaderd. Eigen verantwoordelijkheid zullen we hierbij zoveel mogelijk stimuleren. Het jongerenwerk is een belangrijk aandachtsgebied. De coalitie zal aandacht besteden aan het creëren van voorzieningen in de wijken waardoor de jeugd in positieve zin wordt gestimuleerd zoals bijvoorbeeld door het aanleggen van trapveldjes en andere voorzieningen. Hierbij zal waar nodig en mogelijk worden overlegd met de jongeren. De coalitie zal concreet vormgeven aan jongerenparticipatie, waarbij jongeren actief worden betrokken bij de ontwikkeling van op hen gericht beleid. De coalitie is voorstander van het instellen van een coördinerend wethouder voor jeugd en jongeren.


---


4.4 onderwijs

Met een goede start op de basisschool en een goed vervolg in het voortgezet onderwijs, hebben kinderen in de toekomst een grotere kans op werk. In dit kader wordt ook belang gehecht aan het voorkómen van schoolverzuim, schooluitval en schoolverlaten. De coalitie zal zich inspannen voor stage- en werkervaringsplekken bij ondernemers en in het gemeentehuis. De samenhang en samenwerking tussen consultatiebureau, peuterspeelzaalwerk, kinderopvang en basisschool moet blijvend worden gestimuleerd.
In bepaalde wijken (IJsselveld Oost en Nieuwpoort/Kasteelkwartier) is een concentratie van problematiek op scholen als gevolg van de toename van éénoudergezinnen met opvoedings-, financiële- en emotionele problematiek.
Deze problematiek dient in kaart te worden gebracht en waar nodig tot een oplossing te worden geleid.

Het onderwijs in IJsselstein beschikt over goede accommodaties. Onderzocht moet worden in hoeverre deze accommodaties een meer multifunctioneel karakter kunnen krijgen door bijvoorbeeld maatschappelijke organisaties ook gebruik te laten maken van deze voorzieningen.


4.5 sport

Sport bevordert de fysieke en psychische gezondheid, draagt bij aan individuele zelfontplooiing en vergroot de sociale cohesie. Om deze redenen moet er binnen redelijke afstand voldoende, kwalitatief sportaanbod zijn voor de inwoners van IJsselstein. In dit kader zal bijzondere aandacht worden besteed aan sportvoorzieningen voor ouderen en jongeren, alsmede aan sportvoorzieningen in de wijk Zenderpark.
Het profijtbeginsel is grondslag voor het gebruik van sportvoorzieningen. Belangrijk is de deelnamemogelijkheid voor mensen met een minimuminkomen. De mogelijkheden van zelfbeheer dienen door sportverenigingen te worden onderzocht.

Voor de jeugd in het bijzonder heeft sport een vormende waarde en bevordert het een actieve en positieve instelling. Daarom zal jeugdsport een accent krijgen in de komende periode. Vooral de deelname van allochtone jongeren aan sportactiviteiten krijgt de aandacht. In dit kader zal het schoolzwemmen in IJsselstein in de huidige vorm behouden blijven.

De coalitie is van mening dat goed en veilig bereikbare gym/sportzalen zoveel mogelijk in de onmiddellijke nabijheid van de scholen moeten zijn gesitueerd. Voor wat betreft de gymzaal aan de Touwlaan betekent dit dat de coalitie onderzoek wil naar de mogelijkheden om deze na sloop op dezelfde locatie te herbouwen. Voor wat betreft de te ontwikkelen sporthal dient te worden onderzocht of deze op de oorspronkelijke locatie Groenvliet of op een locatie in Zenderpark ontwikkeld kan worden, zo mogelijk door publiek - private samenwerking, waarbij wordt gestreefd naar het realiseren van een sporthal die onderdak biedt aan een breed spectrum van zaalsporten.


5. KUNST EN CULTUUR

De coalitie hecht grote waarde aan het behouden van ons cultureel erfgoed. Bebouwing die afbreuk doet aan de historische omgeving wijzen wij dan ook af. Uitgangspunt daarbij is het bestaande beeldkwaliteitplan.

IJsselstein kent een zeer breed aanbod van vele culturele en kunstzinnige activiteiten. Gelet op het belang hiervan blijft ondersteuning en facilitering noodzakelijk. Toedeling van subsidies zal echter plaats dienen te vinden op basis van heldere criteria met daaraan gekoppeld duidelijke prestatieafspraken.


---

Het Fulcotheater, Stadsmuseum en bibliotheek zijn belangrijke dragers van kunst- en cultuuruitingen.
Om het voortbestaan van deze instellingen veilig te stellen, dan wel het mogelijk te maken dat hun activiteiten kunnen worden uitgebreid, wil de coalitie dat onderzocht wordt of private partners (delen van) de exploitatie op zich willen nemen, of dat een beheersorganisatie bereid is zich te ontfermen over de exploitatie van ruimten voor verschillende gebruikers. Ook bij (verdere) ontwikkeling kan publiek - private samenwerking aan de orde komen.


6. IJSSELVELD OOST

De woon- en leefomgeving van IJsselveld Oost is dringend aan verbetering toe. Daarom verdient IJsselveld Oost bijzondere aandacht.

De coalitie zal beoordelen of op basis van de IJWBV studie en de haalbaarheidsstudie van de gemeente een adequate aanpak voor IJsselveld Oost wordt bereikt, gebaseerd op:
· vergroten van sociale samenhang en cohesie in de wijk;
· bevorderen van de sociale veiligheid;

· vergroten van de differentiatie in woningtypen in de wijk, waaronder het vervangen van bestaande woningen en toevoegen van nieuwe woningen in de wijk;
· via controle en repressie bestrijden van vervuiling, vandalisme en overlast;
· verbeteren van de eigen identiteit en uitstraling van de wijk;
· verbeteren van de openbare ruimte;

· vervangen van het huidige wijkinformatiecentrum door een multifunctioneel wijkcentrum.

De coalitiepartners vinden dat de uitvoering vanaf de planvorming in goed overleg met de bewoners dient plaats te vinden.


7. VOLKSHUISVESTING; WONEN

IJsselstein heeft het afgelopen decennium een sterke groei doorgemaakt, maar loopt nu tegen de grenzen van die groei aan.
Buiten de rode contouren in de huidige vorm kan niet gebouwd worden. Er zal maximaal gebruik gemaakt moeten worden van inbreidingslocaties.
Een analyse van de IJsselsteinse woningmarkt en een meer kwalitatieve benadering van het wonen in IJsselstein zijn voor de coalitie hoofdlijnen voor het toekomstige woonbeleid, met onder andere aandacht voor betaalbare huisvesting van jongeren, starters, senioren en woonservicezones.
De coalitie streeft naar een groter contingent betaalbare woningen. Voor sociale woningbouw blijft bij (ver)nieuwbouw het uitgangspunt 30% als streefcijfer. Bij bouwprojecten - en zeker in het geval van nieuwbouw - wordt de Duurzaam Bouwen standaard gehanteerd. De coalitie streeft ernaar om te komen tot een convenant Duurzaam Bouwen, indien mogelijk in regionaal verband. Onderzocht zal worden of projecten voor woningen in (een vorm van) maatschappelijk gebonden eigendom kunnen worden gerealiseerd. De coalitie is van mening dat in dit verband collectief opdrachtgeverschap mogelijk moet zijn. Met de IJWBV dienen nieuwe prestatieafspraken gemaakt te worden.


8. BINNENSTAD

De ontwikkeling van de binnenstad wordt op basis van de in de gemeenteraad genomen besluiten voortgezet. Het tempo van een aantal ontwikkelingen zal afhankelijk zijn van de financiële mogelijkheden.


---

Centraal in het te voeren beleid staat het (verder) aantrekkelijk maken van de binnenstad voor het winkelend publiek, waarbij het behoud van het cultuurhistorisch karakter gewaarborgd blijft. Invulling daarvan door middel van publiek - private samenwerking behoort tot de mogelijkheden.
In de planontwikkeling dient het project `Isselwaerde' (waar inbegrepen de openbare ondergrondse parkeergarage) als belangrijke kwaliteitsimpuls van het project Binnenstad te worden gerealiseerd.
Isselwaerde en het Transmuraal centrum hebben daarnaast vooral een sociaal-medische functie.
Vandaar dat de coalitie van mening is dat het project `Isselwaerde', als onderdeel van het project Binnenstad ondanks alle beperkingen wel moet doorgaan.


9. WOON- EN LEEFOMGEVING EN MOBILITEIT

Iedereen in IJsselstein heeft met de woon- en leefomgeving te maken. Het beheren en het (her)inrichten van de openbare ruimte, het bevorderen van de leefbaarheid in woonwijken en het onderhouden van een goed systeem van afvalverwijdering is een belangrijke doelstelling voor deze coalitie.
Het verbeteren van de leefbaarheid in alle facetten is niet alleen een kwestie van aanleg, beheer en onderhoud door de gemeente, het is zeker ook een verantwoordelijkheid van alle inwoners. Die eigen verantwoordelijkheid moet gestimuleerd worden. Mensen maken de wijk. Het wijkgericht werken is erop gericht de sociale cohesie en de betrokkenheid van de burgers te vergroten. Dat kan door ze mee te laten praten over de inrichting van hun woon- en leefomgeving. Ideeën en aangedragen problemen moeten serieus behandeld worden.

Op het gebied van verkeer moet prioriteit gegeven worden aan de veiligheid voor de kwetsbaarste verkeersdeelnemers en wordt het fietsgebruik gestimuleerd. Van groot belang blijft evenwel het verbeteren van de bereikbaarheid en ontsluiting van IJsselstein.


10. MILIEU

Een goed milieu is -mede- ieders verantwoordelijkheid. Goed voorbeeld doet goed volgen. Op het gebied van duurzaamheid moet de gemeente het goede voorbeeld geven en inspelen op de mogelijkheden die de markt te bieden heeft.
De coalitie is van mening dat meer aandacht besteed moet worden aan interne milieuzorg, waarbij de gemeente eveneens een voorbeeldfunctie dient te hebben. Het milieubeleid moet zich richten op duurzaamheid en bescherming van het milieu en dient vanzelfsprekend te zijn ingebed in alle gemeentelijke beleidsterreinen.
De coalitie is van mening dat er extra maatregelen genomen dienen te worden op besparing van energie en een intensivering van de toepassing van duurzame energie. Milieuhandhaving is van groot belang ter bescherming van het milieu.


11. WERK EN INKOMEN

Betaald werk en vrijwilligerswerk bieden een goede garantie voor het volwaardig functioneren in de samenleving.
Om dat te bevorderen wil de coalitie een bijdrage leveren aan uitbreiding van de werkgelegenheid door middel van een gunstig vestigingsklimaat en het terugdringen van overbodige regels.

Mensen kunnen door vele oorzaken buiten het arbeidsproces geraken en aangewezen zijn op een gemeentelijke uitkering.
Deze coalitie wil er niet in berusten dat mensen onnodig inactief blijven. Uitgangspunt is dat alles gedaan moet worden om mensen weer aan het werk te krijgen.
---

Tegenover het verkrijgen van een uitkering staat de inspanningsverplichting om medewerking te verlenen aan het verrichten van (vrijwilligers) werk, of voor jongeren het volgen van onderwijs. Werkervaringsplaatsen, inzetten van uitkeringsgeld als loonkostensubsidie, prestatieafspraken met organisaties en bedrijven, het aanbieden van stageplaatsen (ook door de Gemeente IJsselstein) zijn mogelijkheden die ingezet kunnen worden. Nieuwe initiatieven om uitstroom uit de WWB te bevorderen, worden door de coalitie dan ook positief bezien.

Wie ondanks alle inspanningen er niet in slaagt betaald werk te verwerven mag, binnen het wettelijk kader, rekenen op steun van de gemeente. Voor deze groep zijn aanvullende regelingen beschikbaar als: bijzondere bijstand, langdurigheidtoeslag, kinderopvang en de U-pas.

Om te voorkómen dat mensen in een uitkeringssituatie komen, zullen ook preventieve maatregelen worden ondersteund.
Schuldhulpverlening (ook preventief), voorlichting en het voorkómen van voortijdige schoolverlating zal dan ook op steun van deze coalitie kunnen rekenen.

Het spreekt voor zich dat bij het toekennen van uitkeringen doelmatigheid en rechtmatigheid primair zijn en dat fraude hard wordt aangepakt.

De coalitie wil dat bovenstaande aandachtspunten met cliënten- en adviesraden worden uitgewerkt.


12. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID

Het ingezette integraal veiligheidsbeleid wordt onverkort voortgezet. Hieronder wordt het volgende verstaan: een afgestemd geheel van instrumenten en (preventieve) maatregelen en het elkaar versterken van maatregelen door gezamenlijk optrekken en samenwerken, met als doel het voorkómen en bestrijden van onveiligheid en het stimuleren van leefbaarheid.

De coalitie is van mening dat overlast hard aangepakt dient te worden.

Indien ­ uit een uit te voeren veiligheidsanalyse ­ blijkt dat het toepassen van cameratoezicht op openbare plaatsen noodzakelijk is voor de handhaving van de openbare orde, zal een daartoe strekkend voorstel aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

IJsselstein, 15 mei 2006

PvdA IJsselstein VVD IJsselstein GroenLinks IJsselstein


---------------------------------------- -------------------------- -------------------------- M.C. Overkamp-van den Berg mr. A.R. van Roo J.H. Lappee
---